Inlägg från: Anonym (Brister?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Brister?)

Kan det vara omega3/6-brist???

Får du inte i dig det via kosten så ja absolut, testa lägga till det via kosttillskott. Iaf Omega 3. 

Men jag tycker nog du ska försöka få tagit blodprover. Kolla upp hormonerna. D vitamin. B vitaminer. Ämnesomsättningen. Järn. Man kan få en hel rad knepiga kognitiva symtom vid brister. Jag blev väldigt slötänkt, glömsk och fick problem med koncentration/fokus när jag hade B12 och Folatbrist. Dom kognitiva problemed dök upp långt långt tidigare innan jag började bli tröttare och tröttare. 

• Anonym (Brister?)

När du tog blodproverna TS, kollade du ditt resultat själv då också? Så du såg vart inom referensvärdena du hamnade.

Ligger man nära en brist tex, så kan det vara lönt att testa ett kosttillskott - eller öka på det via kosten om det går - en tid och se om det ger någonting positivt. Många hamnar tex i nederkant på D vitamin, men inom svensk vård ser dom det som heeeelt oproblematiskt. Med undantag en del av dom privata labben och deras läkare. Våra grannländer har inte alls samma nonchalanta attityd kring D vitamin som här. Utan där brukar man sätta in tillskott om patienten ligger lågt inom referensvärdet. 

• Anonym (Brister?)

Men Omega 3 bör du definitivt ta. Äter du ingen fisk alls, så ja då behöver du tillsätta det ifrån annat håll. Välj ett högkvalitativt Omega 3 tillskott, exempelvis BioSalma Omega-3 70% Forte. 

Svar på tråden Kan det vara omega3/6-brist???