Sömnproblem jag orkar inte...
Har barnet blivit utrett av barnläkare?
För det där låter inte normalt. Det låter för mig som barnet har något kroppsligt obehag, som det kanske kan tänka bort medan det händer saker men som är för störande för att tillåta sömn, och som ibland gör riktigt ont (när han byter ställning i sängen och väcker sig själv av smärta).
Ett barn i min släkt hade lätt höftledsluxation. Det var inte tillräckligt för att direkt synas utanpå, men han ville inte lära sig gå riktigt. Han försökte, och gnydde sedan till eller blev jätteledsen, och så slutade han försöka. Det tog tills han var över året innan föräldrarna fattade att något var fel eftersom BVC gärna säger att allt är normalt, men det var det ju inte. När han väl fick sina leder undersökta så fick de hjälp med höftluxationen och han blev ett nöjt och glatt barn.
Jag säger inte att det är just det men detta du beskriver låter för mig som ert barn har ont/obehag av något, och därför inte kan sova vettigt. Det hade jag velat få utrett och jag hade inte nöjt mig med BVC/VC-läkare.
Det är vanligt att skylla allt på magen men det finns faktiskt andra besvär som spädbarn kan ha också.