Inlägg från: Anonym (Omega) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Omega)

Kan det vara omega3/6-brist???

Jag har under en lång tid - ja, flera år, faktiskt - känt att jag bara blir trögare och trögare kognitivt. Först tänkte jag att det berodde på stress, sen på att jag fick en utmattningsdepression, men nu (sen ca 1,5 år tillbaka) mår jag bra igen, och har dessutom lyckats lägga om saker i mitt liv så att jag har mycket mindre stress. Men min kognitiva nedsättning kvarstår. Jag är inte jättegammal (48), så jag tycker inte att det borde vara åldern än? Så läste jag häromdan om Omega 3 och Omega 6 - att det är nödvändigt att få i sig dessa fettsyror för att bl.a. hjärnan ska funka som den ska. Så nu undrar jag om det kan vara detta som är felet? När jag ser över min kosthållning så inser jag att jag att jag inte bara har underskott på dessa fettsyror; jag får inte öht i mig dem alls.

Vad tror ni? Kan det vara detta som är problemet???

• Svar på tråden Kan det vara omega3/6-brist???
  • Anonym (Omega)
    Anonym (Lästips) skrev 2022-09-17 17:25:38 följande:

Man får fler och/eller andra symptom vid brist vad jag kunde läsa mig till. Jag tror ändå det är efterverkningar av sen du mådde dåligt. Jag led av extrem sömnbrist när jag hade fått mitt andra barn. Hjärnan la helt enkelt av. Jag kunde inte ens läsa en tidning för jag fattade inget. En bok var bara glömma. Korsord också. Jag klarade bara det mest elementära. Det tog lång tid att komma tillbaka. Om du är kvinna börjar du komma in i klimakteriet- det kan faktiskt också påverka. Förutom en hel massa annat jag hade tänkt långt före brist på just omega. Men prova ät mer fisk och använd rapsolja i maten och se om du märker nån skillnad. Ät d-vitamin också nu under vinterhalvåret. Nötter.

Tack! Ja, jag är kvinna - kanske har du rätt i att det kan vara klimakteriet; det har inte ens fallit mig in, haha! Jag är väl inte jättepigg på att ändra min kost, men det finns ju kosttillskott man skulle kunna testa tänkte jag, men först ville jag kolla lite om det överhuvudtaget är rimligt att det är detta som felar.
  • Anonym (Omega)
    Anonym (Brister?) skrev 2022-09-17 18:16:29 följande:

Får du inte i dig det via kosten så ja absolut, testa lägga till det via kosttillskott. Iaf Omega 3. 

Men jag tycker nog du ska försöka få tagit blodprover. Kolla upp hormonerna. D vitamin. B vitaminer. Ämnesomsättningen. Järn. Man kan få en hel rad knepiga kognitiva symtom vid brister. Jag blev väldigt slötänkt, glömsk och fick problem med koncentration/fokus när jag hade B12 och Folatbrist. Dom kognitiva problemed dök upp långt långt tidigare innan jag började bli tröttare och tröttare. 

Anonym (Lästips) skrev 2022-09-17 18:21:31 följande:
    Bra tips ovan om att faktiskt ta lite prover. Om du inte får göra det på din V.c så går det via Werlabs.

Tack för svar! Jag lämnade blodprov senast för ett par månader sen - de tog en faslig massa rör, så jag tror de kollade i princip allt som kan kollas Glad Alla prover var dock normala, så det gav inte just nåt...
    Anonym (Lästips) skrev 2022-09-17 18:21:31 följande:
    Kosttillskott kan ytterst sällan ersätta en fullvärdig kost 
    Det där har jag alltid undrat över. Jag har hört just det argumentet många gånger, men vad är det egentligen som gör att något blir mindre bra/fungerar sämre för att man får det i sig i form av kosttillskott? Om jag har en kost som täcker det mesta, utom just omega-fettsyrorna, varför skulle det vara bättre att t.ex. lägga till en massa rapsolja på salladen än att ta det i form av kosttillskott? Jag fattar så klart att det inte går att leva på enbart knäckebröd, till exempel, och sen komplettera allt annat i form av kosttillskott, men om man har en kost som på det stora hela är bra, varför är kosttillskott för att täcka in det sista då sämre än "naturlig" mat?
  • Anonym (Omega)
    Anonym (Lästips) skrev 2022-09-17 18:58:50 följande:

ki.se/forskning/vallagad-mat-battre-an-vitaminpiller

Tack för tips :)

Jag fattar att man inte kan ersätta varierad och bra kost med kosttillskott, men mer specifikt för just det här fallet, varför skulle det vara bättre att jag häller en massa rapsolja på min sallad än att jag tar ett kosttillskott? Det var mer det jag undrade över.

• Anonym (Omega)
    Pentra skrev 2022-09-17 19:25:49 följande:

Man kan enkelt ta reda på kroppens balans mellan omega 3 och omega 6 genom ett enkelt balanstest via blodprov. Dessutom så får man även provsvar gällande flera andra variabler. Mvh, Pentra

Pentra skrev 2022-09-17 19:31:26 följande:

Låt göra en ordentlig och grundlig blodanalys, och gå till en riktig duktig, påläst och insatt naturopat. Mvh, Pentra
    Det får jag kolla upp - tack!
  • Anonym (Omega)
    Embla twopointoh skrev 2022-09-17 19:41:25 följande:
    Flera anledningar:

1: Kosttillskott räknas som livsmedel och har därför inte samma säkerhetskrav på sig som läkemedel. Det innebär att kosttillskott kan innehålla flera gånger rekommenderat dagligt intag, till exempel. Det är upp till konsumenten att kontrollera att mängden de äter inte är på ohälsosam/farlig nivå. I bästa fall kissar man bara ut överskottet (dyrt urin ...), i värsta fall blir man sjuk. 
    2: Kroppen tillgodogör sig sådant som den själv "tillverkat" bättre än om man äter det. Det är bättre att äta fisk, som innehåller saker som kroppen själv tillverkar omega 3/6 av, än att äta "färdig" omega 3/6. 
    3: Man måste kolla upp att kosttillskotten man äter inte påverkar varandra eller läkemedel man äter. Viss mat kan också minska upptaget av vissa ämnen.
    4: Om inte annat är det svindyrt med kosttillskott. 
    Tack för utförligt svar! Mycket uppskattat - fast jag är fortfarande lite fundersam...

1. I mitt fall/det jag frågar om gäller specifikt omega 3 i form av kosttillskott. Eftersom jag inte får i mig det via maten lär jag ju inte få i mig en "överdos" om jag tar precis den mängd som utgör det rekommenderade intaget?

2. Huh? Hela poängen med omega-fettsyrorna är väl att kroppen INTE kan tillverka dem själv, utan att vi måste få i oss dem via maten?? Och det är ju där jag undrar vad skillnaden är mellan att jag häller extra rapsolja på salladen och att jag tar det i form av kosttillskott. (Fisk är inte aktuellt i mitt fall)

3. Ja, ska man ta en massa olika kosttillskott fattar jag att det här kan vara ett problem. Enbart omega 3 som tillskott har jag ju dock svårt att tro att det skulle vara så svårkombinerat?

4. Alltså, det skulle kosta mer med motsvarande mängd O3 i form av rapsolja...
    Embla twopointoh skrev 2022-09-17 19:41:25 följande:
    Kort sagt, kosttillskott är bara lämpligt om man har en konstaterad brist av något, och då ska detta kontrolleras regelbundet av läkare, eller om man har någon sjukdom som gör att man behöver tillföra vissa ämnen.

Fast om man måste få i sig en viss mängd om dan, och jag vet att jag inte får i mig det överhuvudtaget, så borde det ju vara rätt uppenbart att jag har brist på det, även utan att det kontrolleras av läkare? Eller tänker jag fel nu?  
  • Anonym (Omega)
    Embla twopointoh skrev 2022-09-17 20:27:21 följande:
    1: Poängen var att det är konsumenten som måste hålla koll på mängden de äter.
    2: Ja, kanske blandade jag ihop det med omega 9? Jag är inte dietist eller läkare, utan kemist.
    3: Du behöver fortfarande kolla upp det.

Möjligheten finnas att du kan få i dig det via källor du inte tänker på/räknat med. Kosttillskottstillverkarna tjänar multum på att konsumenter tror att deras produkter är nyttiga eller att de har en brist, trots att så inte är fallet. Kolla upp det först innan du lägger pengar på något du inte behöver, är mitt råd. Men i slutändan bestämmer du själv, såklart.
    1: Ja, och det är jag helt med på :)
    2: OK!
    3: Det är så alltså? Jaja, Pentra gav ju lite bra tips där :)

Att kosttillskottsindustrin rent allmänt har många brister och utnyttjar "lättlurade" människor är jag helt med på, så i det avseendet håller jag med om allt du skriver. Det var mer att jag inte såg hur det var applicerbart i just det här fallet. Men ja, det är kanske bra att kolla upp det ändå - om jag nu inte har nån brist på omega 3 är det så klart onödigt att köpa tillskott. Jag har bara väldigt svårt att se hur jag INTE skulle ha det, eftersom jag VET att jag inte får i mig det via maten (för jo, jag har EXAKT koll på vad jag stoppar i mig; jag är smått besatt haha).

Stort tack ska du ha för att du tagit dig tid!
  • Anonym (Omega)
    Tow2Mater skrev 2022-09-17 20:38:53 följande:

Omega-3 finns i olika former, t ex ALA, EPA och DHA. De har olika sorts molekylär utformning. ALA från mat (t ex vegetabilisk olja) kan delvis omvandlas till EPA och DHA i levern, men EPA och DHA finns i t ex fisk.

Just det, jo - detta har jag läst på andra ställen också :)
  • Anonym (Omega)
    Anonym (Källkritik kom ihåg den) skrev 2022-09-17 22:57:33 följande:
    Väldigt. Noga.
    ?
  • Anonym (Omega)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-09-17 23:35:08 följande:

Gissar lite här. Kosttillskott brukar vara syntetiskt framställda och tas inte upp särskilt effektivt i blodbanan. Däremot är väl omega 3-tillskott koncentrerad fiskolja? Dvs samma sak som råvaran. Jag skulle personligen undanta omega 3-tillskott från "dåliga kosttillskott"-listan. Det skadar inte att prova om du dessutom inte ens äter stora mängder fet fisk.

Det har du ju alldeles väldigt rätt i! Glad Och nej, jag äter inte fisk överhuvudtaget, och inte heller något annat som innehåller ens en aning omega 3...
  • Anonym (Omega)
    Anonym (Brister?) skrev 2022-09-18 14:12:08 följande:

När du tog blodproverna TS, kollade du ditt resultat själv då också? Så du såg vart inom referensvärdena du hamnade.

Nej, det gjorde jag iofs inte - jag gick bara på vad min läkare sa - men nu har jag kollat lite på dem själv; det var dock 151 olika saker de kollade, så jag har inte gått igenom allihop. De jag kollat ligger dock löjligt mitt i referensintervallet. Värdet för D-vitamin var 85, vilket tydligen är optimalt. Till och med järnvärdet var bra - där brukar jag annars ligga lite lågt...
    Anonym (Brister?) skrev 2022-09-18 14:15:09 följande:

Men Omega 3 bör du definitivt ta. Äter du ingen fisk alls, så ja då behöver du tillsätta det ifrån annat håll.  

Ja men eller hur - det är ju lite det jag tänker också? Att om det nu är nödvändigt att få i sig detta, och jag VET att jag inte får i mig det överhuvudtaget, då borde det väl vara en no-brainer, och inte nåt man egentligen måste kolla? Det känns lite som att man skulle gå och kolla om man lider av uttorkning innan man dricker ett glas vatten. Man måste ha vatten, alltså dricker man; det är ju inget man först går och kollar upp. Men jag tänker kanske fel...
    Anonym (Brister?) skrev 2022-09-18 14:15:09 följande:

Välj ett högkvalitativt Omega 3 tillskott, exempelvis BioSalma Omega-3 70% Forte. 

Glad Lustigt att du nämner just detta - jag har gått igenom typ alla O3-tillskott jag öht kunnat hitta, och fått fram tre toppkandidater, varav just BioSalma är en.
  • Anonym (Omega)
    Tow2Mater skrev 2022-09-18 15:30:21 följande:
    Vad äter du då? Omega 3 finns även i t ex rött kött, ägg, alger, nötter, frön.... Ar du en mycket selektiv ätare?
    Ja, jag är ganska selektiv. Jag äter till exempel inga animaliska produkter överhuvudtaget. De nötter jag äter (ffa jordnötter och hasselnötter) innehåller inget O3 - valnötter vet jag innehåller en del, men dels gillar jag inte valnötter, och dels är det ganska dyrt. Alger har jag faktiskt aldrig testat. Rapsolja vet jag också innehåller en del O3, men jag ser ärligt talat inte poängen med att hälla en vansinnig massa rapsolja på maten i stället för att enkelt få i mig samma mängd O3 via ett par O3-kapslar?
  • Anonym (Omega)
    Tow2Mater skrev 2022-09-18 16:42:29 följande:
    Sushirullar?
    Nope  Glad Jag vet vilka du menar, men jag har aldrig ätit dem själv (eller någon form av sushi för den delen).
    Tow2Mater skrev 2022-09-18 16:44:18 följande:
    Avokado är en rik källa på omega-3 likaså linfrön och gröna grönsaker.

www.mollers.com/se/vad-ska-man-ata-for-att-fa-i-sig-tillrackligt-med-omega-3/
    Alltså, det är jättesnällt att du försöker hjälpa mig att hitta produkter med O3, men det är liksom inte det som är problemet. Jag vet vilken mat jag äter och vill äta, och jag har ingen större lust att ändra på det - och inget av det jag äter innehåller nån O3 (eller så innehåller det så försvinnande lite att det inte gör nån skillnad när man ser till hur mycket av produkten jag äter). Avokado avskyr jag, och linfrö tycker jag inte smakar just nånting - bara en massa kalorier utan att man får nåt gott av det. 

Kort sagt: min fråga gällde inte hur jag ska få i mig O3; den gällde huruvida min kognitiva nedsättning kan bero på O3-brist.
  • Anonym (Omega)
    Anonym (Lästips) skrev 2022-09-18 17:56:35 följande:
    Vilket jag fortfarande inte tror. Men med det sagt säger jag inte att du inte bör äta extra omega 6- det kan kanske påverka din kropp positivt på nåt sätt.
    Nä, jag hör dig, men testa kan man ju som sagt ändå. Och oavsett vilket är det ju tydligen viktigt att få i sig så... Litet förtydligande dock: jag vet ärligt talat inte varför jag tog med O6 i TS (hjärnsläpp, helt enkelt - som sagt: kognitiv nedsättning...); O6 får jag tillräckligt av, men däremot inte O3. 
Svar på tråden Kan det vara omega3/6-brist???