Anonym (FirstTimeMom) skrev 2022-09-14 19:05:13 följande:
Hjälp mig med min oro
Är gravid i vecka 17+6 med första barnet. Jag tror inte jag har känt av barnet ännu, känner eventuellt något "flimmer" ibland i magen med när jag känner med handen så känns ingenting. Idag såg jag att en halv droppe blod kommit i långt bak i trosan, jag har haft lite besvär sedan jag började med järntabletter med hård avföring som ibland orsakar mindre blod på toalettpappret när jag torkar. Den knappt halva droppen blod satt mellan där vagina och anus brukar hamna i trosan så jag vet inte vilket "hål" det kom ifrån. Har torkar noggrant runt båda men inget blod alls kommer. Jag är så himla orolig, jag vill så gärna få mitt barn och att barnet lever i magen. Känns så jobbigt när man inte vet hur det går och inte sett barnet sedan KUB i vecka 12-13. :( Jag har inte ont i magen, ibland lite mensvärkliknande dragningar långt ner i magen men det har jag haft sedan jag plussade.
Men åh... Du vet om att de allra flesta inte känner några fosterrörelser förrän bortåt v 20 va? Och en del känner inte förrän långt senare. Att du inte känt några rörelser än betyder alltså absolut ingenting! Och vad gäller blodet kan jag
lova dig att en liten, liten droppe blod i trosorna
inte är tecken på mf! Jag skulle alltså säga att det inte överhuvudtaget finns några som helst tecken på att nåt är fel.
Med detta sagt är det ju ändå jättejobbigt för dig att behöva vara så orolig. Jag tänker att detta är nåt du ska prata med din barnmorska om. Be om att få lyssna på bebisens hjärta när du går dit nästa gång; bara att få höra din bebis hjärta ticka på är ju lugnande. Om du är väldigt orolig kan du även boka tid hos en gynekolog och be att få göra ett ultraljud. Men som sagt: börja med att prata med din bm, så kan hon säkert hjälpa dig! Finns det en pappa med i bilden som kan stötta dig?