Anonym (men) skrev 2022-09-07 10:47:42 följande:
Fast barnet sa ju att det var en kort stund medan föräldern gjorde ett ärende. Sen var barnet vänlig nog att hjälpa TS att handla och klarade då att sköta kassan. Jag ser inga problem alls med det.
Ingenstans framgår det att barnet har ansvar eller sköter affären själv ofta. Att barnet vistas där efter skolan är inte alls samma som att jobba, sköta affären själv eller ta ansvar för affären.
AndreaBD skrev 2022-09-07 11:01:13 följande:
Men - vi vet ju inte om inte föräldern tog ut pengarna först, och lämnade bara lite växel. Det skulle jag göra. OM jag skulle lämna barnet där ensamt, vilket jag säkert skulle undvika.
Och det är ju just det någon bör undersöka och varför det är viktigt att anmäla sånt här. För ja, var det en kort engångsgrej, nåt hade kört ihop sig och föräldern var borta max 30 minuter eller så, samt hade dessutom tömt kassan är det ju en sak. Visst kan man ju säga att föräldern
borde ha stängt affären helt, men alla kan ju göra misstag och det är lätt att vara efterklok.
Men kommer det fram till att föräldrarna OFTA lämnar en 11-12-åring som ensam ansvarig är det ju ett stort problem. Även om det bara handlar om kortare ärenden. Spelar ingen roll hur glad barnet var eller hur duktig han var som kunde ta betalt. Ett så litet barn ska inte regelbundet behöva ha den typen av ansvar.