• Anonym (Socialsekreterare)

Är det OK att kontakta fd klient utanför jobbet?

Ja, som titeln lyder. Är utbildad socionom som skolar om sig till något annat just nu. Jag arbetar fortfarande vid sidan om studierna som socialsekreterare på försörjningsenheten. Under sommaren fick jag tillfälligt ta över klienter från mina arbetskamrater när dem hade semester. Det var en klient i synnerhet jag fick hjälpa extra mycket. Hen bokade in möten med mig för att bara prata, hen är/var självmordsbenägen och kände sig ensam i sitt mående. Jag drog igång en ny planering för hen innan mitt vikariat för sommaren var över och nu när jag börjat plugga igen så tänker jag mycket på hur det går för hen.

Ponera att du hade varit klienten, hade du haft något emot att jag kontaktat dig för att fråga hur du mår och hur det går med planeringen?

• Svar på tråden Är det OK att kontakta fd klient utanför jobbet?
  • Anonym (Jag?)

Om jag hade berättat att jag var suicidal, så hade jag känt mig tacksam för att bli kontaktad oavsett vem jag hade berättat det för, yrkesperson, vän, eller kollega spelar ingen roll. Trevligt att nån bryr sig tillräckligt oavsett. sen hade inte det påverkat om jag tog livet av mig eller ej, men alltid najs att någon bryr sig tillräckligt för att kontakta mig.

Men det är jag det.

• Anonym (Nja)

Jag hade nog hellre sett att du kontaktar dina f.d kollegor och ber dem inte släppa klienten. Utan att ställa frågor då det är sekretess.

• Anonym (.)
    Anonym (Socialsekreterare) skrev 2022-09-13 16:41:32 följande:
    Är det OK att kontakta fd klient utanför jobbet?

Ja, som titeln lyder. Är utbildad socionom som skolar om sig till något annat just nu. Jag arbetar fortfarande vid sidan om studierna som socialsekreterare på försörjningsenheten. Under sommaren fick jag tillfälligt ta över klienter från mina arbetskamrater när dem hade semester. Det var en klient i synnerhet jag fick hjälpa extra mycket. Hen bokade in möten med mig för att bara prata, hen är/var självmordsbenägen och kände sig ensam i sitt mående. Jag drog igång en ny planering för hen innan mitt vikariat för sommaren var över och nu när jag börjat plugga igen så tänker jag mycket på hur det går för hen.

Ponera att du hade varit klienten, hade du haft något emot att jag kontaktat dig för att fråga hur du mår och hur det går med planeringen?

Tycker det känns gränslöst. Be dina arbetskamrater hålla koll istället om du är orolig. 
  • Anonym (jury)
    Anonym (Socialsekreterare) skrev 2022-09-13 16:41:32 följande:

Tycker mer att du skall fokusera om det är lämpligt att du som privatperson blir involverad i en klients personliga problem. Tycker det är helt oproffsigt och om klienten dessutom är av motsatt kön finns det ingen gräns för hur illa det kan gå.

Gör dig själv en tjänst och håll fast i knivskarpa gränser mellan din yrkesroll och ditt privatliv. Det kan spara dig för stora problem i framtiden.
  • Anonym (...)

Jag förstår nog inte riktigt: Du är utbildad socionom men du vet nu inte om du får kontakta en f.d. klient? Ingår inte sånt i jobbet, att lära sig? Det måste finnas information vad man får göra även när man slutat sin anställning. 

Jag tolkar nog ditt inlägg som att du innerst inne vet att det inte är helt lämpligt, men du söker bekräftelse här på att det kanske vore ok ändå. 
    Gör som tidigare tips: kontakta de som nu arbetar med klienten. 

• Anonym (Emma)

Grymt oprofessionellt. ska du kunna jobba med människor är en del av det att faktiskt kunna släppa dem. 

• Anonym (Nej)

Nej, du ska inte kontakta den där klienten. Du kommer bara bli indragen i hens problematik. Det är dessutom oerhört oprofessionellt av dig att ens tänka tanken, oavsett att du inte jobbar där längre. Gränslöst är ett bra ord i sammanhanget. Jag förstår att du inte fortsätter inom yrket.

• Anonym (Tabu)

Absolut inte okey! Man kontaktar aldrig personer privat som man varit i kontakt med via yrket.

• Anonym (hej igen)

Denna fråga verkar blötas från alla håll här på FL.

Fortfarande inte ok. Har du gjort en korrekt dokumentation vet kollegan läget, du är alltså utbildad socionom men vet inte grunderna i sekretess eller hur hantera personuppgifter.

• Anonym (Socialsekreterare2)

Detta handlar om att DU vill veta hur det går för personen. Din nyfikenhet, oro, behov av bekräftelse eller vad för känsla som nu det handlar om.
    Inte vad som är bäst för personen eller vad den personen vill. 

Det är både olämpligt, oproffessionellt och egoistiskt.

Svar på tråden Är det OK att kontakta fd klient utanför jobbet?