Inlägg från: Anonvm |Visa alla inlägg
  • Anonvm

    Centerns vägval

    Drottningen1970 skrev 2022-09-15 20:58:21 följande:

    Jag beklagar att hon avgår. Jag tycker hon har varit bra och principfast. Jag befarar att hennes efterträdare kommer att prioritera röster framför att hålla fast vid viktiga grundläggande värderingar som att inte samarbeta med nazister.


    Retoriken är ju bara så uttjatad att det sen länge nu bara blir löjligt....

    Centerns kärnväljare har alltid varit mer åt liberalt-borgerligt håll, självklart blir det då ett mycket kraftigt väljarras när partiet så tydligt aktivt gör det till sin största prio att hålla sig så långt ifrån högersidan som det bara går.....

    Väljarna vill helt enkelt inte ha det som Lööf säljer, det är bara så enkelt.

    Allt fler vaknar upp ur mass-psykosen för var dag som går, nu har det slagit över, nu är det mer än hälften av de röstande som inte längre köper "de är nazister o rasister o kommer förstöra demokratin!!!!!"- tugget....
  • Anonvm
    nihka skrev 2022-09-16 18:03:27 följande:
    Centern är inte anti-liberalism, inte anti-höger, inte anti-borgerligt och inte anti-alliansen utan kort och gott anti-SD.
    De har ju gjort att motarbeta SD till sin största, viktigaste, tyngsta och ENDA prioritet...

    Den skara människor som fortfarande ser att stänga ute SD från politiskt inflytande som sin viktigaste och enda prioritet är inte längre så stor... o minskar drastiskt för var dag som går....

    Det är inte så svårt att förstå att det på sikt är politiskt självmord att göra det till sin enda fråga att försöka stänga ute ett 20% parti från politiskt inflytande.

    Det nyktra och vuxna att göra vore ju istället att hitta vägar och sätt att samarbeta med dessa som har 1/5 av landets befolkning bakom sig, det är det ju vissa som sent om sider vaknat upp och insett....
  • Anonvm
    nihka skrev 2022-09-17 12:12:43 följande:
    Hatinläggen kommer fortfarande från hängivna SDare på FL:

    "För mig är det hur enkelt som helst att förstå att L och SD kommer lösa detta ofantligt mycket bättre än den röd-grön-komunisktiska röran, toppat med en helt labil och känslostyrd rödhårig donna, någonsin klarade av."

    Man fortsätter i vanlig ordning att hata ut motståndet.
    Men herregud, nu får du ge dig.

    Hur kan du ens lite vrida det jag skrev som du citerade till "hat"??

    Är det hatfullt att tycka att S-MP-V-C har uppvisat ett dåligt samarbete under mandatperioden som gått? Att den präglats av interna låsningar orsakat av att de ingående parterna visat sig vara fullständigt oförmögna att kompromissa och finna lösningar?

    Att peka ut inkompetens och dåligt beteende är inte hat. Att tycka att Lööf är labil och känslodriven är inte hat.

    Att bygga sig en åsikt ang någon annan enbart baserat på dennes grupptillhörighet..... Där börjar vi snacka hat och diskriminering....

    Att t.ex vägra arbeta med en budget enbart på grund av vem eller vilka som förhandlat fram den, utan att ens kunna peka ut minsta sakfråga i den som man själv motsätter sig..... Det är inget annat än rent o skärt känslostyrt hat.
    När det spelar mindre roll vem som säger något än vad den faktiskt säger..... Det är känslostyrt hat.
  • Anonvm
    nihka skrev 2022-09-17 14:21:17 följande:
    Att gå till personangrepp är hat. Dina privata åsikter hur än starkt du känner dem är inte saklig information.

    Centern får föra precis vilken politik de vill utan att först behöva få ditt eller SDs godkännande och de vill inte ha SDs politik. Tugga i dig det.
    Att sakligt problematisera eller ifrågasätta en persons beteende eller kompetens är absolut inga personangrepp.

    Jag anser t.ex inte att ditt argumenterande mot mig här och nu är en form av varken personangrepp eller hat, det blir mer ett uppvisande av arrogans.

    Givetvis för alla partier föra precis vilken politik de vill, utan någons godkännande.
    För egen del passar det min egen agenda helt ypperligt om Centern fortsatte på den bana som de slagit sig in på, det lär garantera ett resultat under spärren 2026.
    Det tråden handlar om är ju varför Centern tappat 1/3 av sina väljare på 4 år, jag försöker bara förklara varför, inte argumentera att de inte får driva den politik de gjort.
  • Anonvm
    nihka skrev 2022-09-17 16:04:09 följande:
    Så du är leg. psykolog, har träffat Lööf och gjort en professionell bedömning av hennes psykiska status och bedömt henne som labil.
    Det räcker gott o väl med lite sunt bondförnuft för att ställa den diagnosen efter att ha hört människan prata i alla dessa debatter....

    Uppenbarligen tänker ju även 1/3 av deras tidigare väljare ungefär likadant...
  • Anonvm
    Flash Gordon skrev 2022-09-19 19:24:16 följande:
    Och C behöver inte ens aktivt samarbeta med SD. De kan låtsas vara breda på mitten då det räcker med att de lägger ned sina röster i en statsminister-omröstning om Ulf så går en M-ledd regering genom.
    Har jag missat något? S-V-MP-C fick väl 173 mandat tillsammans? C kan rösta nej bäst faan dom vill.
    Så länge som alla ledamöter på "högersidan" sköter sig enligt partilinjen så kommer Kristersson röstas fram som stadsminister.
  • Anonvm
    Tecum skrev 2022-09-19 20:07:39 följande:
    FG funderar redan på nästa val, han är osäker på att högerns politik håller och kan locka väljare en gång till så han vill ha hjälp av C...  
    Ah, missade det.

    Nästa val är inget vi kommer behöva bekymra oss om, då lär det bli "landskreds-seger".
  • Anonvm
    nihka skrev 2022-09-19 21:34:07 följande:
    C har stått med en MEGAFON och förkunnat att det inte blir något högersamarbete så länge SD är en samarbetspartner.

    Man behöver vara gravt hörselskadad om man inte har uppfattat det budskapet.
    Vad ledde det till då? Tror du att de är nöjda med resultatet? Att tappa 1/3 av sina väljare på 1 mandatperiod är inget annat än fullständigt och katastrofalt misslyckande.

    Nu byter de partiledare till någon som inte behöver känna sig bakbunden av Lööfs "löften", nu kan de fritt välja att byta inriktning och prata med vem de vill.

    Helt ärligt är ju partiet nere för räkning, att fortsätta i samma hjulspår med en dåres envishet är bara korkat, på alla nivåer. I detta läget blir all förändring positiv, det kan ju knappast bli sämre....
    Om det nu tillsätts en partiledare för C som vrider om kursen och siktar in partiet mot att ställa sig sida vid sida med M-KD-L och acceptera att samverka med SD så lär det enbart innebära ett lyft i opinionen och ett bättre valresultat 2026.
  • Anonvm
    nihka skrev 2022-09-20 19:23:51 följande:
    Flash Gordon skrev 2022-09-20 07:43:41 följande:
    Centerpartiet kan ju förstås låta Martin Ådahl ta över rodret om de vill. Han kan nog förklara ett och annat för alla som vill, och inte vill, lyssna.

    Nåja, det är centerns röra att städa upp. Själv tror jag att de kommer att vända tillbaka till högern. Den här mandatperioden kommer nog att vara stökig för dem.
    Tycker du att C har visat några tendenser till att bry sig om vad SD vill?
    Nä? Vem har påstått det?

    Precis som alla de andra partierna så är det enda de bryr sig om att få röster i valet....

    De satsade all-in på handen att folk skulle gilla deras hårda tag mot SD.... Nu visade det sig att detta inte är något som fler än runt 6% ansåg värt att lägga sin röst på.. Runt 3% av befolkningen som röstade på C i förra valet ansåg till och med att det var så dåligt att de röstade på någoat annt denna gången......
  • Anonvm
    nihka skrev 2022-09-20 19:08:48 följande:
    Men Herre Gud vilken bra idé! Centern kanske skulle byta namn till lilla-SD när de ändå håller på. Tänk att Centern inte kom på det tidigare att de egentligen inte alls tycker som de tycker utan tycker som SD.
    Att vända kappan efter vinden är ju inte direkt någon sällsynt taktik när det kommer till politik?
  • Anonvm
    Tecum skrev 2022-09-20 20:05:27 följande:
    En taktik som leder rakt in i regeringen. Men det ironiska är att alla tre kappvändarna förlorade och står nu med mössan i hand inför vinnaren SD.

    Ännu mer ironiskt är att Annie  Lööf som stod pall kallas vindflöjel av kappvändarnas supporters... De kan inte mycket om politik.
    Så de som vänder de förlorar och de som med en dåres envishet står på sig förlorar 1/3 av sina väljare...
    nihka skrev 2022-09-20 19:48:00 följande:
    Alla partier som har närmat sig SD har tappat. Det enda som händer när någon tolererar SD är att SD ökar.
    Du har rätt i sak, men jag är rätt säker på att statistiken inte berättar hela sanningen.

    Det ligger otroligt mycket i att vi som folk indoktrinerats under lång tid att det är fel och skambelagt att rösta på SD....
    Gemene man har börjat vakna upp ur detta nu senaste valen, man kan prata öppet om att man röstar på SD på ett helt annat sätt idag än för bara 10år sen, detta är inget begränsat till de partier som "släppt in" SD i värmen och samarbetar med dem i politiska sakfrågor på ett pragmatiskt sätt.....

    Anledningen till att de 3 blå partierna tappat väljare beror knappast på att de accepterat SD som en parlamentarisk jämlike, då skulle det ju innebära att dessa väljare flyttat till "andra sidan". Det är betydligt mer troligt att de väljare som M, KD och L tappat har gått till SD.
    Krasst pragmatiskt är det ju en vinnande strategi då det innebär att även om man kanske tappar lite själv så är man ändå med i det vinnande laget....

    2026 kommer vi inte längre snacka några ynka 2 mandats övervikt, snarare 15-20, även om C fortfarande agerar dörrmatta åt rödgröna-röran.....

    Den som lever får se. Om 4år vet vi.

  • Anonvm
    nihka skrev 2022-09-20 21:22:38 följande:
    Den bruna sörjan kommer gå samma öde till mötes som samtliga andra populistiska partier före dem.
    Min teori är något helt annat, den som lever får se.

    Jag tror du helt missar att ta med i beräkningen att en stor del av Sossarnas kvarvarande kärnväljare helt enkelt dör av naturliga orsaker mellan valen...
  • Anonvm
    Tecum skrev 2022-09-20 21:47:09 följande:
    Alldeles riktigt och SD kommer aldrig att nå 20% igen. De tror att de är bättre än andra liknande partier men inom några månader har vi en svekdebatt och innan nästa val har Åkesson tvingats avgå. Kanske imploderar partiet, kanske blir det bara en skugga av sitt forna jag, som i Danmark och Norge.
    Den som lever får se.....
  • Anonvm
    nihka skrev 2022-09-20 23:01:19 följande:
    Utvecklingen i våra grannländer siar om en tynande tillvaro för SD.
    Jag hävdar att den politiska utvecklingen i våra grannländer siar oerhört lite om den framtida politiska utvecklingen i detta land då vi skiljer oss rätt rejält på ett par avgörande punkter från våra grannländer....

    Men som sagt, vi behöver inte träta om detta, vi behöver bara vänta o se.
  • Anonvm
    nihka skrev 2022-09-21 19:57:05 följande:
    Ja, precis. Ingen av vårar grannar har ett högerextremistiskt parti sprungen ur vit maktrörelsen och nazism. Helt unikt för Sverige och SD.
    Jag tänkte mer på hur vårt land och våra samhällsproblem skiljer sig från våra grannländers, primärt segregationen, den fullständigt havererade integrationen av invandrare och den skenande kriminaliteten....
    Det är på de punkterna vårt kära land främst skiljer sig från våra nordiska grannländer.  

    Att vissa lättkränkta "känner" att det är ett problem att ett politiskt parti har "rötter i nazismen" får de gärna ligga sömnlösa över för mig om de så känner för.
    Det bleknar i förhållande till de högst verkliga samhällsproblem vi som land står inför.
  • Anonvm
    KillBill skrev 2022-09-23 18:07:24 följande:
    SD är är förstås höger men är nog för nationalistiska för att passa i den borgerliga familjen. 
    Jag vet att detta är ett påstående som det slängs runt med rätt friskt.

    Men tänk till en gång, nämn något sakpolitiskt som skulle kunna anses vara "höger" i SDs politik.

    Ett påstående som ligger betydligt närmare sanningen sakligt vore att SD är det nya S, det nya "arbetarpartiet".

    Att SD numera "hänger ihop" med högerpartierna beror ju enbart på att det var de som nyktrade till först och började behandla SD som ett parti som alla andra, en parlamentarisk jämlike om man så vill.

    Den dagen då S vaknar upp från beröringsskräcken så kommer de finna att de står mycket nära SD ideologiskt och sakpolitiskt. S+SD vore ett ofantligt mycket mer logiskt samarbete än den S+V+MP+C-röra vi tvingats dras med senaste mandatperioderna. 
Svar på tråden Centerns vägval