Inlägg från: NinjaBird |Visa alla inlägg
  • NinjaBird

Lön, vikariat enhetschef

Hej TS! När det gäller lönen för sommarvikarierande enhetschefer som är under utbildning skulle jag gissa på runt 30 000 kr. Kan vara svårt att förhandla lönen på vikariat i kommunen men gör ett försök! Själv fick jag min första enhetschefsanställning just som sommarvikarierande enhetschef inom vård- och omsorg direkt efter min examen. Den lönen var dock högre, men då hade jag min examen i ryggen. Även i min hemkommun tar man under somrarna in vikarierande enhetschefer, vissa är mitt i studier (exempelvis socionom- eller psykologstudenter), andra har avklarad lämplig utbildning. Anledningen till vikariaten är bland annat att stärka upp organisationen under sommaren då den är som skörast. Det är också hög omsättning på enhetschefer och ofta ett mycket tunt underlag att välja på vid nyrekrytering, för det mesta endast en handfull sökande till varje tjänst (mellanstor kommun). Ett vikariat möjliggör att få känna på yrket vilket är positivt, i min kommun finns också stöd i rollen från övriga enhetschefer. Självklart ska du söka tjänsten, lycka till!!

• NinjaBird

Det är några år sedan jag jobbade som vikarierande enhetschef, men vad jag vet är lönen för sommarvikarierande något lägre än för tillsvidareanställningar i min kommun. Det kan säkert se olika ut, beroende på arbetsgivare och kommun. Men lyssna på vad de kan erbjuda och jobba uppåt därifrån, du kan ju inte få mer än nej  

Svar på tråden Lön, vikariat enhetschef