Anonym (Anna) skrev 2022-09-16 13:17:31 följande:
Ok, jag kommer nu med ett förlag som kan uppfattas kontroversiellt. Ta inte upp barnet. Låt barnet knorra, vrida sig, klaga skrika. Vaddera sängen. Ha sängen bredvid er säng men en bit bort. prata lugnt och säg godnatt. Men gå inte barnet till mötes här. I värsta fall får barnet skrika sig själv till söms medan man sticker in en hand som klappar och visst att vi ÄR här. Det kan ta dagar, veckor men barnet lär sig sen att det är lönlöst att försöka.
För barnet ÄR tryggt. Ni ÄR i hens närhet. Detta är knorr och sätta sig på tvären och då gäller det att härda ut och vara konsekvent.
så skaffa hörlurar, airpods som stänger ute ljud (som trebarnsmor gjorde jag detta med sista och det funkar). Barn ställer om sig snabbt.
En gång skällde jag t.o.m. ut mitt lilla hjärta på 12 mån. Han blev så ställd och titta på mig med stora ögon. Så somnade han tvärt (vill lägga till att jag aldrig brukar skrika på barnen).
jag tror barn mår bra av tydlighet. Att man är konsekvent och inte viker sig. Kärleksfull men bestämd. Det finns inte på kartan att mina föräldrar eller generationer tidigare skulle accepterat att barn agerade på detta vis. Och det har blivit folk av dessa barn. Vi föräldrar måste tillåtas att få vara hårda med. Annars överlever vi inte.. och relationen måste hålla för allas skull.
sen spände min mandats en skrikande son i vagnen (han hatar det) och gick en 3 timmars promenad så jag fick sova, och sen byttes vi av.
det kommer att ordna sig! Men det handlaren att överleva tiden fram tills det ordnar sig.
Som jag svarade innan. Sonen spydde ner sängen när jag försökte det, vet inte ens om det är värt det. Nej, det blev inte bättre, snarare värre, efter tre dagar så insåg jag det idiotiska och fick ett barn som gallskrek när han fick syn på spjälsängen. Det tog ett par månader att reparera skadan.