Anonym (Hatarläxor) skrev 2022-12-10 23:41:08 följande:
Enligt lågstadieläraren fanns ingen anledning till oro.
Ja, jag har gjort egen vårdbegäran till BUP. Kön är lång och vi kommer att få vänta i många år. Jag håller på att kolla upp privata alternativ.
Skolan har satt in stöd men hon vägrar ta emot det. Det handlar inte om att jag ger val! Jag kämpar med mycket, ligger inte på latsidan, sätter mig själv i sista rummet för att få allt att fungera. Jag är ofta vaken på natten och försöker hitta lösningar.
Extremt konstigt att inte reagera i åk 3 om en elev fortfarande knappt kan läsa. Men det är ju inte ditt fel utan skolan som Brustit totalt.
Ni kanske får vänta flera år på utredning för npf via bup om det nu är så lång väntetid. Men med tanke på åldern, alla problem kring henne så borde skolan oxå göra anmälan både till bup och soc. Du behöver få hjälp och stöd med din dotter ( i all välmening nu, menar inte att de ska flytta din dotter utan du behöver hjälp att hantera henne). Du kan ju även själv söka hjälp för att gå olika utbildningar och kurser via familjecentralen eller liknande.
Jag förstår att det är en tuff situation och att du kämpar men dessa problem har ju inte börjat nu utan varit en del av hela skolgången om jag fattat det rätt. Tycker alla borde reagerar för längesen.
Har dottern någon psykologkontakt? Det borde hon verkligen få annars med tanke på att hon skadar sig själv, det är en stor varningsklocka. Din dotter ligger i en rejäl riskzon för att bli hemmasittare och för att få bestående psykisk ohälsa. Hon kommer ju även att hamna utanför samhället. Jag tror som en del andra att hon behöver läsa mot särskolans mål Med tanke på hur långt efter hon ligger och de blir ju inte bättre nu när hon inget gör och kommer ännu mer efter.