• Anonym (råd)

Kan vi hitta tillbaka?

Det har varit upp och ner och destruktivt länge. Jag var otrogen en gång och detta kan han inte glömma. Jag har ljugit och gömt saker för honom som sedan kommit fram. Varför har jag ljugit? Jo för att han är så sjukligt svartsjuk sedan jag var otrogen från början, så efter det ville han kolla min mobil för att se om jag lagt till någon kille eller skrivit till någon. Ju mer han höll på så desto mer irriterad blev jag. Han började även förbjuda mig att umgås med vissa lite sämre väninnor för att han tyckte att de påverkade mig dåligt så att jag drack och ville ut och festa. 

Det blev värre och värre och sen alla andra problem med att vi har olika syn på saker, hur vi ska bo, samt framtiden, värderingar och vad vi tycker är roligt i livet. Jag älskar att resa ofta och äta och dricka gott. Han vill mest vara hemma och inte göra så mycket. Detta har gjort att jag har sökt mig utåt. 

Nu har vi tagit en paus som är längre och mer definitiv än tidigare. Jag saknar sällan honom trots att vi inte träffats på en månad. Den enda gången vi träffades var hos min psykolog och då kände jag ingenting. Men de många minnena vi har tillsammans efter så många år gör att jag såklart saknar honom och innerst inne vill jag att det ska fungera, eftersom vi faktiskt älskar varande och känslorna finns.

Jag hörde av mig idag för att höra om han också kände att han mår bättre utan mig, eller om han vill mötas halvvägs. Det vägrar han. han tycker att jag ska ändra mig, eftersom jag var otrogen och har ljugit för honom. Själv går jag till både psykolog, psykiatriker och jobbar med mig själv för fullt. Men min psykolog säger att jag inte ensam kommer att ändra mig, plus att anledningen till att jag ljugit har ju varit för att jag känt mig missnöjd med honom. Så om det ska fungera så måste även han mötas och förändra sig lite. Men detta vägrar han. Han ser mig som boven till allt dåligt som hänt, och ser inte att jag faktiskt anpassat mig väldigt mycket till honom. Flyttat till hans stad och hans bostad och blivit lugn och anpassat mig till hans TV program, hans mat och hans familj. Jag skulle vilja ha något tillbaka eller iallafall mötas. Jag har inte rest eller gått ut och ätit så mycket som jag är van vid och som jag älskar för att han inte velat. Därför hade jag velat att han sa att han såklart kan mötas på vissa plan.

han säger att han älskar mig och har känslor, och ändå vill han inte alls ändra på något. Detta är ett mönster hos honom sedan tidigare relationer. Det är hans väg eller ingen väg. Att han inte lärt sig!!!

Jag hoppades på att han hade tänkt till lite och han hoppades att jag skulle ha tänt till och vill ändra mig för honom. Men ingen av oss vill ändra oss för den andre. Jag vill att vi båda ändrar oss och möts halvvägs så att vi båda blir nöjda. 
    Han sa att han heller är ensam och mår lite bättre än med mig och ständigt blir lurad och bedragen. Jag sa att jag ska låta honom vara och inte störa.

Vad hade ni gjort? Han menar på att jag måste ta konsekvenserna av mitt handlande som jag sårat honom. Tycker även ni det? Konsekvenser menar han att jag måste bevisa att jag ändrat mig under en tid och verkligen visar att jag är en bra människa. SEN kanske han kan ändra sig. Men då blir det ju en ond cirkel, att jag återigen blir missnöjd och kommer söka mig utåt. Varför kan han inte förstå???

Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Kan vi hitta tillbaka?
  • Anonym (råd)
    Anonym (svårt) skrev 2022-09-14 14:43:11 följande:

Tillägg! Jag läste en gång att detta är ett vanligt avslut på en relation som är drabbad av otrohet. Någon hade undersökt vad som händer i relationer där en är otrogen. Det var en intressant undersökning, önskar jag hade källan här nu. 

De tre fortsättningarna (1 var vanligast, därefter 2 o sist 3) efter otrohet
    1. Relationen tar slut genast.
    2. Relationen tar slut på detta smärtsamma, långdragna vis utdraget över flera eller många mer eller mindre olyckliga år.
    3. Relationen fortsätter.

Jag ville göra slut direkt när han upptäckte otroheten men det ville han inte. Då sa jag att han måste släppa det om det ska fungera, men det är lätt för mig att säga. Han vill ha någon slags revansch eller payback time för allt ont jag gjort honom och att jag ska straffas och ta konsekvenserna för mitt handlande. Jag vill däremot att han ska släppa och låtsas att ingenting hänt, för jag har ju fortfarande mina önskningar i förhållandet som inte blir uppfyllda och tänker egoistiskt. 'det som har varit har ju varit. Nu måste man blicka framåt.
  • Anonym (svårt)
    Anonym (råd) skrev 2022-09-14 15:59:36 följande:
    Jag ville göra slut direkt när han upptäckte otroheten men det ville han inte. Då sa jag att han måste släppa det om det ska fungera, men det är lätt för mig att säga. Han vill ha någon slags revansch eller payback time för allt ont jag gjort honom och att jag ska straffas och ta konsekvenserna för mitt handlande. Jag vill däremot att han ska släppa och låtsas att ingenting hänt, för jag har ju fortfarande mina önskningar i förhållandet som inte blir uppfyllda och tänker egoistiskt. 'det som har varit har ju varit. Nu måste man blicka framåt.
    När jag läser detta ur din mans synvinkel så tänker jag att du nog inte förstår hur skadad man blir av att bli bedragen. Jag själv kan inte ha ett normalt förhållande efter den hemska otrohetsrelationen jag hade. Trots flera års terapi och en underbar, trygg, garanterat trogen ny man sedan 6 år lider jag av starka känslor av otrygghet och blir krisig så fort han beter sig lite annorlunda. Man kan bli skadad för livet och fungerar inte på samma sätt som tidigare helt enkelt. 

Det verkar vara svårt för de som är otrogna att förstår hur djupt man skadar sin partner. 

Ja, blicka framåt nu. Det kommer bli ok för er båda tror jag! 
  • Anonym (Hmm..)
    Anonym (råd) skrev 2022-09-14 15:59:36 följande:
    Du behöver troligen många års terapi innan du öht ska försöka ha ett sunt förhållande. Du verkar inte förstå det minsta hur mycket du har skadat honom genom din otrohet och du kommer garanterat vara otrogen i nästa förhållande också.
    Det är inget man bara kan släppa, låtsas som att inget har hänt och gå vidare.

Sjukt! Lev ensam tills du fått den vård/terapi du behöver.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (svårt) skrev 2022-09-14 16:12:25 följande:
    När jag läser detta ur din mans synvinkel så tänker jag att du nog inte förstår hur skadad man blir av att bli bedragen. Jag själv kan inte ha ett normalt förhållande efter den hemska otrohetsrelationen jag hade. Trots flera års terapi och en underbar, trygg, garanterat trogen ny man sedan 6 år lider jag av starka känslor av otrygghet och blir krisig så fort han beter sig lite annorlunda. Man kan bli skadad för livet och fungerar inte på samma sätt som tidigare helt enkelt. 

Det verkar vara svårt för de som är otrogna att förstår hur djupt man skadar sin partner. 

Ja, blicka framåt nu. Det kommer bli ok för er båda tror jag! 
    Håller helt med. Har själv liknande erfarenhet.

Helt enligt FL regler har ts otrohet blivit hans fel. Och att han blivit kontrollerande och tilliten försvunnit efter allt som hänt. Det är ju SÅ sjukt. Han borde egentligen spärras in? Eller hur?

Ts, lämna din stackars partner så han får lite ro i sinnet.
  • Anonym (jag)
    Anonym (råd) skrev 2022-09-14 15:56:09 följande:
    Det känns jobbigt för att jag har kraftig separationsångest att det skall vara så definitivt slut.. Vill ha en öppning fall i fall jag ångrar mig och saknar honom om ett tag. Om man bara har det öppet så finns där en chans och om jag känner för att skriva någon gång så kan jag göra det. Jag får panik av att bli dissad och att han ska gå vidare med någon annan. Det är egoistiskt jag vet, men kan inte hjälpa det. Söker ju hjälp för just detta nu, då jag varit likadan i alla mina förhållanden. Jag vill vara nummer ett i mannens liv, kunna göra vad jag vill själv, men om han skulle göra samma sak mot mig med tex otrohet eller något så hade jag dött. 

Jag är helt enkelt rädd att jag ska ångra mig när beslutet är taget.

Du fokuserar för mycket på honom istället för att besluta dig för hur du själv vill leva. Det fanns en anledning till att du var otrogen, någon slags saknad i relationen. När han nu vill kontrollera dig mår du ännu sämre av detta.

Det kommer inte att bli bättre på mycket länge och ni båda kommer gå under om ni inte släpper taget. 

Släpp taget, gå vidare och fokusera på att bli lycklig själv. Glöm honom.
    Visst kan det bli jobbigt om han träffar någon ny men det går över, så är livet.
    Du kommer också träffa någon framöver och bli lycklig på ett sätt som du inte är nu.

och, släpp taget helt. Inga små dörrar på glänt eller så, det funkar inte.
    Om det är meningen att ni ska leva ihop kommer ni inse det efter ett tag och då hitta tillbaka. Den chansen är väldigt liten och den blir mindre om du inte släpper taget helt.
    Som ni har det nu slits ni sönder båda två tills ni verkligen inte står ut och hatar varandra. Låt det inte så så långt, ryck plåstret snabbt.

Jag tycker inte hans beteende är ok, även om han blivit bedragen kan han inte kontrollera dig på det sättet. Men initiativet måste ändå ligga på honom om han vill fortsätta relationen eller börja om. Du kan inte kräva eller förvänta dig något.

Släpp taget, lämna över beslut och initiativ till honom och acceptera vad som händer. Bli inte förvånad om han kommer till dig om nån månad eller två och vill börja om.

Bli inte förvånad om du i det läget tycker det är bättre att fortsätta själv

• Anonym (X)

Hur många ggr har du varit otrogen, och hur länge sen var det?

Jag tänker på andra trådar, skrivna av en kvinna som varit otrogen precis i början av relationen, så de aldrig haft det bra utan bara så som du beskriver, i flera år.
    Jag hoppas hon tagit sig därifrån och inte är du.

• Anonym (råd)
    Anonym (jag) skrev 2022-09-15 09:20:57 följande:

Du fokuserar för mycket på honom istället för att besluta dig för hur du själv vill leva. Det fanns en anledning till att du var otrogen, någon slags saknad i relationen. När han nu vill kontrollera dig mår du ännu sämre av detta.

Det kommer inte att bli bättre på mycket länge och ni båda kommer gå under om ni inte släpper taget. 

Släpp taget, gå vidare och fokusera på att bli lycklig själv. Glöm honom.
    Visst kan det bli jobbigt om han träffar någon ny men det går över, så är livet.
    Du kommer också träffa någon framöver och bli lycklig på ett sätt som du inte är nu.

och, släpp taget helt. Inga små dörrar på glänt eller så, det funkar inte.
    Om det är meningen att ni ska leva ihop kommer ni inse det efter ett tag och då hitta tillbaka. Den chansen är väldigt liten och den blir mindre om du inte släpper taget helt.
    Som ni har det nu slits ni sönder båda två tills ni verkligen inte står ut och hatar varandra. Låt det inte så så långt, ryck plåstret snabbt.

Jag tycker inte hans beteende är ok, även om han blivit bedragen kan han inte kontrollera dig på det sättet. Men initiativet måste ändå ligga på honom om han vill fortsätta relationen eller börja om. Du kan inte kräva eller förvänta dig något.

Släpp taget, lämna över beslut och initiativ till honom och acceptera vad som händer. Bli inte förvånad om han kommer till dig om nån månad eller två och vill börja om.

Bli inte förvånad om du i det läget tycker det är bättre att fortsätta själv

Jag är en stor del av alla våra problem och dramatik och det är därför jag ständigt beskyller mig själv för att han förvandlats till en sämre man och har svårt att släppa honom. Men jag måste hela tiden tänka att något måste ha varit fel, för annars hade jag ju inte sökt mig utanför. Sedan gjorde jag det såklart inte när vi var tillsammans, utan när han gjort sina små slut hela tiden. Psykologen säger att om han gör slut så kan han inte kräva att jag inte får träffa andra. Så ser inte han på det, utan han tycker att om man sedan går tillbaka till varandra så ska man inte ha haft kontakt med någon annan heller. Svårt när man ser saker på så olika sätt.

Det enda rätta för oss båda är såklart att släppa helt för vi mår båda lika dåligt av detta.
  • molly50
    Anonym (råd) skrev 2022-09-15 10:29:38 följande:
    Jag är en stor del av alla våra problem och dramatik och det är därför jag ständigt beskyller mig själv för att han förvandlats till en sämre man och har svårt att släppa honom. Men jag måste hela tiden tänka att något måste ha varit fel, för annars hade jag ju inte sökt mig utanför. Sedan gjorde jag det såklart inte när vi var tillsammans, utan när han gjort sina små slut hela tiden. Psykologen säger att om han gör slut så kan han inte kräva att jag inte får träffa andra. Så ser inte han på det, utan han tycker att om man sedan går tillbaka till varandra så ska man inte ha haft kontakt med någon annan heller. Svårt när man ser saker på så olika sätt.

Det enda rätta för oss båda är såklart att släppa helt för vi mår båda lika dåligt av detta.
    Men om du har varit med andra när det har varit slut mellan er så har du ju inte varit otrogen.
    Och det gör i så fall hans beteende ännu mera obegripligt.
    Som din psykolog sa så var det slut mellan er så har han inget att göra med vad du gör och med vem.
    Jag tycker,som så många andra,att det nog är bäst för er båda att släppa taget och gå vidare.
    Ni verkar inte vara bra för varandra just nu.
    Är det meningen att det ska vara ni så lär det bli så i slutänden.
  • LFF
    Anonym (råd) skrev 2022-09-15 10:29:38 följande:

Varför tänker jag bara på "We were on a break" från Friends när jag läser din text.

Ni ska inte vara tillsammans. Är det slut så är det slut. Men han verkar inte tycka att det är slut när ni gjort slut eftersom han anser att man inte får ha träffat någon annan under tiden. 

Spring långt bort. Stryp all kontakt med honom. Ni är inte hälsosamma för varandra eftersom ni har en sån diametralt olika syn på tex otrohet.

Även din psykolog verkar ju anse att ni inte ska vara tillsammans. Varför fortsätter du att gå till psykologen om du ändå inte kommer att lyssna på det rådet? Resten av era problem kommer du ju aldrig ändå att kunna ordna om du inte blir totalt personlighetsförändrad. 

Vad är det han gillar med dig med tanke på att han inte tycker om den du är?
  • Anonym (råd)
    LFF skrev 2022-09-15 10:57:23 följande:
    Varför tänker jag bara på "We were on a break" från Friends när jag läser din text.

Ni ska inte vara tillsammans. Är det slut så är det slut. Men han verkar inte tycka att det är slut när ni gjort slut eftersom han anser att man inte får ha träffat någon annan under tiden. 

Spring långt bort. Stryp all kontakt med honom. Ni är inte hälsosamma för varandra eftersom ni har en sån diametralt olika syn på tex otrohet.

Även din psykolog verkar ju anse att ni inte ska vara tillsammans. Varför fortsätter du att gå till psykologen om du ändå inte kommer att lyssna på det rådet? Resten av era problem kommer du ju aldrig ändå att kunna ordna om du inte blir totalt personlighetsförändrad. 

Vad är det han gillar med dig med tanke på att han inte tycker om den du är?
    Hahahaha!! Den var bäst i friends :o

Jag vet inte vad han gillar hos mig, eftersom han sällan säger det. Han säger att han älskar den riktiga MIG! Den omtänksamma, kärleksfulla och fina tjejen. Men då måste jag alltså alltid bara vara snäll och kuvad.
Svar på tråden Kan vi hitta tillbaka?