• Anonym (Mollan)

Falsk information

I förra veckan tröttnade jag på en tjej.
    Hon blåser FK på pengar utger sig för att vara ensamstående med barnet. Hon plockar även ut socialbidrag då hon säger att hon är ensamstående. Hon och barnets pappa bor ihop och har gjort de senaste 5-6 åren. Men han står skriven på sina föräldrars hem.
    Hon är för lat för att jobba  hon har aldrig jobbat, aldrig skaffat sig en utbildning inte ens gått klart grundskolan.
    Hon sitter hemma lever gott på sambons lön och dom får ju hyra mm betalt så dom har det bra ställt. Hon är inte på någon hungersnöd heller utan godis läsk chips mm 7 dagar i veckan. 
    Nej jag skäms faan inte att anmäla 

• Svar på tråden Falsk information
  • Fröken Allvar

Hon lever gott på den informella sambons lön och får samtidigt ut försörjningsstöd, plus pengar från Försäkringskassan. Ja, detta är lagvidrigt, går absolut att anmäla och kan utredas. 

Vad hon  äter är inte din ensak och går inte att anmäla.

Barn har däremot rätt till näringsrik kost men socialtjänsten prioriterar nog sällan enbart kosten om du tar upp den i en orosanmälan. Finns andra omsorgsrelaterade problem i familjen bör du däremot anmäla till socialtjänsten. 

• Kockobello

Anmäl. Det är skattepengar.

• Anonym (B)
    Fröken Allvar skrev 2022-09-08 07:04:52 följande:

Hon lever gott på den informella sambons lön och får samtidigt ut försörjningsstöd, plus pengar från Försäkringskassan. Ja, detta är lagvidrigt, går absolut att anmäla och kan utredas. 

Och säkert bostadsbidrag, kanske några andra tillägg också.

TS: Hoppas du anmält henne till både soc och FK!
  • Anonym (XXX)

Jag tycker hjärtligt illa om sådana människor som TS beskriver, men det finns en sorts människor som jag tycker ännu mer illa om. Och det är tjallare. I SYNNERHET om det är så, vilket det antagligen är, att den här tjejen tror att TS och hon är väninnor, och att hon anförtrott TS om det här med bidragen. Eller om hon har bjudit in TS i sin bostad för att dom ska umgås, och så har TS snokat runt och hittat brev från socialen och försäkringskassan. För annars ser jag inte hur TS kan känna till det här. 

Man får inte svika ett förtroende anser jag. I alla fall inte om det inte rör något MYCKET värre än detta, som att ett barn, en annan hjälplös person eller ett djur far fruktansvärt illa. Då måste man få skaffa hjälp. Men bidrag från samhället - nej, det räcker inte för att motivera att svek mot en vän.

• Anonym (L)

Fast man behöver ju visa kontoutdrag varje månad för att få ekonomiskt Bistånd. De är väldigt noga med det. Jag hade bidrag en tid och det var hemskt just för de var så krävande med kvitton utdrag osv i minsta detalj. Blev sjukskriven sen annars hade jag ej överlevt kan jag lova.

Och om denna person ej ens gått grundskolan klart så kan hon inte få ett normalt jobb. Säg åt henne att gå komvux . 

• Anonym (I)
    Anonym (L) skrev 2022-09-24 18:26:35 följande:

Fast man behöver ju visa kontoutdrag varje månad för att få ekonomiskt Bistånd. De är väldigt noga med det. Jag hade bidrag en tid och det var hemskt just för de var så krävande med kvitton utdrag osv i minsta detalj. Blev sjukskriven sen annars hade jag ej överlevt kan jag lova.

Och om denna person ej ens gått grundskolan klart så kan hon inte få ett normalt jobb. Säg åt henne att gå komvux . 

Kontanter kan de inte kolla upp. 
  • Anonym (Drabbar oss)
    Anonym (XXX) skrev 2022-09-24 18:17:19 följande:

Jag tycker hjärtligt illa om sådana människor som TS beskriver, men det finns en sorts människor som jag tycker ännu mer illa om. Och det är tjallare. I SYNNERHET om det är så, vilket det antagligen är, att den här tjejen tror att TS och hon är väninnor, och att hon anförtrott TS om det här med bidragen. Eller om hon har bjudit in TS i sin bostad för att dom ska umgås, och så har TS snokat runt och hittat brev från socialen och försäkringskassan. För annars ser jag inte hur TS kan känna till det här. 

Man får inte svika ett förtroende anser jag. I alla fall inte om det inte rör något MYCKET värre än detta, som att ett barn, en annan hjälplös person eller ett djur far fruktansvärt illa. Då måste man få skaffa hjälp. Men bidrag från samhället - nej, det räcker inte för att motivera att svek mot en vän.

Detta som TS vän gör drabbar oss som verkligen inte kan jibba eller försöja oss själva. Det finns de som fuskar om att de måste ga en assistent och "anställer " en släkting. Då får de pengar först från FK och sedan lönen som betalas ut.

Detta i sin tur drabbar de som verkligen behöver en personlig assistent och reglerna har blivit så hårda att man får avslag trots att personen inte kan göra något själv.

Jag får bidrag och det dras skatt på det.
    Vill jag leva på bidrag? Nej!
    Vill jag jobba? JA! 
    Om någon kom till mig och sade " Om du amputerar bort ert ben så försvinner alla dina problem" så skulle jag hugga av mig benet med yxa.
  • Anonym (Drabbar oss)
    Anonym (L) skrev 2022-09-24 18:26:35 följande:

Man kan även sätta in pengar på andras konton och få ut kontakter. Vet flera som satte in pengar på sina föräldrars konton om de fick pengar i present. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Drabbar oss) skrev 2022-09-25 11:33:11 följande:
    Detta som TS vän gör drabbar oss som verkligen inte kan jibba eller försöja oss själva. Det finns de som fuskar om att de måste ga en assistent och "anställer " en släkting. Då får de pengar först från FK och sedan lönen som betalas ut.

Detta i sin tur drabbar de som verkligen behöver en personlig assistent och reglerna har blivit så hårda att man får avslag trots att personen inte kan göra något själv.

Jag får bidrag och det dras skatt på det.
    Vill jag leva på bidrag? Nej!
    Vill jag jobba? JA! 
    Om någon kom till mig och sade " Om du amputerar bort ert ben så försvinner alla dina problem" så skulle jag hugga av mig benet med yxa.
    Ja, men om du retar dig på det, ska du i första hand reta dig på de 800 000 invandrare vi har, som lever på olika typer av bidrag och ersättningar, och försöka rösta bort det problemet. Inte svika en av dina väninnor. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (XXX) skrev 2022-09-25 12:55:18 följande:
    Ja, men om du retar dig på det, ska du i första hand reta dig på de 800 000 invandrare vi har, som lever på olika typer av bidrag och ersättningar, och försöka rösta bort det problemet. Inte svika en av dina väninnor. 
    Angående personlig assistent så är det mycket värre än det TS beskriver. Dels för att det handlar om mycket större summor (alla i familjen får var sin riktig lön, plus att en av dem får en ännu högre lön som arbetsledare för de andra), och dels för att det ibland är så illa att de tvingar en i familjen, ofta ett barn, att spela handikappad. (Eller att spela mer handikappad än han/hon är.)

Det kan också vara så att de motsätter sig åtgärder som skulle kunna göra personen självständig, samt att de hindrar personen att komma ut och träffa andra människor, så att han eller hon inte ska hitta en partner och vilja bo med denna (och då ha andra assistenter än familjen, eller kanske inga alls behövs). Detta är OERHÖRT allvarligt då det förstör en människas liv, och ska självklart anmälas. 

Själv tycker jag att det borde vara förbjudet att vara personlig assistent till en anhörig, för att undvika sådant som jag beskriver ovan. Men nu är vi OT. 
Svar på tråden Falsk information