Inlägg från: Anonym (Annica) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Annica)

Hyra ut rum - Erfarenheter?

Jag har inte hyrt ut själv, men funderat på det, och har vänner som har gjort det. 
    De som vill hyra rum gör det i regel för att de inte får tag på någon lägenhet, eller i alla fall inte har råd att betala dyr andrahandshyra eller köpa en bostadsrätt. Det är mest studenter, och deras prio är att det ska vara snabbt och lätt att ta sig till universitetet med kollektivtrafik. (även sena helgkvällar etc)
    Så hur är det med det där du bor? Om inte, så tror jag att det är svårt att hitta någon som vill hyra (och som du vill hyra ut till...)

• Anonym (Annica)
    Friger skrev 2022-09-12 16:19:56 följande:
    Det är inte jättenära, inget för en storstadsmänniska men är du typen som gillar natur och bo ute på landet så är det bra. Går att odla, ha djur och annat.

Det tar ca 30-40 minuter att ta sig till universitetet. Det är en bondgård utan aktiv drift. Busshållplatsen ligger nära och går raka vägen in till centrum där universitetet ligger. Bussen går hyfsat sent men inte hela natten.

Studenter vore rätt bra, som du säger. Helst någon / några normala, skötsamma som inte tänkt sig att bo här för alltid. 
    Hmm, då beror det nog mycket på hur svårt det är att hitta boenden inne i staden. Men du kan ju alltid testa!
    Nu vet jag inte hur gården ser ut, men om det finns möjlighet för hyresgästen att ha med sig djur har du en helt annan ingång, med andra säljargument! 
  • Anonym (Annica)

Jag tror att du hade tjänat i längden på att investera lite i boendet. Jag vet inte hur förutsättningarna är och hur händig du är, men om du kan fixa så att det går att laga mat i det andra huset så är det mycket värt, och samma om det går att ställa in en duschkabin. (Då slipper du också ha personerna inne i ditt eget hus för att använda kök och badrum) Utemöbler och en grill är också billigt och värdehöjande.
    Utländska byggjobbare är en annan målgrupp. De är också bilburna, och uppskattar att det finns parkering.

Svar på tråden Hyra ut rum - Erfarenheter?