• Anonym (Fina)

3 barn ensam?

Snälla säg att tre barn under sex år inte är katastrof.

fick precis reda på att jag är gravid med tredje barnet. Har två barn sen innan som är 4 och fem. alla barn kommer ha samma pappa.
    vi ligger i skilsmässa och kommer från och med november vara helt ensam med barnen och få ensam vårdnad. Kommer bo i en bostadsrätt på 85kvadrst (4:a) 

nu är jag gravid med tredje och är både glad och ledsen. ekonomiskt borde inte vara något problem för jag har utgifter på 9000kr i månaden totalt och får ut ca 19 tusen efter skatt + barnbidrag och underhåll från pappan som vi gått med på. Lär få ut minst 24 i månaden.  men med gravidpenning blir jag orolig.

vet Inte hur jag ska göra, pappan säger att jag får göra som jag vill, han stöttar mig i vad som helst men kommer inte ha vårdnad.
    snölla säga att det inte är hemskt. Är jag självisk som brhåller? Gjorde en abort i april som jag fortfarande mår dåligt över. (Vill tillägga att jag äter minipiller så har inte varit slarvig) 

• Svar på tråden 3 barn ensam?
  • Colourfulrainbow

Jag känner flera som är ensamstående med flera barn. Vissa har hjälp/avlastning från släkten, och vissa har inte det. Sen har jag vänner med ett barn som hamnat i förlossningsdepression och kämpar med föräldraskapet. 

Det är så olika för alla. Det är bara du som kan avgöra hur mycket du själv klarar av.

• Anonym (A)
    Anonym (Fina) skrev 2022-09-14 10:05:55 följande:
    3 barn ensam?

Snälla säg att tre barn under sex år inte är katastrof.

fick precis reda på att jag är gravid med tredje barnet. Har två barn sen innan som är 4 och fem. alla barn kommer ha samma pappa.
    vi ligger i skilsmässa och kommer från och med november vara helt ensam med barnen och få ensam vårdnad. Kommer bo i en bostadsrätt på 85kvadrst (4:a) 

nu är jag gravid med tredje och är både glad och ledsen. ekonomiskt borde inte vara något problem för jag har utgifter på 9000kr i månaden totalt och får ut ca 19 tusen efter skatt + barnbidrag och underhåll från pappan som vi gått med på. Lär få ut minst 24 i månaden.  men med gravidpenning blir jag orolig.

vet Inte hur jag ska göra, pappan säger att jag får göra som jag vill, han stöttar mig i vad som helst men kommer inte ha vårdnad.
    snölla säga att det inte är hemskt. Är jag självisk som brhåller? Gjorde en abort i april som jag fortfarande mår dåligt över. (Vill tillägga att jag äter minipiller så har inte varit slarvig) 

Svårt att veta om just du klarar det. Hur ser det ut med avlastning, föräldrar och syskon? Bor ni nära dagis och skola, affärer osv. Har du bil och körkort?
    Boendemässigt blir det ju inga problem med en fyra. Ekonomiskt, ja när du jobbar är det nog inga problem, utan det är i så fall när du är f-ledig. Men du har ju låga kostnader. Låter lite att dra runt 3 personer på 9 000 kr. Men visst barnen kostar inte så mkt nu när de är små.
    Det beror på hur du är som person, vissa klarar allt och har hur mkt energi som helst, andra är tvärtom. Bara du vet. 
    Kommer barnen att vara hos pappan något alls? 
  • Anonym (Fina)

Vi kommer bo 20 minuter promenad från min familj. Förskola och lågstadie ser vi från balkongen. Handla 10 minuter att gå. Jag tror väl på ett sätt att det inte kommer vara något problem så sätt. Jag köper redan my jet second hand, har mycket kvar från barnen och handlar inte speciellt dyrt. Snittar mat på 3300kr i månaden ink hygien. Vi är Inte så mycket för dyra aktiviteter utan tycker om skogen och parken. Tror ekonomiskt att det inte är något problem egentligen. Har varit själv med barnen helt sen i april typ och det har gått bra, vi har en bra rutin på livet. 

Är mest orolig över vad andra ska säga tror jag för jag är ganska ung(under 30). Har inget körkort men hsr planer på att ta efter årsskiftet Men en akut behov efter fordon behövs inte. 

• ElaineBenes

Man anpassar ekonomin efter sina förutsättningar. Tycker däremot det känns rejält i kassan efter perioder med mycket vab, men går inte under för det.

Du kommer klara det, ställ in dig på att det kommer att bli kämpigt men att det går bra. 
    Tycker däremot att du ska prioritera att ta körkort, även om du inte har behov av det nu kan du bli låst när du är ensam med tre barn och inte kan ta dig dit du vill. 

Jag som har haft svårt för barn skulle aldrig göra abort för att jag blir själv, om det så var tre trillingar skulle jag behålla dem ändå 
  • Anonym (A)
    Anonym (Fina) skrev 2022-09-14 10:49:48 följande:

Vi kommer bo 20 minuter promenad från min familj. Förskola och lågstadie ser vi från balkongen. Handla 10 minuter att gå. Jag tror väl på ett sätt att det inte kommer vara något problem så sätt. Jag köper redan my jet second hand, har mycket kvar från barnen och handlar inte speciellt dyrt. Snittar mat på 3300kr i månaden ink hygien. Vi är Inte så mycket för dyra aktiviteter utan tycker om skogen och parken. Tror ekonomiskt att det inte är något problem egentligen. Har varit själv med barnen helt sen i april typ och det har gått bra, vi har en bra rutin på livet. 

Är mest orolig över vad andra ska säga tror jag för jag är ganska ung(under 30). Har inget körkort men hsr planer på att ta efter årsskiftet Men en akut behov efter fordon behövs inte. 

OK, det praktiska är på sin plats. Att man har avlastning, hyfsad ekonomi underlättar enormt, även om det går utan. Men mindre problem att oroa sig över, helt klart.
    Vad andra tycker ska du inte bry dig om. Vill du behålla gör det, du verkar ha förutsättningarna för det, och det är det som räknas. 
  • Anonym (Tänk ett varv till)

Jag tycker du ska tänka till ordentligt 

3 så små barn ensam

Du vet inte heller om barn 3 kommer ha särskilda behov

Jag skulle inte rekommendera detta för dig och för dina 2 barn

Du är så ung 

Det är inte fel med abort, särskilt inte mitt i en skilsmässa

Jag tycker det låter som att du inte tänker klart utan behöver hjälp. 

Prata med nån!

KRAM

• SaraL77

Varför i helvete går du och blir gravid med idioten som du är på väg att skilja dig från? Så jävla oansvarigt av er både eftersom jag tar för givet att skilsmässan knappast kom som en blixt från klar himmel. Det är barnen som får lida av att växa upp i ett sargat hem med föräldrar som knappt kan ge dem det minsta möjliga rent försörjningsmässigt.

• Anonym (Mimmi)

Låter väldigt trashigt att skaffa en unge med mannen du ligger i skilsmässa med, som redan verkar skita i de ungar ni har eftersom du fått ta hand om dem själv sedan april.  Varför ens ligga med en karl du vill skiljas ifrån? Vad händer om den nya ungen föds sjuk eller alldeles för tidigt, vem ska ta hand om dina andra ungar då? 

• Spucks

Om du nu inte har problem med de barn som redan finns, tex. att de (eller en av dem) är väldig jobbiga, eller om du inte av någon annan anledning tycker det är svårt att orka med de två barn du redan har, finns det nog ingen anledning att göra abort bara för att du kanske inte orkar.
    Det vet man ju aldrig innan, även om man bara har ett enda barn. Och vad folk tycker om din 
    ålder och dina barn får du lungt skita i. Gör abort om du inte vill ha barnet eller om du kan antar att du inte kommer att orka. Men gör det inte pga vad andra kanske tror om dig.

• Elin pelin

Klart du kommer klara av det, varför skulle du inte?! Du klarade ju av två barn som är närmare i ålder vilket för mig låter som att du redan gjort det jobbigaste. En 4 och 5 åring kan roa sig själva en stund, de går på förskolan vissa dagar, leker med en kompis osv. Gör vad som känns rätt, men jag tror redan du har bestämt dig!

Svar på tråden 3 barn ensam?