Kan det vara omega3/6-brist???
Anonym (Omega) skrev 2022-09-17 19:26:18 följande:
Anonym (Lästips) skrev 2022-09-17 19:00:22 följande:
www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/kosttillskott/vem-behover-extra-vitaminer
Jag fattar att man inte kan ersätta varierad och bra kost med kosttillskott, men mer specifikt för just det här fallet, varför skulle det vara bättre att jag häller en massa rapsolja på min sallad än att jag tar ett kosttillskott? Det var mer det jag undrade över.
1: Kosttillskott räknas som livsmedel och har därför inte samma säkerhetskrav på sig som läkemedel. Det innebär att kosttillskott kan innehålla flera gånger rekommenderat dagligt intag, till exempel. Det är upp till konsumenten att kontrollera att mängden de äter inte är på ohälsosam/farlig nivå. I bästa fall kissar man bara ut överskottet (dyrt urin ...), i värsta fall blir man sjuk.
2: Kroppen tillgodogör sig sådant som den själv "tillverkat" bättre än om man äter det. Det är bättre att äta fisk, som innehåller saker som kroppen själv tillverkar omega 3/6 av, än att äta "färdig" omega 3/6.
3: Man måste kolla upp att kosttillskotten man äter inte påverkar varandra eller läkemedel man äter. Viss mat kan också minska upptaget av vissa ämnen.
4: Om inte annat är det svindyrt med kosttillskott.
Kort sagt, kosttillskott är bara lämpligt om man har en konstaterad brist av något, och då ska detta kontrolleras regelbundet av läkare, eller om man har någon sjukdom som gör att man behöver tillföra vissa ämnen.