Sömnproblem jag orkar inte...
Nu var det ett tag sedan våra var så små men ger ett litet försök ändå.
Tanke 1)
Välling åt barn 1 hos oss (barn 2 vägrade ). Då gav vi det halvsittandes (kudde under ryggen) i sängen samtidigt som vi läste. Aldrig somna med vällingflaskan i munnen utan urdrucken så tog vi undan den, läste klart, sa god natt och släckte. Låg/satt bredvid beroende på ålder och säng.
Tips på böcker är ju enkla som Totte och liknande. De förstår mer än man tror och det är bra att läsa, men det är helt oviktigt egentligen här. Barn 2 älskade Totte och kisse vid den åldern. Vi både såg youtube-filmen och läste boken miljontalsgånger....
Tanke 2)
Men en annan tanke - ni låter barnet somna i sittern. Vaknar barnet när det landar i sängen kan jag nog förstå det. Testa att värma upp sängen med vetekudde så det inte är iskallt när ni lägger ner barnet. Jämför med att någon rycker av täcket när du sover, det skulle inte vara poppis. Så varmt hela vägen till sängen.
Tanke 3)
Samsov - men lägg er bara en förälder med barnet. Gör som ettan ovan. Halvliggande läge välling och läsa bok. Ta bort flaskan och god natt.
Tanke 4)
Kompliment till ovan: Ha på svag lugn musik i bakgrunden när det är sovdags. Gärna samma musik varje kväll som ni står ut med (vaggvisor, klassiskt, jazz, vad ni nu gillar). Eller kanske lite pratradio typ P4 om ni hellre tycker det är bra.
Tanke 5)
Jag vet att jag övervägde det ett par gånger med varje barn, men gick aldrig så långt. Har ni bil - ut och åk på nätterna. Se till att barnet får mer sammanhängande sömn. Den andre föräldern får sova i lugn och ro hemma. Jag vet att det är ett desperat tips, men ibland gör man sådant som krävs.
Inget kommer vända över en natt. Hitta någon metod ni fått tips om i tråden där ni tycker ni kan testa en vecka eller två.
Sedan det med att inte sova på dagen - barn är jätteolika. En del kan sova tre timmar vid samma ålder som er, andra sover tio minuter, (jodå kompisens barn var sådana). Inget är rätt eller fel, ni ska hitta det som passar ert barn.
Du önskade en stor kram. Det får du här! ==> KRAM!
Det är jobbigt, jag vet, vi har också varit där, dock inte så här. Men det är jobbigt.