Inlägg från: Anonym (4 barns mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (4 barns mamma)

Sömnproblem jag orkar inte...

Jag tror så här enligt min erfarenhet av fyra barn. Korta ner eller ta bort sovtiden på dagen markant. När barnet Är trött på tidiga kvällen så leker du med hen. busar på ordentlig. Mycket kvällsmat i form av helst gröt. Välling i sängen o lär barnet sova själv. När barnet kan somna själv kommer hem oxå kunna somna om själv på natten då hem vaknar. 

Det kan nog ta nån vecka med bråk men det är SÅ värt det.

Jag gjorde som du med mitt första barn o det var jobbigt. Så med de andra tre gjorde jag som jag beskrivit ovan.

Hoppas du håller ut. KRAM

• Anonym (4 barns mamma)
    Anonym (Gråtfärdig) skrev 2022-09-13 22:07:08 följande:
    Barnet sover oftast en gång per dag, att minska ned ytterligare är ju ingen sömn dagtid. Vi har alltså testat att leka i kanske 2-3 h på kvällen tills barnet är så trött att han gnuggar sig i ögonen och inte orkar. Välling i babysitter bredvid säng så barnet somnar själv där. Men när vi sen lägger i egen säng är det ofta klarvaket igen och kryp runt och gråt till vi lyfter upp i vår säng och då är det övertrötthetskryp i timmar med konstant babbel och gnäll och gråtskrik.

Det är tydligt på ljud och kroppspråk att barnet är jättetrött men det blir noll lugn sömn. Jag har slut på ork just nu. Att aldrig kunna sova utan att veta att man kommer bli väckt att illvrål eller en smäll på huvudet och sen inte veta om man får somna om igen eller om det kommer ta 2 h till är okej ett tag men jag ser absolut ingen förbättring eller förändring dessa 2 månader.
    Jag menar minska ner på sovtiden så hen sover en kortare stund. Sen att barnet får lära sig att somna själv i sängen. Att hen känner sig trygg där. 
  • Anonym (4 barns mamma)
    Anonym (Gråtfärdig) skrev 2022-09-13 22:11:11 följande:
    Väcka barnet dagtid när det väl sover?

Ger du vällingen liggande i spjälsängen då? Eller hur menar du?

Ja precis. Låt inte barnet sova så länge kanske. 

Sen skapa en rutin efter leken där det varvas ner. Ge gröt o sen välling i spjälsängen. Nån liten nattlampa. Kanske nån saga eller lugn sovmusik. 

Det kommer ju ta ett tag, men jag lovar de kommer att funka. Gå in med jämna mellanrum och säg godnatt o lägg ner barnet igen då hen skriker till en början. 

• Anonym (4 barns mamma)

En till grej. När mina barn var så små ( redan från nyfödd) så hade jag alltid en extra spjälsäng i köket där barnet sov på dagen. Vande sig med andra ord med ljud oxå plus att man själv var i närheten. 

Toppentips tycker Jag

Svar på tråden Sömnproblem jag orkar inte...