• Anonym (Slappis?)

Tvingar ni barnen att gå på uteträning, oavsett väder?

Vi har en femåring som håller på med en sport som just nu håller till utomhus. Idag vräker regnet ner och det blåser kraftigt. Barnet själv undrade om det var okej att hoppa över träningen idag, på grund av vädret. Delar av träningen bedrivs sittande/liggande på marken, och det kommer att vara rejält blött att hoppa och landa där. Självklart tyckte vi föräldrar. Ingen av oss skulle själva gett oss ut och sprungit i det här vädret heller. Hade det regnat lite, hade vi peppat att gå, men nu vräker det ner.

Nu fick jag höra av en bekant, att vi är slappa som inte tvingar barnet till träning. Självklart ska barnen vara med, hävdar min bekant. 

Hur gör ni andra? 

• Svar på tråden Tvingar ni barnen att gå på uteträning, oavsett väder?
  • Anonym (Faro)

Min syn på saken är att om man är en del av ett lag, ett team, så kommer man till träningen oavsett. Annars kan man välja en annan idrott där det är helt upp till en själv. Tänk på tränare och andra som ställer upp (ofta ideellt) och så kommer inte barnen? 
    Håller man inte med om detta, och särskilt om barnen är små vilket jag kan förstå, så kanske man föräldrar och ledare tillsammans ska sätta sig ner och rita upp förutsättningarna. Att när det är så här och så här så tränar vi, men om det ösregnar så tränar vi inte. Och så har man något slags forum där detta kommuniceras.

• Anonym (Slappis?)
    Anonym (Faro) skrev 2022-09-13 15:29:06 följande:

Min syn på saken är att om man är en del av ett lag, ett team, så kommer man till träningen oavsett. Annars kan man välja en annan idrott där det är helt upp till en själv. Tänk på tränare och andra som ställer upp (ofta ideellt) och så kommer inte barnen? 
    Håller man inte med om detta, och särskilt om barnen är små vilket jag kan förstå, så kanske man föräldrar och ledare tillsammans ska sätta sig ner och rita upp förutsättningarna. Att när det är så här och så här så tränar vi, men om det ösregnar så tränar vi inte. Och så har man något slags forum där detta kommuniceras.

Det är varken lagidrott eller ideellt. 
  • Anonym (Nähä)
    Anonym (Slappis?) skrev 2022-09-13 15:31:19 följande:
    Det är varken lagidrott eller ideellt. 
    Vad är det för sport då? 

Jag håller med Faro, mina ungar har alltid gått på träningarna, har det varit riktigt dåligt väder så har tränarna ställt in och ibland lånade dom gympasalen i skolan och gjorde annat istället 
  • Anonym (Slappis?)
    Anonym (Nähä) skrev 2022-09-13 15:38:56 följande:
    Vad är det för sport då? 

Jag håller med Faro, mina ungar har alltid gått på träningarna, har det varit riktigt dåligt väder så har tränarna ställt in och ibland lånade dom gympasalen i skolan och gjorde annat istället 
    Hade vi kunnat träna inne istället, hade vi så klart gjort det. Nu finns ingen sådan möjlighet än på några veckor.

Sporten är inte relevant. Det är dock varken lagidrott eller ideellt. 
  • Anonym (no)

Nej våra barns träning är ett frivilligt nöje och inget tvång. Sen om intresset är så pass lågt att barnen ofta hoppar över betalar vi inte för det.

• Spucks

Nej, jag skulle inte tvinga mitt barn i detta fallet. Speciellt inte en 5åring! 

• Anonym (Teddy)

Min fråga är vad er bekanta har med detta att göra? Det är ni som är föräldrar och ni bestämmer. Klart slut. Jag hade retat ihjäl mig om nån bekant till mig hade haft så bestämda åsikter om nåt sånt.
    Jag hade låtit barnet stanna hemma. I den åldern tycker jag att idrott ska vara 100% lustfyllt.

• Anonym (Nope)

Hade aldrig tvingat min dotter nej. 

• Jemp

Nej, jag hade kanske uppmuntrat men absolut inte tvingat. 
    Mina barn behöver inte tvingas till träning. Det är bland det bästa de vet och att missa enstaka gånger är inga problem. 

• Anonym (själv)
    Anonym (Slappis?) skrev 2022-09-13 15:24:02 följande:
    Tvingar ni barnen att gå på uteträning, oavsett väder?

Vi har en femåring som håller på med en sport som just nu håller till utomhus. Idag vräker regnet ner och det blåser kraftigt. Barnet själv undrade om det var okej att hoppa över träningen idag, på grund av vädret. Delar av träningen bedrivs sittande/liggande på marken, och det kommer att vara rejält blött att hoppa och landa där. Självklart tyckte vi föräldrar. Ingen av oss skulle själva gett oss ut och sprungit i det här vädret heller. Hade det regnat lite, hade vi peppat att gå, men nu vräker det ner.

Nu fick jag höra av en bekant, att vi är slappa som inte tvingar barnet till träning. Självklart ska barnen vara med, hävdar min bekant. 

Hur gör ni andra? 

Jag skulle själv inte vilja träna utomhus i dåligt väder, bli kall och blöt och ligga på marken i nån timme eller vad träningen kan vara för tid. Jag sitter tom nu och funderar på om jag ska skippa att cykla till jobbet här om en stund för det spöregnar och blåser snålt.

Så därför skulle jag inte tvinga barnen heller att träna och bli kalla och blöta om det inte är nödvändigt. Och träning för en 5-åring är inte nödvändigt på det sättet. 

Jag kan hålla med om att har man skrivit upp sig på träning så försöker man komma, men nån slags rimlighet måste det ju ändå vara. Och är det utomhusträning i kallt och blött väder så kanske den ska ställas in oavsett. 
Svar på tråden Tvingar ni barnen att gå på uteträning, oavsett väder?