• Loet

Ledsen 6 åring förskoleklass

Min son började också förskoleklass nu i år. Han grät på morgonen de första två veckorna, ville absolut inte gå dit. Jag såg verkligen hur lättad han var när jag hämtade honom de första dagarna. Han kunde dock berätta om roliga saker de gjort men han saknade mig ändå sa han.

Nu har han börjat komma in i det lite mer och börjat få lite vänner så det går bättre. I början av denna veckan sa han att han inte hade saknat mig på hela dagen så det var positivt. Han har också tyckt det varit ok att gå dit på morgonen denna veckan. 

Jag har pratat mycket med honom att många tycker att det är jobbigt att komma till en ny plats, med nya regler och en ny grupp även många vuxna tycker det är jobbigt. Att jag förstår att han tycker det är jobbigt samt att det är helt ok att tycka det. Jag har också sagt att det förmodligen känns bättre efter några veckor. När vi har pratat om skolan och även på morgonen har jag försökt lyfta fram de saker han tyckt varit roligt t ex tänk om ni får göra det idag/imorgon igen?

Dock kanske min son är annorlunda än din dotter på det sätt att han nästan alltid tycker det är väldigt jobbigt med nya grupper. Därför tycker jag att det är viktigt att han förstår och känner att det är normala känslor samt att i 99% av fallen blir det bra bara man ger det tid. Jag har också förvarnat hans nya lärare när vi började om detta så att de vet om det. Utöver detta har jag inte gjort något speciellt.

Svar på tråden Ledsen 6 åring förskoleklass