Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Knäckt av läxor

Det här med läxor är ju ofta omdiskuterat och det ser extremt olika ut på olika skolor och även olika på samma skola beroende på vilken lärare barnet har. Jag är själv lärare och försöker att begränsa antalet läxor och hinna med så mycket som möjligt på skoltid då alla har så olika förutsättningar hemma. Men vissa saker som ex läsläxa, tabellkunskap och i viss mån glosor krävs så mycket av att den tiden inte finns i skolan. 

Med det sagt så tkr jag inte att situationen är hållbar i ert fall. Prata med läraren och förklara hur det ser ut för er och dottern. Kanske kan hon ha färre glosor, finns de möjlighet att träna på ett ?roligare? sätt med iPad/dator? Kan man plocka bort någon annan läxa? 

Hoppas de löser sig både för er och dottern skull. 

• Anonym (M)
    Anonym (Hatarläxor) skrev 2022-12-10 19:25:24 följande:

"Jag skulle säga till dottern: Du MÅSTE lära dig det som man lär sig i skolan fram till årskurs 9. Annars kan du inte klara dig som vuxen. Det är absolut nödvändigt." Så det går inte för dig att föreställa sig att jag ständigt ständigt upprepar detta och poängterar hur viktigt det är med skolan? Att jag inte redan vänder in och ut på mig själv. 

"Alla fritidsaktiviteter", hur tror du ens tro att det finns ork och lust med något sånt efter en skoldag? Jag är jätteglad om jag lyckas får med henne ut på något, som att simma eller så under helgen. Att göra roliga saker är också vad skolsköterskan rekommenderar.

Det går inte att pressa för hårt med läxor för då blir det bakslag. Hon börjar då slå sig och försöker skada sig själv. Skriker att hon inte vill leva, att det vore bäst för alla om hon dog för hon är ändå så värdelös att hon inte borde få leva.  Att hota med att hon inte kommer att få jobb eller bara elände skulle bara spå på detta.

Jag tycker det låter som din dotter har mycket mer att jobba med än ?bara? läxor och skolan. Om hon kör med den offerkoftan varje gång hon stöter på motgång så har ni MASSOR att göra om hon ska kunna klara sig bra som ung vuxen och senare vuxen. Jag tycker ni borde göra utredning privat om bup inte tar emot snabbare. Sen undrar man ju ändå vad Som gjorts innan? För detta kan ju omöjligt börjat nu? Hon borde ju gjort en utredning för längesen och ni borde även satt ner foten betydligt tidigare nu är det på snudd för sent. 
  • Anonym (M)
    Anonym (M) skrev 2022-12-10 19:48:34 följande:
    Jag tycker det låter som din dotter har mycket mer att jobba med än ?bara? läxor och skolan. Om hon kör med den offerkoftan varje gång hon stöter på motgång så har ni MASSOR att göra om hon ska kunna klara sig bra som ung vuxen och senare vuxen. Jag tycker ni borde göra utredning privat om bup inte tar emot snabbare. Sen undrar man ju ändå vad Som gjorts innan? För detta kan ju omöjligt börjat nu? Hon borde ju gjort en utredning för längesen och ni borde även satt ner foten betydligt tidigare nu är det på snudd för sent. 
    Om hon även har självskade beteende vid motgångar så tror jag inte du vart ärlig med bup om det går då tror jag hon har en annan igång dit. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Hatarläxor) skrev 2022-12-10 20:02:59 följande:
    Det är endast vid självmordsförsök som BUP ger förtur. Jag har varit fullständigt ärlig och ringt i förtvivlan, men så ligger det till. 

Har de ingen vårdgaranti inom bup? Vet att de inte fungerar så bra men ändå? Om hon har självskadebeteende så är det ju verkligen ett rop på hjälp! Då behöver hon ju kontakt med kurator eller psykolog omgående och sådant finns ju på skolan. Sen kan hon ju inte välja om hon vill gå dit eller inte. Hon är ett barn och du/skolan är vuxna som bestämmer. Ni kan inte tvinga henne att prata men ni kan se till att hon iaf går dit. 

Hon behöver anpassad skolgång oavsett om hon vill det eller ej. Att hon inte vill vara annorlunda är inte relevant och jag är förvånad över hur man bara låtit detta fortgå. skulle va besviken på hur skolan hanterat det sedan lågstadiet. och Varför har man inte gjort mer sedan hon började 4:an? Klart det är tuffare nu när hon går i 6:an? 

• Anonym (M)
    Anonym (Hatarläxor) skrev 2022-12-10 20:26:05 följande:
    På vilket sätt är det relevant? Är medlem i svenska kyrkan.
    Region är ju landsting? För att det finns statistik som talar om hur många som får hjälp inom vårdgarantin som på bup är 30 dagar för ett första möte och sedan 30 dagar för behandlingsstart. Därför jag undrar vilken region ni tillhör eftersom det är flera år där och då misslyckas ju den regionen radikalt. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Hatarläxor) skrev 2022-12-10 20:23:53 följande:
    Självklart FÅR hon inte välja. Det jag menar är att jag är maktlös om hon vägrar trots all min ansträngning.
    Precis, hon får inte välja men gör ju ändå det trots din ansträngning eftersom ni Inte når henne och hon gör som hon vill. Hon har inte ett val, gör hon inte som du säger så måste de ju bli en konsekvens av hennes beteende. misstänker du npf-diagnos? Isf vilken? 

Som jag skrev innan och såg att fler skrivit, sök privat. Och som sagt skolan har ju kurator och psykolog? Gpr hon till dem? 
  • Anonym (M)

Ts, du verkar ju inte heller mottaglig För hjälp då du bara svarar på vissa saker och inte tar till dig av allt. Varför inte gå till privat? Har ni kontakt med psykolog? Varför har inget gjorts tidigare? Har ni ställt er i kö på bup?  så många frågor men inga svar. 

• Anonym (M)
    Anonym (F) skrev 2022-12-11 01:25:25 följande:
    Nu har mitt barn lätt för att lära så det kanske inte fungerar för alla men de brukar gå igenom det i skolan och det räckte för mitt barn. Varför ska de göra massa hemarbete? De går i skolan för att lära sig. Läsa fick barnet göra så mycket det ville hemma men att få i läxa att läsa gick inte alls. Barn är olika och behöver därför behandlas på olika vis.
    Nu är ju inte bara läxorna problemet här utan hela skolgången har ju kraschat. Ts dotter gör ju inget alls i skolan, ligger långt efter vad som är förväntat i åk 6 och vägrar ta emot hjälp. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Hatarläxor) skrev 2022-12-10 23:41:08 följande:

Enligt lågstadieläraren fanns ingen anledning till oro.

Ja, jag har gjort egen vårdbegäran till BUP. Kön är lång och vi kommer att få vänta i många år.  Jag håller på att kolla upp privata alternativ.

Skolan har satt in stöd men hon vägrar ta emot det. Det handlar inte om att jag ger val! Jag kämpar med mycket, ligger inte på latsidan, sätter mig själv i sista rummet för att få allt att fungera. Jag är ofta vaken på natten och försöker hitta lösningar.

Extremt konstigt att inte reagera i åk 3 om en elev fortfarande knappt kan läsa. Men det är ju inte ditt fel utan skolan som Brustit totalt. 

Ni kanske får vänta flera år på utredning för npf via bup om det nu är så lång väntetid. Men med tanke på åldern, alla problem kring henne så borde skolan oxå göra anmälan både till bup och soc. Du behöver få hjälp och stöd med din dotter ( i all välmening nu, menar inte att de ska flytta din dotter utan du behöver hjälp att hantera henne). Du kan ju även själv söka hjälp för att gå olika utbildningar och kurser via familjecentralen eller liknande. 

Jag förstår att det är en tuff situation och att du kämpar men dessa problem har ju inte börjat nu utan varit en del av hela skolgången om jag fattat det rätt. Tycker alla borde reagerar för längesen. 

Har dottern någon psykologkontakt? Det borde hon verkligen få annars med tanke på att hon skadar sig själv, det är en stor varningsklocka. Din dotter ligger i en rejäl riskzon för att bli hemmasittare och för att få bestående psykisk ohälsa. Hon kommer ju även att hamna utanför samhället. Jag tror som en del andra att hon behöver läsa mot särskolans mål Med tanke på hur långt efter hon ligger och de blir ju inte bättre nu när hon inget gör och kommer ännu mer efter. 
  • Anonym (M)
    Citronella skrev 2022-12-11 01:38:59 följande:
    Det är som att straffa en rullstolsburen för att hon bara inte går upp för trappan. Jag säger straff för det är det de handlar om när man först kräver något av en person som den absolut inte klarar av och sen gör något negativt för att personen inte gör det omöjliga. 

Märklig jämförelse. Nej det är inte samma sak och tror inte du läst tråden med en sådan jämförelse. 

Du för ju sätta upp rimliga saker begriper du väll? Ingen ber ju att ts dotter ska göra alla läxor eller uppgifter i skolan som övriga. Hon vill ju inte ta emot hjälp trots att den erbjuds om jag fattar rätt varken från skolan, hemmet, psykolog? Hon vill inte va annorlunda och vägrar därför göra ANPASSADE uppgifter. Hon får ju alltså anpassningar utefter sin förmåga men vägrar ta emot. Snarare så att en rullstolsbunden skulle vägra rullstolen och kräva att gå i trappan som alla andra,. 

Har du egna barn? Få de isf bete sig och göra som de vill utan att du blir arg och att deras beteende får en rimlig konsekvens? Att uppfostra är svårt men vilka samhällsmedborgare vill vi ha? Föräldrar har blivit slappa och det speglar sig väldigt bra i samhället i stort .. 

Svar på tråden Knäckt av läxor