• Anonym (ADHDÅNGEST)

Hur få till ADHD utredning som vuxen?

Ok ni där ute... Jag behöver lite hjälp och förslag. Jag och psykologen på min vårdcentral har kämpat flera månader för att få till en AHDH utredning för mig. Men trotts att psykologen tycker att det är solklart att jag har ADHD och behöver få hjälp och stöd så får vi avslag på varenda remiss.
    En mottagning meddelade att de höll med psykologen om hans utvärdering att efter vad de kunde läsa i remissen så var det solklart men de hade för högt patient tryck för att kunna ta emot mig.
    Nästa meddelade att om det var så som han beskrev det i remissen borde jag ha problem med alkohol eller drogmissbruk så de ställde sig frågande till att jag inte hade det eftersom jag saknade missbruksproblematik. När psykologen överklagade det så fick han en lista med frågor att ställa mig, om min barndom, min skolgång och sist på listan kom frågor om jag hade haft destruktiva förhållanden. Vi svarade långt och ingående med exempel från min skolgång och barndom som visade på att jag haft det hela livet. Sen svarade vi lite kortfattat att ja jag har haft destruktiva relationer men idag är jag i en väldigt bra relation.
    Då blev svaret att de inte trodde det var ADHD utan PTSD efter de dåliga relationerna... Psykologen lyfte det då till sin chef och de har försökt titta på alternativa vägar för att se till så jag får hjälp. Den bistra sanningen är att jag mår sämre och sämre, kämpar mer och mer för att klara av vardagen och får fler och fler meltdowns. Det är fruktansvärt tröttande och krävande och energin det tar gör mig tröttare och ju tröttare jag är desto svårare är det att hålla ihop.

Idag meddelade min vårdcentral att de uttömt alla vägar, de vet inte hur de skall hjälpa mig. Och här sitter nu jag och vet inte vad jag skall ta mig till...

Man kan gå via privat vård, eller göra en utredning i Danmark utan väntelista, men det kostar ca 30 000 som det heter att jag skall få tillbaka från försäkringskassan men dels så har jag inte de pengarna och dessutom så litar jag inte riktigt på att man får tillbaka de pengarna utan bråk... och orkar inte bråka...

Så innan jag kontaktar missbruksenheten och frågar om missbruk av nässpray och coca cola räcker eller om jag behöver ha värre missbruk för att de skall skicka mig på remiss. Eller ringer psykakuten och frågar om att gå in i saker (som väggar och soffor) konstant för att jag glömmer av var de står räknas som självskadebeteende och om de kan ge mig remiss.
    Ja innan jag gör något av de sakerna tänkte jag fråga er där ute, framförallt ni som har erfarenhet av situationen. Vart kan ni tipsa mig om att vända mig? 

Jag bor i Västra Götaland och det är Sahlgrenska som gett mig avslag två gånger.... 

• Svar på tråden Hur få till ADHD utredning som vuxen?
  • Anonym (E)
    Anonym (....) skrev 2022-09-21 15:59:13 följande:

Det är något som inte stämmer här. De får aldrig neka en remiss om misstanke om npf-diagnos. Har de inte plats just då så får man stå i kö och vänta. Det är vanligt och kan ta upp till ett år. Men neka får de inte göra. 

Ts, har du själv läst remissen? 

Varför skulle de inte kunna neka? även om orsakerna TS fått är BS

Och det kan ta betydligt längre än ett år =D

• Anonym (E)
    Anonym (Julia) skrev 2022-09-21 16:16:57 följande:
    Klart att de får neka. Jag läst att i vissa landsting nekas de flesta remisser från VC.
    Detta var dock märkligare... Vad skulle remissen komma ifrån om inte VC som är vanligast?
  • Anonym (....)

Nej, man får inte neka en remiss från vc. 

• Anonym (....)

• Anonym (ADHDÅNGEST)
    Anonym (....) skrev 2022-09-21 15:59:13 följande:

Det är något som inte stämmer här. De får aldrig neka en remiss om misstanke om npf-diagnos. Har de inte plats just då så får man stå i kö och vänta. Det är vanligt och kan ta upp till ett år. Men neka får de inte göra. 

Ts, har du själv läst remissen? 

Anonym (....) skrev 2022-09-21 16:31:32 följande:

Vill du se mina avslag? Jag har avslagen liggandes klart och tydligt på 1177 så jag vet precis vad som står i dem och vad de grundar sig på, vilket är det jag sagt här... Jag har jobb jag har inte missbruksproblematik och jag har haft dåliga relationer som vuxen så det är PTSD.

Om de inte får avslå remisser från VC vill jag gärna se vart i lagen det står så jag kan överklaga. Men då jag vet om att jag inte är ensam om att få avslag misstänker jag att du har missförstått något. 

Jag har fått avslag på div olika remisser från VC även för mina andra sjukdomar för min VC tyckte att de inte var experter nog att hantera min hypotyreos när jag började gå hos dem för jag hade gått privat men min läkare fick lite hastigt och lustigt och med hjälp av en granat (ja stod i tidningarna) stänga sin mottagning. Den remissen fick de också avslag på med hänvisning till att även om jag gått privat så borde en VC kunna hantera det..... 

Så att man inte får avslå remisser från VC är bara bull.... Och som sagt jag har fått 3 remisser avslagna nu och jag har läst remiss svaren för alla tre (det första fick jag hemskickat och de andra ligger på 1177). Så ja jag har fått remiss för misstänkt NPF diagnos från VC avslagen... så som sagt kan du berätta var denna lag som säger att de inte får avslå finns så skulle jag vara tacksam för då kan jag överklaga det! 

• Anonym (J)

Det går väl att söka vård i annat landsting?

Jag bor i Sthlm, tror jag fick utredning ett år efter att min kurator skickat remissen. 

• Anonym (ADHD-tjej)
    Anonym (ADHDÅNGEST) skrev 2022-09-21 13:45:36 följande:
    Kan ju även påpeka att det jobbet jag har är ett ganska så krävande jobb på en halvhög nivå inom IT på en myndighet och än så länge klarar jag jobbet OK (kunde vara bättre men mina chefer har förståelse) det är städning och sånt som stryker på foten. Samtidigt har jag alltid haft svårt för just städning och ekonomi... Det mest ironiska är att jag ÄLSKAR ordning. Allt i sina lådor, tydliga etiketter och snyggt ordnat... Mitt kontor på jobbet är ett under av effektivitet och ordning. Men hemma... så går det åt helvete... Försöker städa men sitter tre timmar med att organisera mina t-shirts och linnen på optimalt sätt, vilket oftast innebär att jag tömmer ut andra lådor som sedan när orken tar slut och organiseringen bara är nästan klar så ligger allt annat ute och ser stökigt ut... Nästa gång jag skall städa fastnar jag i att försöka hitta plats till mina jeans... de där som slängdes ut för att göra plats för t-shirts och så börjar allt om igen... Min partner kan oftast se när jag har försökt städa för då ser det alltid ut som en bomb briserat.... Jag kan bara få till en ordning på ytan då och då genom att slänga ner allt i lådor och in i skåp som ingen ser... så får jag ta hand om det nästa gång... vilket brukar bli nästa gång jag får panik över hur stökigt det är här hemma... Lägg till att jag inte tycker om att slänga saker som jag kan laga... eller som kan behövas... slänger inte kläder som är trasiga för jag tänker laga... men sedan lagar jag aldrig och jag glömmer av att det är hål och lägger det i min garderob igen för att märka hålet när jag skall ta på mig tröjan eller byxorna... har jag tur märker jag det hemma ofta märker jag det på bussen påväg till festen eller mötet..... 
    Det kan vara så att du inte har energi kvar till städning eller att hålla ordning på saker. Och det låter som om du kan ha ganska bra lön där, så det vore ju en jättebra idé att hyra in städtjänst. Det är ju inte att du inte kan, men du har mycket annat att tänka på. En avlastning skulle vara lagom just nu! 
  • Anonym (VB)
    Anonym (ADHDÅNGEST) skrev 2022-09-21 14:07:30 följande:

Kommer ju inte ens in i kön...... Det är ju det som är problemet... De avslår min remiss rakt av... Sen verkar det ju som om de tagit bort ADHD utredning från vårdgarantin vad någon annan skrev här ovanför.... Så den vägen går inte heller längre... Men som sagt jag är inte ens i kön... 

Jag tycker också det är konstigt att de ifrågasatte misstanken om diagnos pga avsaknad av beroende... För som du säger de vill ju att man har koll på det ena innan de tar hand om det andra... Men ja... de skriver rakt ut i remissavslaget att de ställer sig frågande till om mina symtom kan vara så allvarliga som beskrivs eftersom vi inte tar upp missbruk och då jag har jobb.... 

TS, det låter som ett skolboksexempel på en av de vanligaste varianterna av en kvinna med autism. 
  • Anonym (ADHDÅNGEST)
    Anonym (ADHD-tjej) skrev 2022-09-21 17:21:24 följande:
    Det kan vara så att du inte har energi kvar till städning eller att hålla ordning på saker. Och det låter som om du kan ha ganska bra lön där, så det vore ju en jättebra idé att hyra in städtjänst. Det är ju inte att du inte kan, men du har mycket annat att tänka på. En avlastning skulle vara lagom just nu! 

Som sagt jag har inte kunnat hantera min ekonomi. Ja jag tjänar bra.. men min impulskontroll och att jag helt enkelt glömmer av räkningar (ja jag har försökt se till så jag får påminnelse om att betala mm men det har inte funkat), avsaknad av eller ett felaktigt fungerande konsekvenstänkt samtidigt som jag har svårt att förstå abstrakta koncept så som pengar på ett bankkonto och inte i handen... min partner kan få spader på att för mig så är 4999 fyra tusen i min skalle medan han säger att jag måste lära mig att det är femtusen... Jag försöker men det är svårt... Jag shoppar inte kläder, smink, alkohol eller så och jag har inte spel problem men jag handlar mat, som jag sedan glömmer av i kylskåp och frys ocjh för att det är enklare så blir det take away eller restaurang. Sedan har jag en tendens till att köpa saker som förenklar mitt liv. En automatisk dammsugare även om jag har en vanlig för det skulle underlätta att hålla rent i grunden... men jag glömmer plocka upp alla kattleksaker och mattor så den kan inte gå utan att jag gör det... En diskmaskin för jag kunde ignorera diskbänken i flera dagar för att jag helt enkelt inte hade energin... osv osv... sen startar parkeringen i appen skall vara på stället 2h lägger i för 3h för att vara säker... har trevligt och kommer på efter 5 timmar... och har då fått böter... Sen tar jag lån för att betala lån och det blir en ond cirkel... 

I vilket fall som helst så har det gjort så att jag har sabbat min ekonomi totalt. Jag har än så länge klarat mig från Kronofogden (tack vare mirakel och partner som är värd sin vikt i guld) men bistra sanningen är att när jag de senaste månaderna när jag betalat av alla räkningar så ligger jag back.. och då har jag inte ens köpt mat ännu... Jag har vänt mig till kommunens skuldrådgivning och får hjälp där men även i det läget så finns det verktyg jag kan få tillgång till om jag får en officiell diagnos... Alla jag varit i kontakt med sliter sitt hår... de vill hjälpa mig.. de ser att jag behöver hjälp men viss hjälp är inte tillgänglig innan jag fått diagnos... 

Anonym (J) skrev 2022-09-21 17:12:02 följande:

Det går väl att söka vård i annat landsting?

Jag bor i Sthlm, tror jag fick utredning ett år efter att min kurator skickat remissen. 

Jag frågade min psykolog om det och han sa att han inte kunde göra mer... om jag inte var påväg att skada mig själv så hade han gjort vad han kunde... så vi avslutade allt... Som sagt nu har jag genom bekanta fått tipset på en mottagning som inte ligger i mitt landsting men som skall kunna hjälpa mig och som inte kostar som en privat utredning. Har tid inbokad med deras psykolog imorgon bitti så håll tummarna... 

• Anonym (ADHDÅNGEST)
    Anonym (VB) skrev 2022-09-21 17:31:20 följande:
    TS, det låter som ett skolboksexempel på en av de vanligaste varianterna av en kvinna med autism. 

Jag har själv aldrig funderat kring autism... Jag skall villigt erkänna att jag inte är lika insatt i just autism som i ADHD... Så har ingen koll på vad som skiljer dem åt eller vad som är samma... Kan man utredas för det samtidigt? Eller är det något som jag kan söka remiss för på annat ställe? Tänkte om jag ber psykologen på VC skicka in det istället................

Helt ärligt... jag orkar inte länge till känns som jag trampat vatten i flera år... snart sjunker jag.... Så jag måste få hjälp innan jag bryter ihop helt..... 

Svar på tråden Hur få till ADHD utredning som vuxen?