Anonym (Ahh) skrev 2022-09-12 19:42:24 följande:
Okej tack för ditt inlägg.
Avgiften har jag alltid betalat.
För juli månad så gjorde jag ju ansökningar precis som jag skulle. Bryt datumet är ju den 14:e. Så det betyder med andra ord att jag måste skicka in minst 6 sökta arbeten trots att det handlar om ca 1 vecka då tills att jag fick jobb?
Kanske tänker fel här. Men 14:e augusti så skickades ju sökta arbeten in för juli månad.
Att chansa att att Ams..( orkar ju fan inte skriva arbetsförmedlingen varje jävla gång! Ej sur på dig. Men alla fattar vad Ams är. Snarare så har man aldrig hört att Ams står för det du skriver att det står för idag. Vilket jag inte tvivlar på att det stämmer som du säger. )
Inte skulle skicka till akassan en signal är ju bara att glömma. Det är ju handläggarnas roligaste grej att göra under månaden, att punkta folk efter paragraferna istället för att se att jag har skaffat mig jobb på jobb på jobb. Men har varit mindre luckor emellan.
Nej. Jag har haft min a kasse period o p ga dödsfall o tidigare sjukdom så har jag inte skött sökandet o det är sista nivån där jag skulle bli av med min pott. Men det gör mig inget då det inte är så mycket kvar av den nu ändå.
Låter som att jag får ta smällen att potten ryker samt att jag får betala tillbaka den större delen utav summan då. Kul.
Som jag har kämpat med arbete denna sommar ärligt talat. Haft 3 olika jobb på ca 4 månader. Och nej, alla chefer har varit supernöjda med mig men det har varit arbetsbrist som har gjort att jag har fått hoppa omkring.
Jag hade ju nära kontakt med arbetsgivaren så jag visste att så fort företaget tog in folk igen så skulle jag få tillbaka det 1:a arbetet.
Man blir less o trött på all löjlig skit rent ut sagt. Jag har kämpat som ett as rent ut sagt den här sommaren o nu ska jag bli återbetalningsskyldig 10.000kr alltså. Kul.
Fast Ams är helt fel sak och har inte funnits på 15 år, däremot finns det en förkortning för Arbetsförmedlingen som är kortare - AF. Du gör heller ingen tidsrapportering till AF, utan en aktivitetsrapportering. Det blir förvirrande då det kan finnas arbetsmarknadsåtgärder där man behöver göra en sådan. I så fall är det närmre en tidsrapportering det man gör till A-kassan. Använder du fel termer riskerar du att få fel svar.
Det var ett exempel med avgiften som folk även där missar - ser i mitt arbete många av de överklagningar där människor hoppas på att snyfthistorier ska hjälpa dem, men regelverket är helt enkelt väldigt hårt - det finns inget utrymme för A-kassorna att bevilja.
Du har dock väldigt fel om huruvida det är något handläggarna på AF gillar, AF har fått väldigt mycket kritik de senaste åren av att de är alldeles för slappa med det gällande regelverken - det är helt enkelt reglerna som är mycket hårdare än vad folk i allmänhet tror. Generellt har de verkligen ogillat det merarbete de fått från införandet och granskandet av aktivitetsrapporterna, och de har alltså från myndigheten som har översyn fått mycket kritik för att de granskar dem alldeles för slappt och inte skickar tillräckligt av signaler som de är skyldiga.
Om du har lyckats missköta dig så många gånger att du är i sista steget så får man ju verkligen undra varför du slarvat igen om det är så mycket på spel? Det är väl korkat att göra. 6 arbeten i månaden är ju väldigt litet med tanke på att om man är heltidsarbetslös ska ägna ca160 timmar på en månad på att söka arbete.
Tror nog inte du hinner få återkrav på så mycket som 10 000kr om brytdatumen ser ut som de gör - men blir du påkommen med att du fuskat senare ligger du mycket värre till än så i ekonomisk konsekvens.
Vill man ha ersättning får man ju följa reglerna som reglerar rätten till det. Tycker man inte om lagarna som styr får man arbeta politiskt för att få en förändring.