Inlägg från: Anonym (Usch!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Usch!)

Rumskamrat hotar mig för jag har högljudda larm

Men usch vilka okänsliga svar! Har ni hört talas om tex sömnapne, försenad sömnfas eller hypersomni? 
    TS visar att hon vill ta ansvar för problemet och lösa det, annars skulle hon ju inte starta en tråd om detta! 
    JA,det är TS ansvar att göra något åt saken eftersom det drabbar hennes rumskompis, men ingen blir väl hjälpt av sånt skit ni skriver. Hon vet att hon är vuxen, sluta vara så barnsliga och låt bli tråden om ni inte har något vettigt att komma med! 
    Hon lägger sig ju redan tidigt; ska hon lägga sig kl 19 eller vadå? 

TS, har du varit till läkare? Kanske behövs en sömnutredning? Sånt tar tid, jag vet, och problemet är akut..! Hmm, jag vet inte.. snarkar du? Det kan göra att man sover tungt och har svårt att vakna. Isåfall, prova snarkplåster. 

• Anonym (Usch!)
    Anonym (123) skrev 2022-09-13 19:00:45 följande:
    Om personen säger till en gång, och du fortsätter på samma sätt trots att du vet att det stör, då stör du faktiskt med flit. Du skiter ju i att du väcker andra med ditt alarm. Du får lösa det på annat sätt.
    Du är @Teddy, fast med ett nytt nick va? 

Att man sover så djupt att man inte hör vare sig alarm, rumskompisar eller blåsorkestrar i rummet och därmed inte vaknar, är ett medicinskt problem som sjukvården känner till. Har du själv aldrig varit i riktig djupsömn och inte vaknat fast du ska? Vissa har det så jämt! Det är inget man rår på! Däremot finns det saker man kan göra åt det. 
  • Anonym (Usch!)
    molly50 skrev 2022-09-13 19:29:06 följande:
    Men i så fall så måste ju TS ta tag i problemet och be om att få göra en utredning.
    Både för sin kompis och för sin egen skull.
    Det är hennes eget ansvar att ta tag i problemet. 
    Precis, jag har skrivit det till TS! Men en utredning tar tid att både få och att genomföra, och frågan är om rumskompisen står ut under tiden! 
  • Anonym (Usch!)

Rumskompisen får väl flytta om hen inte står ut. Hen har väl också ett ansvar! 

• Anonym (Usch!)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-09-13 21:27:24 följande:
    Vad har rumskompisen för ansvar menar du?
    Att se till att hen själv mår bra! 
  • Anonym (Usch!)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-09-13 21:53:23 följande:
    Det är det hen försöker genom att säga till ts att sluta väcka henne på morgonen. 
    Och det har ju hjälpt hittills..?
  • Anonym (Usch!)
    septembermamma2022 skrev 2022-09-14 00:18:37 följande:

Har inte läst alla svar i tråden men första sidans svar kändes synnerligen hjärtlösa. Jag tror att ditt problem sannolikt är relaterat till din aspergers. Aspergers kan ge rubbningar i melatoninutsöndringen och kan göra att man inte blir sömnig och kan sova på kvällen trots god sömnhygien och trots att man egentligen är trött och sedan har man svårt att vakna för att det blir helt fel med sömncykeln. Variationen av nattmörker under året i Sverige gör det extra knepigt.

Detta problem bemöts ofta jättedåligt av omgivningen som tycker att en vuxen människa som fixar att ha ett jobb ska kunna skärpa sig. Det finns gott om exempel på denna oempatiska inställning i denna tråd.

Jag säger istället: Heja dig som har autismspektrumtillstånd och ändå fixar att jobba relativt normalt! Kämpa på! Du har självinsikt och är villig till förändring trots att du kämpar mot din egen hormonutsöndring här. Det är oerhört kraftfulla system.

Det som rent konkret har funkat för mig är att:
    1) Äta melatonin (läkemedlet heter Melatan) ca 1 h före jag vill sova. Sedan ligga i sängen och läsa bok/lyssna på pod eller musik tills melatoninet börjar verka och man blir sömnig.
    2) Använd en wake up light (soluppgångslampa med alarmfunktion) på morgonen. En sån simulerar en soluppgång och låter dig hamna i rätt del av sömncykeln tills alarmet ringer. Jag har en från Philips, kan inte leva utan den på vintern!
    3) Prata med din psykolog eller vårdkontakt om att detta är ett av dina symptom på autism/asperger och att du behöver stöd här om ovanstående inte räcker.

Melatan finns receptfritt på apoteket om du vill prova utan att blanda in vården, men om du tycker att det funkar bra be din läkare att få det utskrivet på recept istället.

Lycka till!

Helt rätt! Heja dig, du vet iallafall vad du pratar om! 👍
Svar på tråden Rumskamrat hotar mig för jag har högljudda larm