Inlägg från: Anonym (Alice) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Alice)

Barnarbete?

Nja, förstår TS för tekniskt sett får ju inte ens en 15-åring arbeta själv eller ha ansvar för kassan. Det finns ju lagar och bestämmelser kring sånt här just för att skydda barn så att de inte hamnar i situationer de inte kan hantera. Tycker väl också att det spelar roll hur långt ärende som föräldern var på. Handlar det om 5-10 minuter eller ett par timmar? Och det vet vi ju inte.

Tycker inte att det är fånigt ATT reagera på det här och skulle nog anmäla om jag ser att det händer ofta eller om jag skulle veta att pojken blir lämnad ensam länge i affären.

• Anonym (Alice)
    AndreaBD skrev 2022-09-06 14:36:18 följande:
    Precis! Det är min erfarenhet också! Det finns numera barn som vet ingenting om hur man jobbar eller hur man pratar med folk. Det är inte för tidigt att få en första insyn i hur världen fungerar. 
    Men det är ju skillnad med barn som får hjälpa till och lära sig hur allt fungerar när föräldern är där och att barnet får jobba ensam och ha allt ansvar själv. Det räcker ju med att det kommer in någon som vill köpa cigaretter och vägrar visa ID så kan det bli en väldigt obehaglig situation för barnet. 
  • Anonym (Alice)
    Corly skrev 2022-09-06 16:12:38 följande:

Anmäla till soc att en unge var ensam i en liten affär på landet medan föräldern gick ett ärende? Nu får det faktiskt vara nog med den här anmälningskulturen i det här landet faktiskt. Jag blir snarast avundsjuk på det barnet för förutsättningarna för att växa upp till en duktig och driftig individ är långt bättre än de var för mig som curlades hela tiden. Visst hade ett rån kunnat ske, men hur stor var den risken under den korta tiden och ute på landet? TS, du måste faktiskt slappna av. 

Fast det är ju skillnad om det här var enda gången barnet fick vara helt ensam i affären och föräldern var borta i 15-20 minuter, eller om barnet ofta får vara själv och det är en regelbunden grej. För ju mer och ju oftare barnet är ensam, desto större risk är det ju att något kommer hända. Och som sagt, det behöver inte bli ett rån för att barnet kan hamna i en obehaglig situation som han inte är mogen nog att hantera.
  • Anonym (Alice)
    Anonym (men) skrev 2022-09-07 08:11:58 följande:
    Men nu hittar du allt på.

Finns ju inget som helst fel i att ett barn vistas på förälderns arbetsplats flera timmar efter skolan. Bättre det än vara hemma ensam och vänta. Och att du magiskt fick den uppgiften till dig efter allt mothugg i tråden, ja nästan som en händelse va?

Och små arbetsuppgifter kan ju barnet definitivt göra på förälderns jobb, precis som att barnen hjälper till med disken, hänger tvätt och dammsuger hemma. 
    Fast nåt hade ju gått fel om barnet var där själv och skötte affären på egen hand. En 11-åring är för liten för det. Inte ens en 15-åring får jobba ensam eller ha ansvar för en kassa. Fattar inte ens att man ska behöva förklara det för vuxna människor.

Det är ju bara bra om någon undersöker det här för att ta reda på hur det faktiskt ligger till. Var det TS såg en engångshändelse och föräldern var tillbaka snabbt är det ju sak samma, och inget kommer ju hända, men om barnet ofta får sköta affären själv är det ju något som måste stoppas. Barnet ska inte behöva ha den typen av ansvar så tidigt.
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Hjälp) skrev 2022-09-07 09:52:27 följande:
    Precis varför lära barn att jobba efter skolan
    Det är ju egentligen inget fel i att lära barn att jobba, men det ska ju vara på en nivå anpassat efter deras ålder. 
  • Anonym (Alice)
    Anonym (men) skrev 2022-09-07 10:47:42 följande:
    Fast barnet sa ju att det var en kort stund medan föräldern gjorde ett ärende. Sen var barnet vänlig nog att hjälpa TS att handla och klarade då att sköta kassan. Jag ser inga problem alls med det. 

Ingenstans framgår det att barnet har ansvar eller sköter affären själv ofta. Att barnet vistas där efter skolan är inte alls samma som att jobba, sköta affären själv eller ta ansvar för affären. 
    AndreaBD skrev 2022-09-07 11:01:13 följande:
    Men - vi vet ju inte om inte föräldern tog ut pengarna först, och lämnade bara lite växel. Det skulle jag göra. OM jag skulle lämna barnet där ensamt, vilket jag säkert skulle undvika.
    Och det är ju just det någon bör undersöka och varför det är viktigt att anmäla sånt här. För ja, var det en kort engångsgrej, nåt hade kört ihop sig och föräldern var borta max 30 minuter eller så, samt hade dessutom tömt kassan är det ju en sak. Visst kan man ju säga att föräldern borde ha stängt affären helt, men alla kan ju göra misstag och det är lätt att vara efterklok. 

Men kommer det fram till att föräldrarna OFTA lämnar en 11-12-åring som ensam ansvarig är det ju ett stort problem. Även om det bara handlar om kortare ärenden. Spelar ingen roll hur glad barnet var eller hur duktig han var som kunde ta betalt. Ett så litet barn ska inte regelbundet behöva ha den typen av ansvar. 
  • Anonym (Alice)
    Anonym (men) skrev 2022-09-07 13:50:04 följande:
    Nej, man behöver inte undersöka det och utgå ifrån det värsta. Och man behöver inte fantisera ihop i sitt huvud att barnet lämnas i affären som ansvarig.
    Ingen utgår ifrån det värsta här. Självklart ska nåt sånt här undersökas för att förstå hur det faktiskt ligger till. Varför ska man ignorera att ett barn kanske far illa? Bara för att TS kontaktat soc betyder det ju inte att barnet kommer omhändertas och att han aldrig kommer få se sina föräldrar igen.

TS såg ju att det bara var barnet i affären och fick bekräftat av barnet att föräldern inte var där. Det är ju i sig skäl nog för oro. Visar det sig att det var första och enda gången det hänt är det ju inget att göra en stor grej av, men det ÄR ju ett problem om det händer ofta. 
  • Anonym (Alice)
    Anonym (men) skrev 2022-09-07 14:44:35 följande:
    Därför att det inte finns några som helst tecken på att barnet far illa, utom att TS överreagerar något enormt på ett par minuters inblick i det här barnets dag. 

Att en 11-12 åring är ensam i en affär några minuter är inte fog för någon oro. Och det finns inga som helst bevis för att det händer ofta eller är skadligt för barnet. Allt det händer i TS (och din?) fantasi. 
    Jo, det finns absolut skäl för oro, just för att barnet var där själv. TS stannade ju kvar en stund utan att föräldern kom tillbaka så det är ju omöjligt att veta hur länge barnet fick vara ensam. Vi vet ju inte om det rörde sig om 5 minuter eller två timmar eller om barnet ofta behöver hoppa in och ta ansvar. Det är ju DET som ska undersökas.
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Pop) skrev 2022-09-07 14:41:02 följande:

Om någon rånar barnet spelar det ingen roll om bytet blir 20 kr eller 20 000 kr. Barnet är lika traumatiserat oavsett. Och de kanske stjäl varor, inte kontanter. 

Eller så kan det komma in en kund som vill köpa åldersreglerade produkter och inte har med sig/vägrar visa ID så kan det bli en väldigt jobbig situation för barnet.
Svar på tråden Barnarbete?