Inlägg från: Spucks |Visa alla inlägg
  • Spucks

Knäckt av läxor

Anonym (Hatarläxor) skrev 2022-09-13 12:21:48 följande:
    Oj, det var väldigt höga mål.

Jag begär inte att hon ska kunna säga det engelska ordet än mindre stava. Känner hon igen det engelska när hon hör det och kan säga det engelska så gör man det väldigt bra tycker jag.

Vatför gå så fort fram i skolan? Det är helt sjukt. De är ju barn det handlar om, det måste få ta tid.
    Om du verkligen tycker att det Malin förslår innebär höga mål, då är det du som är problemet.
    Dessutom är det absolut inte normalt att en 10
    åring får utbrott och är sur i flera timmar varenda gång hon inte omedelbart klarar en uppgift. Då får du få reda på om din inställning till lärandet orsakar problemet, eller om hon har svårigheter.
  • Spucks
    Anonym (Hatarläxor) skrev 2022-09-13 16:47:09 följande:

Min inställning till lärande. Jag tyker att lärande är jätteviktigt. Just därför får man inte ha för höga krav utan börja med små mål,  för annars lär man sig inget alls.  

Hur kul är det att kämpa med läxa och sedan ändå inte få ett enda rätt.
    10 ord per vecka är höga krav? Du skämtar väl!?
    Anonym (Hatarläxor) skrev 2022-09-13 16:29:57 följande:
    Jag begär att hon ska lyssna när jag läser upp engelska orden och lära sig känna igen orden så pass att hon kan säga dem på svenska.Det är jättesvårt men vi kämpar på.
    Varför är det just så hon ska lära sig? Många skulle har svårt att lära sig något enbart genom att lyssna. Varför inte ska hon inte läsa, skriva, rita, ....?
  • Spucks
    Anonym (Stina) skrev 2022-09-14 00:01:25 följande:
    Självklart ljudar sig engelska barn igenom sina läxor också. De lär sig läsa precis som vi. 
    Nej, på ett relativ fonetisk stavning som i svenskan lär man sig läsa på ett annat sätt än på icke-fonetisk stavade språk som engelska.
  • Spucks
    Anonym (Stina) skrev 2022-09-14 20:16:11 följande:
    Hur menar du att de lär sig läsa på engelska? I USA och England lär många sig genom att ljuda i alla fall. 
    Nej, det gör de inte. De första få enkla ord med max 3 bokstäver, men sedan är det mer att helt enkelt lära sig orden. Det går inte att ljuda sig igenom de flesta ord i engelskan, för de stavas helt enkelt inte som de uttalas.
  • Spucks
    elin1989 skrev 2022-09-14 21:44:48 följande:
    Barn i engelsktalande länder lär sig definitivt att läsa genom att ljuda. Jag har bott på Irland i 14 år och min son går i trean här. Det är så de lär sig i början. Först med enkla ord typ cat, sat, sit. Sen lär de sig hur lite olika vokalkombinationer kan uttalas. Ljuda är ju liksom någonting man gör precis i början.
    Ja, det var ju just det jag skrev - i början ljuda de sig igenom, då tar man korta ord som är rätt fonetiska. Men sedan går det inte längre. Till skillnad från tex. svenskan, där man kan ljuda sig genom de flesta ord och genom många av resterande ord genom några få regler (som "tj"-ljudet).
  • Spucks
    Anonym (Jenny) skrev 2022-09-14 21:53:22 följande:
    Lite OT, men en otroligt välskriven bok om ämnet är: "Proust and the Squid
    The Story and Science of the Reading Brain" av Maryanne Wolf.

Hon tar bland annat upp att det är olika områden i hjärnan som är aktiva när man läser på ett språk som skriver med symboler, som kinesiska, och ett fonetiskt skrivet språk, som italienska. När man läser på engelska så lyser båda dessa områden upp vilket tyder på att dessa personer dels känner igen orden, eller bitar av orden, som symboler och dels läser dem fonetiskt. Eller nått i den stilen. Läs boken - bland de bästa fackböcker jag har läst någonsin.
    Det är väldig intressant! Påverka detta även annat? För de flesta delar av hjärnan är ju ansvarig för flera saker.
  • Spucks
    Anonym (Jenny) skrev 2022-09-14 22:14:29 följande:
    Japp mycket intressant. Och att lära sig läsa påverkar absolut annat och boken tar upp hur utvecklingen av dessa färdigheter förändrade hjärnan (och kanske hela världen!).
    Jag menade inte hur det generellt påverkade hjärnan hos människan, utan om det leder till skillnader mellan människor som läser enbart fonetisk och de som läser enbart symbolisk. 
    Jag ska nog köpa boken, jag gillar artiklar/böcker som handlar om hur hjärnan påverkas/utvecklas. Tack för tippset!
  • Spucks
    Anonym (Stina) skrev 2022-09-14 22:24:49 följande:
    Det är bevisat att ett sådant sätt att lära missgynnar elever som inte har akademiska föräldrar och hem där det inte finns mycket böcker. Forskningen kommer från USA och handlar om Amerikanska skolväsendet så man får utgå från att de pratar om engelska. Jag har bott i England i flera år och där ljudar barnen. 
    Då får du berätta hur barn tex. ljuder sig igenom detta: "To save water, Dad makes Henry and Peter share a bath they end up fighting over hot or cold water making room who sits behind the taps etc. before bathtime Henry and Peter keep making the water hot and cold the water ends up leaking into the kitchen so to save water they have showers instead."
    Det är beskrivningen av en del av boken "Horrid Henry" - en bok för yngre barn, denna bokserie var bland de engelska böckerna min dotter läste efter hon lärde sig läsa på engelska med hjälp av de första stegen i "Oxford reading tree" och liknande, och några Dr. Seuss böcker. Dvs. efter första steget där man kan ljuda sig genom många ord.

Ta första meningen, de första tre ord. Ett "o" som uttalas annorlunda än i ord som barn lär sig först när det lär sig läsa, tex. "dog". Sedan tv
    å ord med var sitt "a" som uttalas olika och ett "e" som inte uttalas alls.
  • Spucks
    Mrs Moneybags skrev 2022-09-15 13:00:04 följande:
    Okej!  

Men det är uppenbarligen inte omöjligt för engelskspråkiga barn. De lär sig ju läsa lika bra som svenska barn. 

Allt jag säger är att du känner att det är omöjligt, eftersom du utgår från svenska. Det gör ju inte engelskspråkiga människor. 
    Ja, engelsspråkiga barn lär sig läsa, men inte på samma sätt som barn som lär sig läsa på svenska. Det var ju ingen som påstod att engelsspråkiga barn kan inte lära sig läsa på engelska, utan att de inte kan lära sig läsa på samma sätt som på svenska, dvs. genom att ljuda.
  • Spucks
    Mrs Moneybags skrev 2022-09-15 15:07:20 följande:
    Det kallas för phonics på engelska och är en vedertagen metod att lära barn läsa. Dvs att ljuda. 

Det är väldigt lustigt att man tror att det inte går att ljuda på andra språk bara för att ljuden och bokstäverna inte uttalas som på svenska. Det får mig att dra på smilbanden, faktiskt. 
    Och hur länge kan barn läsa genom "phonics"? Jo, just i början, sedan går det inte längre.

Och nej, det handlar inte om att det är ett annat spr
    åk än svenska, det handlar om att det är ett språk vars stavning inte är uppbyggd som på svenska eller många andra språk om till stor del är fonetiska.
  • Spucks
    Mrs Moneybags skrev 2022-09-15 15:07:20 följande:
    Det kallas för phonics på engelska och är en vedertagen metod att lära barn läsa. Dvs att ljuda. 

Det är väldigt lustigt att man tror att det inte går att ljuda på andra språk bara för att ljuden och bokstäverna inte uttalas som på svenska. Det får mig att dra på smilbanden, faktiskt. 
    Läs även här: en.wikipedia.org/wiki/Phonemic_orthography
  • Spucks
    elin1989 skrev 2022-09-16 12:01:38 följande:
    Men det är ju så svenska barn gör också. Jag förstår att språk som svenska och spanska har uttalsregler som gör att man kan veta hur ord ska uttalas medan engelska inte har det. Men när det kommer till att lära sig läsa är ju ljudandet nåt man gör precis i början och det funkar ju lika bra på engelska som på svenska, alltså lär de sig läsa på samma sätt. Om man inte har läs- och skrivsvårigheter sitter man inte och ljudar i trean, på något språk.
    Visst gör man det inte längre efter ett tag, men man KAN göra det i fonetiska språk. Det är ju det det handlar om. TS barn kunde ljuda sig igenom svenskan trots att hon redan gick i trean, men i engelskan är det omöjligt.
Svar på tråden Knäckt av läxor