• Anonym (LI)

Barnvakten fått förhinder på söndag

Hade fått barnvakt till mina två barn på.1och 4 år för att jag skulle gå och rösta på söndag.

Nu har barnvakten fått förhinder 

Kan jag ta med mig barnen? Fungerar det i vallokalen? ( första gången jag röstar)

• Svar på tråden Barnvakten fått förhinder på söndag
  • Anonym (valarbetare)

Ja, det kommer att fungera om inget av barnen springer iväg för fullt under den korta stund då du stoppar ner valsedlarna i kuverten. Oroa dig inte, det löser sig! Så små barn får du utan problem ta med dig in bakom skärmarna.

Annars: Om du känner att det blir jobbigt kanske du kan komma ifrån en stund och förtidsrösta imorgon, om du inte är ensam med barnen eller upptagen?

• Emala

Ja du kan ta med barnen,  det har vi gjort flera gånger.

• EnAnonumius
    Anonym (LI) skrev 2022-09-10 01:48:29 följande:
    Barnvakten fått förhinder på söndag

Hade fått barnvakt till mina två barn på.1och 4 år för att jag skulle gå och rösta på söndag.

Nu har barnvakten fått förhinder 

Kan jag ta med mig barnen? Fungerar det i vallokalen? ( första gången jag röstar)

Ja barn får följa med i vallokalen.. Finns inga formella hinder på att de inte får följa med.
    Men du måste se till att ha uppsikt över dina barn så att de inte springer runt i vallokalen och stör de andra som skall rösta..

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • ElaineBenes

Varför i hela friden skulle du inte kunna ha barnen med? Det tar ju inte ens en minut att rösta

• Anonym (Po)

Vi har alltid haft med våra barn när vi röstar. Vi gör det till en familjeutflykt. Sen går vi och gör något roligt efteråt för att fira :)  Men som andra skrivit är det viktigt att de inte stör. Om de har mycket spring i benen kan det vara bra att leka av sig först. Det är helt ok att prata och skratta i vallokalen, men inte skrika och springa omkring.

• Anonym (-18)

Hade med en knapp 2-åring och en på 2 månader förra valet. Inga problem. 1-åringen kan du ha i barnvagn och den äldre kan gå bredvid in i lokalen.

• Anonym (Sophia)

Vi brukar ha med våra barn för att det känns bra att visa dem hur det går till (man kan ju berätta lite för 4-åringen åtminstone)

Svar på tråden Barnvakten fått förhinder på söndag