• Anonym (TS)

Vad händer på föräldramöte i förskolan?

Vad har ni gjort på föräldramöten i förskolan? Rekommenderar ni att gå? Jag har hört från en del andra att de fått leka lekar, sitta i grupper och pyssla och småprata, stå och berätta saker om sig själva för resten av föräldrarna osv. Jag är inte intresserad av något sånt där.

• Svar på tråden Vad händer på föräldramöte i förskolan?
  • Anonym (Pyssel)

Vi har planterat blommor och pysslat mjölkkartonger till krukor. Själva informationen har varit fem minuter. 

Under pandemin skickade man istället ut en presentation att gå igenom hemma. Det var ett lyft!

• Mrs Moneybags

Klassläraren brukar prata först och berätta om hur arbetet går i klassen och om det är några särskilda saker hon vill ta upp. Första mötet på hösten presenterar sig även alla lärare i de olika ämnena. 

Sedan är det diskussion. 

Jag tycker det är värdefullt. 

• Anonym (Elin79)

Jag tycker att du ska gå av fler anledningar. Du får se lokalerna under lugnare former, dvs när det inte är fullt ös där.
    Du får förhoppningsvis möjlighet att prata med och ställa frågor till personalen utan att de har barn som klänger på dem.
    Du visar att du är engagerad i ditt barns vistelse på förskolan.
    Du får veta mer om deras verksamhet, aktuella projekt, temadagar, studiedagar då man håller stängt osv.
    Du kan knyta värdefulla kontakter med andra föräldrar, som är bra om det visar sig att barnen trivs med varandra på förskolan och även vill leka efter förskolan eller på helger. Det är också guld om man vill styra upp hämtning och lämning med andra. 

Jag har inte varit med om att behöva leka lekar eller liknande. Utan det har varit gemensam information i större grupp (om fler avdelningar) och sen har man gått till respektive avdelning och pratat enskilt just om vad som händer där. Presentationen har gått laget runt typ "Jag heter Elin och jag är mamma till Hanna". 

• Anonym (A)

På föräldramöten var inte barnen med hos oss. Personalen gick igenom saker om verksamheten, planering etc. Inget jätteviktigt om du frågar mig men jag har alltid närvarat för sakens skull.

• Anonym (oftast)
    Anonym (TS) skrev 2022-09-09 10:00:26 följande:
    Vad händer på föräldramöte i förskolan?

Vad har ni gjort på föräldramöten i förskolan? Rekommenderar ni att gå? Jag har hört från en del andra att de fått leka lekar, sitta i grupper och pyssla och småprata, stå och berätta saker om sig själva för resten av föräldrarna osv. Jag är inte intresserad av något sånt där.

Oftast har det varit ganska meningslöst. Man har fått allmän info från pedagogerna, info man lika gärna kunde fått på mailen eller liknande. Andra föräldrar träffar man ändå i kapprummet eller när ens barn börjar vilja leka tillsammans på fritiden. 

Jag har varit med om att man skulle pyssla tillsammans, kan inte förstå syftet med det alls. 
  • fjanten

På de kommunala förskolorna vi har haft barnen har föräldramötena handlat om - lämna inte sjuka barn, grönt snor eller genomskinligt snor - vad är värst?, barnen ska ha kläder efter säsong, kom ihåg att det ska finnas extrakläder i hyllan, stängningsdagar o.s.v.

På det privata föräldrakooperativet vi har barnen nu så är det mer en gemensam planering kring en del saker (t.ex. luciafirandet, städveckor, grovstäddagar m.m.), info om teman och utflykter, info från styrelsen, och sedan en del om sjukdomar, stängningsdagar o.s.v.

Aldrig har det varit att sitta och pyssla eller något...

• Anonym (S)

Mina barn är 10 och 13 så jag har varit på sammanlagt 13 föräldramöten. Har aldrig pysslat en enda gång...men det ser uppenbarligen olika ut

Så här har det varit för oss:
    När klassen är ny eller läraren är ny så brukar det vara en presentation. (Typ jag heter xx och är mamma till yy).
    Annars har det varit information, om upplägg av terminen, nyheter på skolan, förhållningsregler, hur värdegrundsarbetet är tänkt för det kommande läsåret eller något annat. Vi har även valt föräldrarådsrepresentanter.
    När de började fick vi rundtur på skolan och sen när de började ha slöjd/hemkunskap eller annat ämne fick vi se de salarna.
    Under pandemin var det digitalt men från och med i höst var vi på plats igen.

På föräldramötet nu till 7an nu så pratades det en hel del om porr, dickpicks och annat då det tydligen förekommit tidigare år och det kunde vara bra att ha koll på sånt. Stödcentrum för unga brottsutsatta var där och pratade om sitt kommande arbete på skolan om kränkningar.

Jag har aldrig känt det som onödigt utan mer som en möjlighet att få ställa frågor (och höra andras frågor) och att se lokalerna mina barn vistas i.
    Vi har oftast lämnat/hämtat på fritids och sedan ett tag tar sig barnen dit och hem själva...

Svar på tråden Vad händer på föräldramöte i förskolan?