• Hejpå

    Elflyg är det framtiden?

    Heart Aerospace som är ett svenskt företag utanför Göteborg börjar få ordrar.

    Vad tror ni om detta?

    Och kommer det inom snar framtid typ 10 år att flyga över atlanten med elflyg?

    Flygplanstillverkaren som är baserad på Säve flygplats utanför Göteborg, har nu tagit in United Airlines som delägare.


     


    Sedan tidigare har Untied Airlines, och Mesa Air Group beställt 200 stycken plus en köpoption på ytterligare 100 flygplan av modellen ES-19 som är ett elflygplan som ska kunna vara i luften redan 2023 för tester, och därefter påbörja certifieringsprocessen.


     


    Om allt går planenligt, kommer ES-19 kunna vara i drift 2026, och transportera upp till 19 passagerare på flygningar inom en radie av 40 mil.




    flygnytt.se/flygnytt-nyheter-om-flyg/f/united-airlines-blir-del%C3%A4gare-i-elflygplanstillverkaren-heart
  • Svar på tråden Elflyg är det framtiden?
  • Flash Gordon

    Ja, regionalflyg kommer att kunna elektrifieras. Det sker redan, som du visar i länken.

    På längre sträckor är det "biobränslen" som kommer att ta över.


    Blå och gul
  • Hejpå

    Men när kommer batterier som kan användas för långdistansflygning?

  • Tow2Mater
    Hejpå skrev 2022-09-10 18:27:44 följande:
    Men när kommer batterier som kan användas för långdistansflygning?
    Vad tror du händer när de börjar explodera?
  • Flash Gordon
    Hejpå skrev 2022-09-10 18:27:44 följande:
    Men när kommer batterier som kan användas för långdistansflygning?
    Inte på lång tid. Om ens någonsin.

    Det handlar om hur mycket energi du kan lagra i förhållande till vikten på det du använder för att lagra energin och batterier är sämre än flygbränsle på den saken.

    Men för regionala flyg räcker batteritekniken till.
    Blå och gul
  • FallenAngelNr1000

    Jag tror mer på mindre flyg som kan fälla ut vingarna ifrån en "privat bil". Där har du The real game changer. 


    40 mil med 19 pers låter som att batterierna behöver bytas ut regelbundet var 6:e månad typ p ga de extra påfrestningarna.


    Men klart, man kommer ju på bättre batterier.


    Men alla som har 2 mille över + utbildningskostnaden samt har råd att betala för rättigheterna kommer ju i princip köpa sig sin egna bil/flygplan.


    Men ja, Batteri flyg är det nya. Sen kanske det lär dröja här uppe i kalla norden en del med privat, men kommer slå stort utomlands på varmare breddgrader.

  • FallenAngelNr1000
    Flash Gordon skrev 2022-09-10 23:28:19 följande:
    Inte på lång tid. Om ens någonsin.

    Det handlar om hur mycket energi du kan lagra i förhållande till vikten på det du använder för att lagra energin och batterier är sämre än flygbränsle på den saken.

    Men för regionala flyg räcker batteritekniken till.

    Tror du har helt fel faktiskt. O jag tror tekniken redan finns idag men inte till allmänhetens kännedom. 


    Nu är jag ju bara en fd hasch missbrukare. Men det bästa "batteriet" är det som inte behöver lagra energi i mitt tycke utan endast "producerar" via en "kittling". Vilket alltså gör att det inte behöver lagras någon energi utan endast reagera efter behov. Tänk ljus som träffar ett öga som har varit i mörker i princip.


    Man har redan skapat universums absolut kallaste grader via labb. Samt man har lyckats skapa värme lika hett som solen om inte mer. Vi kommer att få se en helt ny TidsEra utav "batterier" snart. Men kanske de håller inne det i 100 år till, men vetenskapen samt kunskapen finns där redan till att få sådan reaktion att du inte längre behöver lagra energin utan kan skapa den på plats via lasrar samt gaser.

  • Xlr8
    Hejpå skrev 2022-09-10 18:27:44 följande:

    Men när kommer batterier som kan användas för långdistansflygning?


    Aldrig.
    Batteri tekniken är på sin spjutspets, få ur mer potential ur litium är ej möjligt (ursäkta skämtet)

    El flyg över Atlanten annat än möjligen extrema experiment plan kommer aldrig ske med litium som spänningskälla.

    Mer troligt att man lyckas få till någon revolutionerande ny typ av mini kärnreaktor som kan användas. Å den sannolikheten är tämligen låg.
  • Xlr8
    FallenAngelNr1000 skrev 2022-09-11 01:17:46 följande:

    Tror du har helt fel faktiskt. O jag tror tekniken redan finns idag men inte till allmänhetens kännedom. 


    Nu är jag ju bara en fd hasch missbrukare. Men det bästa "batteriet" är det som inte behöver lagra energi i mitt tycke utan endast "producerar" via en "kittling". Vilket alltså gör att det inte behöver lagras någon energi utan endast reagera efter behov. Tänk ljus som träffar ett öga som har varit i mörker i princip.


    Man har redan skapat universums absolut kallaste grader via labb. Samt man har lyckats skapa värme lika hett som solen om inte mer. Vi kommer att få se en helt ny TidsEra utav "batterier" snart. Men kanske de håller inne det i 100 år till, men vetenskapen samt kunskapen finns där redan till att få sådan reaktion att du inte längre behöver lagra energin utan kan skapa den på plats via lasrar samt gaser.


    Jag valde en 5 årig utbildning, jobbar med det senaste på marknaden, har ganska bra koll på hur forskningen går. 
    Efter att ha läst ditt inlägg inser att min utbildning och vardag kanske är lite tråkigt, hasch och en egen fantasi världen lät ju rätt spännande. 

    Bortsett från en bra saga är det du skriver nonsens och hitte på. Men hade kunnat tänka mig läsa skönlitteratur med dig som författare.
  • FallenAngelNr1000
    Xlr8 skrev 2022-09-11 01:30:41 följande:
    Jag valde en 5 årig utbildning, jobbar med det senaste på marknaden, har ganska bra koll på hur forskningen går. 
    Efter att ha läst ditt inlägg inser att min utbildning och vardag kanske är lite tråkigt, hasch och en egen fantasi världen lät ju rätt spännande. 

    Bortsett från en bra saga är det du skriver nonsens och hitte på. Men hade kunnat tänka mig läsa skönlitteratur med dig som författare.

    Va kul att vara i dina skor ! Menar det helt genuint :) Ja, du vet säkerligen väldigt mycket mer än mig det erkänner jag. Men duy är även manipulerad till att gå i samma spår och säkerligen missar en del självklart ;)


    Kineserna har redan skapat fusionskraft:


    www.dagensps.se/hallbarhet/kinas-konstgjorda-sol-fusionsreaktorn-slar-nya-rekord/


    Likaså så har man redan skapat universums kändaste kallaste område med miljontals effekt 


    Länk; sverigesradio.se/artikel/294886~:text=I%20sitt%20specialutrustade%20labb%20p%C3%A5,som%20man%20k%C3%A4nner%20till%20idag.


    Så nej mina påståenden är inte bara hitte på utan sanning. Och hur får du ut den bästa energin? Jo genom kyla vs värme.


    Så klanka inte ner på mig då jag är öppen medans du står i kors och tror dig vara rak ;) 

  • Xlr8
    FallenAngelNr1000 skrev 2022-09-11 01:39:56 följande:

    Va kul att vara i dina skor ! Menar det helt genuint :) Ja, du vet säkerligen väldigt mycket mer än mig det erkänner jag. Men duy är även manipulerad till att gå i samma spår och säkerligen missar en del självklart ;)


    Kineserna har redan skapat fusionskraft:


    www.dagensps.se/hallbarhet/kinas-konstgjorda-sol-fusionsreaktorn-slar-nya-rekord/


    Likaså så har man redan skapat universums kändaste kallaste område med miljontals effekt 


    Länk; sverigesradio.se/artikel/294886~:text=I%20sitt%20specialutrustade%20labb%20p%C3%A5,som%20man%20k%C3%A4nner%20till%20idag.


    Så nej mina påståenden är inte bara hitte på utan sanning. Och hur får du ut den bästa energin? Jo genom kyla vs värme.


    Så klanka inte ner på mig då jag är öppen medans du står i kors och tror dig vara rak ;) 


    Ok du verkar vara en skön lirare så ska vara ärlig mot dig. 
    Det du skriver kanske inte är hitte på men du pusslar ihop en bild med bitar som ej passar ihop och låter din fantasi fila till bitarna så det passar. 

    "Men det bästa "batteriet" är det som inte behöver lagra energi i mitt tycke utan endast "producerar" via en "kittling"
         Du beskriver en kondensator till att börja med, ett batteri kommer aldrig producera någon energi på egen hand annat än väldigt marginellt säg 
    Max 1% vid optimala förhållanden
    .

    "Vilket alltså gör att det inte behöver lagras någon energi utan endast reagera efter behov."
    Bryter mot termodynamikens första lag.

    "Vi kommer att få se en helt ny TidsEra utav "batterier" snart."
    Du glömde förklarade hur.

    "men vetenskapen samt kunskapen finns där redan till att få sådan reaktion"
    1. Det enda kända sättet idag är kärnkraft, och det är med vad som är känt idag inte relevant. Mer utveckling här kanske skulle kunna ge dig rätt för detta påstående.
    2. Andra sätt är du varmt välkommen att upplysa mig om, att söka patent och få Nobelpris låter inte så dumt. 

    "utan kan skapa den på plats via lasrar samt gaser."
    Så en förbränningsmotorer med gas som energikälla och laser som vad då? Ist för tändstift? 
    Det skulle bli en väldigt tung, klumpig och avancerad lösning på ett simpelt problem. Nu snackar vi ro över Atlanten efter vatten.

    "Men du är även manipulerad till att gå i samma spår och säkerligen missar en del självklart"
    Du saknar belägg för detta, det ligger även i mitt jobb att vara kritisk, hitta lösningar på problem ingen har löst innan och hålla koll på det senaste inom forskning inom mitt område. Visst kan jag missar jag ngt ibland men manipulerad är att ta i och av vad/vem skulle jag bli manipulerad av? Ganska svårt att lura dom som besitter mesta information inom delar av ämnet. 

    "Kineserna har redan skapat fusionskraft"
    Ok och det finner du vara relevant hur?
    Dragracing bilar har kört över 500 Kmh. 
    Om alla skaffade såna skulle man kunna köra till jobbet på en bråkdel av tiden idag. 
    Tänk vad alla skulle tjäna tid och pengar på det.
    Sen ignorera vi det problemen en befolkning som kör i 500kmh i trafiken skapar.

    "Likaså så har man redan skapat universums kändaste kallaste område med miljontals effekt"
    Se dragracing bilen ovan.

    "Och hur får du ut den bästa energin? Jo genom kyla vs värme."

    Energi är energi och bra och dålig energi ur fysikens perspektiv existerar ej, kan sträcka mig till att 1kw från elda olja är sämre än 1kw kärnkraft energi ur miljösynpunkt. När det väl kommer till den fysiska begrepp spelar det ingen roll.

    Plocka ut energi ur en vvx är klart möjligt och görs dagligen, har arbetat med några sådana anläggningar. Det är spännande tekniska lösningar där enorma mängder överskotts värme finns.
    Tämligen dålig driftsäkerhet, låg verkningsgrad samt på tok för tung lösning för flygplan.
    Menar du sen att du ska använda lösningarna i länkarna och en vvx som genererar el energi.
    Då skulle det vara enklare att få en befolkning att färdas själva med fordon som går i ljusets hastighet.
    Att ens komma på dylikt skulle kräva bättre saker än systemet har att erbjuda för min del.
    Det skapar sjukt mkt oreda i mitt huvud, det bara sprutar formler, fysiska hinder och andra anledningar till varför din idé aldrig skulle fungera

  • Friger
    Xlr8 skrev 2022-09-11 01:20:23 följande:
    Aldrig.
    Batteri tekniken är på sin spjutspets, få ur mer potential ur litium är ej möjligt (ursäkta skämtet)

    El flyg över Atlanten annat än möjligen extrema experiment plan kommer aldrig ske med litium som spänningskälla.

    Mer troligt att man lyckas få till någon revolutionerande ny typ av mini kärnreaktor som kan användas. Å den sannolikheten är tämligen låg.
    Ord som aldrig tycker jag är rätt hårt.

    Solid-state -batterier kommer att kunna ha en högre energi-densitet än dagens batterier. Sen kommer man säkert att komma på andra tekniker.

    Givet hur batterier håller på att dominera bilindustrin så tror jag att utvecklingen på området kommer att explodera under de närmsta årtiondena.

    Jag tror att dagens mikroprocessorer ter sig hyfsat omöjliga för en person som bara sett och jobbat med elektronrör.

    Men i närtid så tror jag att utsikterna för att vi kommer att skövla regnskog för att tillverka bio-diesel för att vi ska kunna flyga med gott samvete är mer realistiskt.
  • snedtak
    Friger skrev 2022-09-11 09:34:35 följande:
    Men i närtid så tror jag att utsikterna för att vi kommer att skövla regnskog för att tillverka bio-diesel för att vi ska kunna flyga med gott samvete är mer realistiskt.
    I närtid (närmaste tio åren) är syntetisk flygbränsle (elektrobränsle) antagligen ungefär lika poppis som bio-flygbränsle.
  • Friger
    snedtak skrev 2022-09-11 10:30:52 följande:
    I närtid (närmaste tio åren) är syntetisk flygbränsle (elektrobränsle) antagligen ungefär lika poppis som bio-flygbränsle.
    Närmsta 10 åren? Tveksamt med den energi-politik som har blivit förd. Tekniken behöver stora mängder billig energi. Så ser inte framtiden ut just nu.

    Idag är det ju så roligt att man utvinner vätgasen ur fossil metangas. Ska man sen omvandla den tillbaka till metangas?

    Längre fram om vi bygger ut el-produktionen på ett vettigt sätt. Men jag tror bio-diesel ligger närmare till hands. Eller fotogen är det väl snarare. Det kan du ju köra i befintliga flygplan.

    Sen tror jag att steget går direkt till batterier i flygplan. Det är mycket mer energi-effektivt. Potentialen är större. Du kommer alltid att ha en massa förluster förknippat med elektrolys och olika energiomvandlingar.

    Men det är vad jag tror.
  • Xlr8
    Friger skrev 2022-09-11 09:34:35 följande:
    Ord som aldrig tycker jag är rätt hårt.

    Solid-state -batterier kommer att kunna ha en högre energi-densitet än dagens batterier. Sen kommer man säkert att komma på andra tekniker.

    Givet hur batterier håller på att dominera bilindustrin så tror jag att utvecklingen på området kommer att explodera under de närmsta årtiondena.

    Jag tror att dagens mikroprocessorer ter sig hyfsat omöjliga för en person som bara sett och jobbat med elektronrör.

    Men i närtid så tror jag att utsikterna för att vi kommer att skövla regnskog för att tillverka bio-diesel för att vi ska kunna flyga med gott samvete är mer realistiskt.
    Ja verkligheten är hård.

    Visst det finns lite kvar att krama ur litium batterier.
    Men och tro att det ska utvecklas ens i närheten att det blir vettigt att använda i en 767 eller ens plan med 50pers+ i, är som att tro att byta ut standard turbo till en något häftigare i en 740 kommer göra den konkurans kraftig mot dagens formella 1 bilar. 

    Att bilindustrin har halkat efter något otroligt och börjar idag att minska det gapet, ändrar ej det faktum att vi vet nästan allt om litium. Stora framsteg på den fronten är chansen nära icke existerande. 
    Om något kommer revolutionera så är det snarare energi skapande metoder. Typ mini kärnkraft som på ubåtarna och det är av sin natur tämligen låg sannolikhet.
  • FallenAngelNr1000
    Xlr8 skrev 2022-09-11 08:44:50 följande:
    Ok du verkar vara en skön lirare så ska vara ärlig mot dig. 
    Det du skriver kanske inte är hitte på men du pusslar ihop en bild med bitar som ej passar ihop och låter din fantasi fila till bitarna så det passar. 

    "Men det bästa "batteriet" är det som inte behöver lagra energi i mitt tycke utan endast "producerar" via en "kittling"
         Du beskriver en kondensator till att börja med, ett batteri kommer aldrig producera någon energi på egen hand annat än väldigt marginellt säg 
    Max 1% vid optimala förhållanden.

    "Vilket alltså gör att det inte behöver lagras någon energi utan endast reagera efter behov."
    Bryter mot termodynamikens första lag.

    "Vi kommer att få se en helt ny TidsEra utav "batterier" snart."
    Du glömde förklarade hur.

    "men vetenskapen samt kunskapen finns där redan till att få sådan reaktion"
    1. Det enda kända sättet idag är kärnkraft, och det är med vad som är känt idag inte relevant. Mer utveckling här kanske skulle kunna ge dig rätt för detta påstående.
    2. Andra sätt är du varmt välkommen att upplysa mig om, att söka patent och få Nobelpris låter inte så dumt. 

    "utan kan skapa den på plats via lasrar samt gaser."
    Så en förbränningsmotorer med gas som energikälla och laser som vad då? Ist för tändstift? 
    Det skulle bli en väldigt tung, klumpig och avancerad lösning på ett simpelt problem. Nu snackar vi ro över Atlanten efter vatten.

    "Men du är även manipulerad till att gå i samma spår och säkerligen missar en del självklart"
    Du saknar belägg för detta, det ligger även i mitt jobb att vara kritisk, hitta lösningar på problem ingen har löst innan och hålla koll på det senaste inom forskning inom mitt område. Visst kan jag missar jag ngt ibland men manipulerad är att ta i och av vad/vem skulle jag bli manipulerad av? Ganska svårt att lura dom som besitter mesta information inom delar av ämnet. 

    "Kineserna har redan skapat fusionskraft"
    Ok och det finner du vara relevant hur?
    Dragracing bilar har kört över 500 Kmh. 
    Om alla skaffade såna skulle man kunna köra till jobbet på en bråkdel av tiden idag. 
    Tänk vad alla skulle tjäna tid och pengar på det.
    Sen ignorera vi det problemen en befolkning som kör i 500kmh i trafiken skapar.

    "Likaså så har man redan skapat universums kändaste kallaste område med miljontals effekt"
    Se dragracing bilen ovan.

    "Och hur får du ut den bästa energin? Jo genom kyla vs värme."

    Energi är energi och bra och dålig energi ur fysikens perspektiv existerar ej, kan sträcka mig till att 1kw från elda olja är sämre än 1kw kärnkraft energi ur miljösynpunkt. När det väl kommer till den fysiska begrepp spelar det ingen roll.

    Plocka ut energi ur en vvx är klart möjligt och görs dagligen, har arbetat med några sådana anläggningar. Det är spännande tekniska lösningar där enorma mängder överskotts värme finns.
    Tämligen dålig driftsäkerhet, låg verkningsgrad samt på tok för tung lösning för flygplan.
    Menar du sen att du ska använda lösningarna i länkarna och en vvx som genererar el energi.
    Då skulle det vara enklare att få en befolkning att färdas själva med fordon som går i ljusets hastighet.
    Att ens komma på dylikt skulle kräva bättre saker än systemet har att erbjuda för min del.
    Det skapar sjukt mkt oreda i mitt huvud, det bara sprutar formler, fysiska hinder och andra anledningar till varför din idé aldrig skulle fungera

    Har stört mig länge på ditt inlägg nu. Tänkte inte ge mig in djupare i diskussionen då du borde ha vetat bättre.. men din kommentar om att  "det är en kondensator som jag tänker på".. gjorde att jag inte kunde släppa detta alls. Därav som jag letade upp detta igen nu.


    Nej det var definitivt inte en kondensator som jag tänkte på. Du verkar extremt narcissistisk i ditt tänkande. Hur får du ens en "kittling" till att tänka att det är en kondensator??


    För mig är en kittling antingen vibrationer i form utav ljud eller ljus eller en omvandling utav densiteten i omkringliggande luft / ämne. Men du jobbar ju med sånt här enligt dig själv ?  Och bör veta bättre eller åtminstone ha en högre förståelse samt söka nya ideer hellre än  att återfalla till redan existerande.


     

Svar på tråden Elflyg är det framtiden?