Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Knäckt av läxor

Det här med läxor är ju ofta omdiskuterat och det ser extremt olika ut på olika skolor och även olika på samma skola beroende på vilken lärare barnet har. Jag är själv lärare och försöker att begränsa antalet läxor och hinna med så mycket som möjligt på skoltid då alla har så olika förutsättningar hemma. Men vissa saker som ex läsläxa, tabellkunskap och i viss mån glosor krävs så mycket av att den tiden inte finns i skolan. 

Med det sagt så tkr jag inte att situationen är hållbar i ert fall. Prata med läraren och förklara hur det ser ut för er och dottern. Kanske kan hon ha färre glosor, finns de möjlighet att träna på ett ?roligare? sätt med iPad/dator? Kan man plocka bort någon annan läxa? 

Hoppas de löser sig både för er och dottern skull. 

• Anonym (M)
    Anonym (Hatarläxor) skrev 2022-12-10 19:25:24 följande:

"Jag skulle säga till dottern: Du MÅSTE lära dig det som man lär sig i skolan fram till årskurs 9. Annars kan du inte klara dig som vuxen. Det är absolut nödvändigt." Så det går inte för dig att föreställa sig att jag ständigt ständigt upprepar detta och poängterar hur viktigt det är med skolan? Att jag inte redan vänder in och ut på mig själv. 

"Alla fritidsaktiviteter", hur tror du ens tro att det finns ork och lust med något sånt efter en skoldag? Jag är jätteglad om jag lyckas får med henne ut på något, som att simma eller så under helgen. Att göra roliga saker är också vad skolsköterskan rekommenderar.

Det går inte att pressa för hårt med läxor för då blir det bakslag. Hon börjar då slå sig och försöker skada sig själv. Skriker att hon inte vill leva, att det vore bäst för alla om hon dog för hon är ändå så värdelös att hon inte borde få leva.  Att hota med att hon inte kommer att få jobb eller bara elände skulle bara spå på detta.