• BohusBäst

    Frågor runt ett Testamente

    Hej.
    Min far ligger inför nästa sida och har skrivit ett testamente där det står att jag som bröstarvinge kommet tilldelas 1/3
    Och min halvsyster ska få 3/4
    Och hans syster ska få 1/4.
    Vet inte hur jag ska räkna då någon sagt att bröstarvinge ska få 50% som inte går att testamentera bort. 
    Detta kanske låter som om jag bara är efter pengarna men så är det inte men kan någon hjälpa mig. Räkna på att det finns en miljon i bohaget hur mycket skulle tillfalla mig ?

    Tack på förhand 

  • Svar på tråden Frågor runt ett Testamente
  • Magical

    Har din pappa nån fru? 
    Är man gift tillfaller 50% partner. Har man barn får de alltså den andra 50%- delen. Har du syskon delar ni på den halvan. Du skriver om din halvsyster - antar då att hon är dotter till din pappa? Då är ni bröstarvingar båda två. 
    Att hans egen syster ska få något är ju något annat, och då är det bra att han har testamente på det. 

    Inte världens bästa svar men en start. Förhoppningsvis kan någon i tråden fylla på med mer information. 

  • Daisy28

    Först, kvoterna du anget ger mer än 100%

    Sen, är han gift?

    Sist, bröstarvingarna, dvs hans barn, och om jag förstår det rätt är ni två, ska dela på minst 50% av boet. Är ni då två får ni 25% var minst.

  • Daisy28
    BohusBäst skrev 2022-09-16 15:16:24 följande:

    Han har orden fru och jag är ända bröstarvingen


    Din halvsyster är inte hans dotter?

    Han har en fru?

    Om han har en fru görs först en bodelning mellan dödsboet och hans fru om 50/50.

    Av det som ligger i dödsboet ska brösarvingarna ha minst 50%. Är ni två blir det minst 25% var. Är du hans enda barn får du 50%.

    Men det sker inte med automatik, du måste göra din talan hörd.
  • Magical
    BohusBäst skrev 2022-09-16 15:16:24 följande:

    Han har orden fru och jag är ända bröstarvingen


    Hur är du enda bröstarvingen? Du skriver om en halvsyster. Ärr hon halvsyster på din mammas sida eller vad menar du? 
  • Daisy28
    BohusBäst skrev 2022-09-16 15:27:04 följande:

    Han har ingen fru och vi har inte samma pappa 


    Då ska du ha 50% av dödsboet. Nu antar jag att du är hans enda barn.

    Det finns dock inte som hindrar att han skriver ett testamenet som säger något annat. I så fall måste du vara tydlig med att du vill ha din laglott.
  • FuckGoggleAskMe

    Hälften av vad din pappa har, måste gå till hans barn. Har han bara ett barn, dig, går 50% till dig. Resten skulle ha gått till dig också utan testamente, men han har rätt att testamentera bort det. 

  • Citronella

    Han har testamenterat bort mer än 100%.


    Förutsatt att du är det enda barnet har du laglig rätt till 50% sen skulle jag inte köra över min syster och min pappas sista önskan för att kräva min laglott. Men det är bara en åsikt, du har lagen på din sida. 

  • Egon den stora

    Att 50% inte går att testamentera bort är lite missuppfattning.  Man jag ju skriva vad man vill egentligen eftersom det uttrycker den sista viljan,  men sen har du givetvis rätt att kräva din lagliga rätt. 
    Gör man så som det är skrivet i ts då markerar man ju rätt hårt att man inte vill att ens barn skall ha så mycket som 50% och sedan blir det ju upp till dig att acceptera eller processa. 
    Men varför inte prata med din pappa medans det finns tid?

  • Limen88

    Gissar att det han skrivit är att du först ska få 1/3, dvs 333 333,33 kr i ditt exempel.

    Och att din halvsyster ska få 3/4 av det som är kvar därefter, dvs 500 000 kr i ditt exempel. Hans syster får den sista 1/4 av det som är kvar efter att du fått din 1/3, dvs 166 666,67 kr.

    Om det är så, går kvoterna ihop.

    Du kan påkalla jämkning av testamentet vilket innebär att du i så fall har rätt till hälften av vad du annars skulle ha fått om det inte fanns något testamente. Du skulle då få hälften av miljonen, dvs 500 000 kr.

    Men det är knepigt att svara på såna här frågor på ett forum. Saker som kan påverka är t ex: han har tidigare haft en fru som har kvar en bodelningsrätt, han är änkling och har ärvt något av tidigare maka, du har fått förskott på arv mm.

    Beklagar situationen förresten.

Svar på tråden Frågor runt ett Testamente