• Anonym (Hej)

Sockerfritt godis

Ni som har diabetes och har lite koll, höjer sockerfritt lösgodis blodsockret?

• Svar på tråden Sockerfritt godis
  • EnAnonumius
    Anonym (Hej) skrev 2022-09-17 11:31:19 följande:
    Sockerfritt godis

Ni som har diabetes och har lite koll, höjer sockerfritt lösgodis blodsockret?

Jag är iofs inte diabetiker.. Dock så känner jag några.. De äter sockerfritt godis och dricka,  för att det sockerfria godiset och drickan är tillverkad för dem som är diabetiker.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Hej)

Tack för svar! Har inte diabetes men ordentliga svängningar ibland så därför tänkte jag prova.

• Anonym (GI)

Tänk på att det kan sätta rejäl fart på magen om du äter mycket. Sockerfritt godis är sånt där man rekommenderas ta vid förstoppning. Vad gäller svängningar i blodsockret- är det sånt du fått bekräftat via mätning eller är det bara så du upplever det? Frukost, regelbundna måltider och långsamma kolhydrater hjälper. Lite så som de med diabetes också ska äta.

• Anonym (sötändå)

Är det inte bättre att sluta trycka i sig en massa socker så löser det sig självt?

• Anonym (Nja)
    EnAnonumius skrev 2022-09-17 12:24:13 följande:
    Jag är iofs inte diabetiker.. Dock så känner jag några.. De äter sockerfritt godis och dricka,  för att det sockerfria godiset och drickan är tillverkad för dem som är diabetiker.
    Det beror på vilket sötningsmedel det är, en del påverkar blodsockret.
  • Anonym (Lego)

Olika beroende på märken, OM min diabetes blivit eftersatt vilket kan hända mig, men framför allt är det mesta sockerfria godiset skitäckligt, och vanligt godis med vanligt socker påverkar ändå inte mer än sockerfritt när jag sköter mig. 

• Anonym (Hej)
    Anonym (Nja) skrev 2022-09-17 13:27:46 följande:
    Det beror på vilket sötningsmedel det är, en del påverkar blodsockret.
    Kan du ge exempel på vilka ?
  • Anonym (NEJ)

Ät det inte! Köpte sockerfritt lösgodis för nån vecka sedan. Jag o sonen blev såååå sjukt dåliga i magen. Det var explosiv diarré och helt utomjordiska ljud från tarmarna. 

Köpte geléhallon och hallon lakritsskallar bla. 

• Embla twopointoh
    Anonym (NEJ) skrev 2022-09-17 18:56:18 följande:

Ät det inte! Köpte sockerfritt lösgodis för nån vecka sedan. Jag o sonen blev såååå sjukt dåliga i magen. Det var explosiv diarré och helt utomjordiska ljud från tarmarna. 

Köpte geléhallon och hallon lakritsskallar bla. 

Det beror helt på vilket sötningsmedel som används som substitut för socker. Sockeralkoholer, såsom sorbitol och xylitol är laxerande.  Aspartam är det inte.

Nu tycker jag personligen att så länge man inte har en medicinska anledning, såsom diabetes, att inte äta socker, ska man hålla sig så långt ifrån sötningsmedel som man bara kan. Sötningsmedel är inte nyttigare än socker, bara annorlunda.
Svar på tråden Sockerfritt godis