• Anonym (Frustrerad mamma)

Dagis är hopplösa

Jag har nyligen blivit mamma för tredje gången och har stött på problem med förskolans byråkratiska stelhet. 

Min dotter går i särskolan och börjar klockan 8 varje dag, hon klarar inte av att ta sig till skolan på egen hand utan förlitar sig helt på att vi lämnar och hämtar. 

Nu till problemet, min son går i förskolan och har endast rätt till 15 timmar i veckan då jag är mammaledig, timmar jag väldigt gärna vill att han går då förskolan är viktig för hans välmående, de ger honom möjlighet att få träffa sina vänner och bryta av vardagen ibland. Men förskolan kräver att han börjar 9 varje dag, det är inte tillåtet att börja 8 vid allmän förskola. 

Jag måste alltså ta min lilla bebis, åka och lämna tösen, underhålla grabben och bebisen en timme ute, i regn, snö eller vad det än må vara och sen lämna honom. 

Det är ett förhållandevis litet problem ja, men ett problem fler än jag behöver. Några råd? Har man inga rättigheter vid allmän förskola? 

• Svar på tråden Dagis är hopplösa
  • Anonym (Ibland)

Ibland är kommunen sämre att prata med än förskolan. De är ofta byråkrater med näsan i böcker, utan verklighetsförankring. Vi hade en mamma med liknande problem som var så ledsen, det enda hon ville var ju att justera vistelsetiderna, inte ha mer tid, men kommunen vägrade med hänvisning till att "15-timmarsbarn börjar vid 9". Denna stackars trötta, slitna mamma kände sig totalt maktlös inför byråkratin. "Men herregud", sa jag. "Imorgon börjar barnet kl 8.10, det är väl ungefär 10 min mellan här och skolan." Sen dess börjar det barnet 8.10 och både mamma och barn är gladare och mer harmoniska.

Nu är jag förvisso verksamhetschef/enhetsrektor på den förskolan och jobbar direkt i verksamheten.

Prata med folket på golvet. Byråkrater vet ibland inte att verkligheten existerar utanför deras policy. 

• Anonym (Greta)
    Anonym (Frustrerad mamma) skrev 2022-09-13 17:40:07 följande:

Tackar för era råd. Jag ska försöka att ringa till rektorn imorgon och se om hon är trevligare än kvinnan på kommunen som var fullkomligt rigid. 

Ja, gör det! Rektorn har betydligt mer koll på verksamheten än någon byråkrat på ett kontor. 

Vi, och även en familj vi känner, fick utökad tid på förskola utan tjafs när en förälder var hemma med bebis. Inte av samma skäl som ni, men andra familje- och hälsoskäl. 

• Anonym (Ja)

Klart man får börja vid 8. Eller vad hänvisar dom till? 

• Anonym (Sofie)

Att barnet får börja först kl 9 är ju för att det ska få möjlighet att vara med i den pedagogiska verksamheten. Barn som har fl-föräldrar hemma är ju där främst för det, inte för att föräldern ska få avlastning. Det beror även på personalens tidsschema, man är mest bemannade under den tiden för flest barn är där då och dagen sträcker sig kanske från kl 6.30 till 17.30, så några i personalen måste börja tidigt och några sent. Visst kan dispens ges i vissa fall men tycker det låter tveksamt, ni får väl åka hem emellan eller turas som att lämna barnen. Var glad att barnet får vara på fleskola öht när du själv är ledig och hemma. 

• Anonym (Stelbent var ordet)
    Anonym (Ja) skrev 2022-09-14 07:31:03 följande:

Klart man får börja vid 8. Eller vad hänvisar dom till? 

Nej, det är väl inte alls klart. kl 8 äter de som inte är 15h barn frukost. 15h äter frukost hemma. Personalen är anpassad efter att möta upp behovet av de barnen som är närvarande till frukosten. Kl 9 brukar ytterligare en personal starta upp sin dag när 15h barnen kommer.

Personalen går omlott så att det kan vara öppet från ca 06:30 - ca 18.00. En avdelning ska ha öppet ca 12h och på det fördela 3 personals arbetstid. En som öppnar, 2 till frukost, 3 mitt på dagen, 2 till mellanmål och 1 som stänger. Lägg till att personalen även har planeringstid plus personalmöten så det är inte 8 timmar i barngruppen som gäller. 
  • Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (Stelbent var ordet) skrev 2022-09-14 09:33:50 följande:
    Nej, det är väl inte alls klart. kl 8 äter de som inte är 15h barn frukost. 15h äter frukost hemma. Personalen är anpassad efter att möta upp behovet av de barnen som är närvarande till frukosten. Kl 9 brukar ytterligare en personal starta upp sin dag när 15h barnen kommer.
    Det där är också olika. På vår fsk äter de kl. 7:30 så där kan man lämna från kl. 8:00.
  • Anonym (Klo)

krångligt, MEN. Som föräldraledig finns ju tiden. 

det går inte att åka hem emellan?

Att pappan lämnar dottern kl 8?

vi har tre barn som går på olika platser (skola och förskola samt en hemma) och det är krångligt att få till men delar man på det så brukar det funka. Min man lämnar alltid äldsta vid skolan och jag mellersta på förskola med lillen i vagn. 

• EliMil

Skriver Som förskollärare.
    Prata med personalen på avdelningen,  på mitt jobb är vi väldigt flexibla och utgår från barnets bästa. I erat fall är inte det bästa för barnet att sitta och vänta av tiden i bil eller liknande och då skulle vi ha skjutit på tiderna för er. 

Hoppas det löser sig för er :)

• Anonym (Förskollärare)

De flesta kommuner som har 15h för barn till föräldralediga eller arbetslösa ( oavsett om man har allmän förskola. eller vanlig  ) har just 9-14 .. detta är för att barnen ska i första hand vara där då det är mer planerade aktiviteter ..grupper etc ligger den tiden eftersom det är mellan kl 9-14 som vi är tre pedagoger.. 
    Detta är den tid som är ramtid och ringer du kommunen och frågar kommer de säga att det är den tid som gäller..de kommer också säga att det är tis,ons och Tors som gäller….

Men pratar du med oss pedagoger så är vi flexibla ..i min grupp just nu har jag tre barn som går 15h, där 1 går 9-14 o de två andra som har stora syskon i skolan går 8-13 ..i praktiken ofta 8.15-13 ..då de inte kan lämna de äldre syskonen börjar kl 8 o inte kan lämnas förrän strax innan o så tar det ju lite tid att ta sig till oss.. skolan slutar kl 13.30 så då hämtar de småsyskonet först o går sedan till skolan..

Hos oss har vi också haft lösningen att hälften av 15 timmars barnen  går må,tis,ons och ..o den andra hälften går ons,Tors, fre ..detta när vi haft ovanligt många 15- timmars 

kommunkontoret har aldrig haft koll på detta .. vi frågar inte dem om lov..o de ifrågasätter inga scheman.

( sedan..kan inte låta bli , o eftersom du skriver rätt i texten sen..    .. vilka regler dagis har för sina hundar vet jag inte , jag kan bara svara för hur vi gör med barnen på förskolan   3>  obs - ironi/ humor ..ingen pekpinne ) 

Svar på tråden Dagis är hopplösa