Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Kan det vara omega3/6-brist???

Anonym (Omega) skrev 2022-09-17 19:26:18 följande:
    Tack för tips :)

Jag fattar att man inte kan ersätta varierad och bra kost med kosttillskott, men mer specifikt för just det här fallet, varför skulle det vara bättre att jag häller en massa rapsolja på min sallad än att jag tar ett kosttillskott? Det var mer det jag undrade över.

Flera anledningar:

1: Kosttillskott räknas som livsmedel och har därför inte samma säkerhetskrav på sig som läkemedel. Det innebär att kosttillskott kan innehålla flera gånger rekommenderat dagligt intag, till exempel. Det är upp till konsumenten att kontrollera att mängden de äter inte är på ohälsosam/farlig nivå. I bästa fall kissar man bara ut överskottet (dyrt urin ...), i värsta fall blir man sjuk.
    2: Kroppen tillgodogör sig sådant som den själv "tillverkat" bättre än om man äter det. Det är bättre att äta fisk, som innehåller saker som kroppen själv tillverkar omega 3/6 av, än att äta "färdig" omega 3/6.
    3: Man måste kolla upp att kosttillskotten man äter inte påverkar varandra eller läkemedel man äter. Viss mat kan också minska upptaget av vissa ämnen.
    4: Om inte annat är det svindyrt med kosttillskott.

Kort sagt, kosttillskott är bara lämpligt om man har en konstaterad brist av något, och då ska detta kontrolleras regelbundet av läkare, eller om man har någon sjukdom som gör att man behöver tillföra vissa ämnen.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Omega) skrev 2022-09-17 20:14:31 följande:
    Tack för utförligt svar! Mycket uppskattat - fast jag är fortfarande lite fundersam...

1. I mitt fall/det jag frågar om gäller specifikt omega 3 i form av kosttillskott. Eftersom jag inte får i mig det via maten lär jag ju inte få i mig en "överdos" om jag tar precis den mängd som utgör det rekommenderade intaget?

2. Huh? Hela poängen med omega-fettsyrorna är väl att kroppen INTE kan tillverka dem själv, utan att vi måste få i oss dem via maten?? Och det är ju där jag undrar vad skillnaden är mellan att jag häller extra rapsolja på salladen och att jag tar det i form av kosttillskott. (Fisk är inte aktuellt i mitt fall)

3. Ja, ska man ta en massa olika kosttillskott fattar jag att det här kan vara ett problem. Enbart omega 3 som tillskott har jag ju dock svårt att tro att det skulle vara så svårkombinerat?

4. Alltså, det skulle kosta mer med motsvarande mängd O3 i form av rapsolja...
    Embla twopointoh skrev 2022-09-17 19:41:25 följande:
    Kort sagt, kosttillskott är bara lämpligt om man har en konstaterad brist av något, och då ska detta kontrolleras regelbundet av läkare, eller om man har någon sjukdom som gör att man behöver tillföra vissa ämnen.

Fast om man måste få i sig en viss mängd om dan, och jag vet att jag inte får i mig det överhuvudtaget, så borde det ju vara rätt uppenbart att jag har brist på det, även utan att det kontrolleras av läkare? Eller tänker jag fel nu?  
    1: Poängen var att det är konsumenten som måste hålla koll på mängden de äter.
    2: Ja, kanske blandade jag ihop det med omega 9? Jag är inte dietist eller läkare, utan kemist.
    3: Du behöver fortfarande kolla upp det.

Möjligheten finnas att du kan få i dig det via källor du inte tänker på/räknat med. Kosttillskottstillverkarna tjänar multum på att konsumenter tror att deras produkter är nyttiga eller att de har en brist, trots att så inte är fallet. Kolla upp det först innan du lägger pengar på något du inte behöver, är mitt råd. Men i slutändan bestämmer du själv, såklart.

Svar på tråden Kan det vara omega3/6-brist???