Ska vi verkligen tycka synd om de som förköpts sig när räntan var låg?
Håller med dig, TS. Finns väldigt många som inte insett att de gyllene åren skulle kunna ta slut. En del kan jag känna sympati för, men många får skylla sig själva.
Håller med dig, TS. Finns väldigt många som inte insett att de gyllene åren skulle kunna ta slut. En del kan jag känna sympati för, men många får skylla sig själva.
Var finns det statistik på detta, eller tror du att det är så?
Jag och de flesta jag känner har villor i 6-miljonersklassen, pool och dyra bilar men vi har inga problem med att räntan går upp då vi har tagit med det i vår beräkning och inte lever över våra tillgångar.
Du drar alla över en kam och försöker förminska andras intelligens vilket tyder på att du är en osäker person med mindervärdeskomplex. Varifrån får du att andra inte har tagit en rejäl räntehöjning på 7% i sina beräkningar? En del har faktiskt råd med pool och dyra bilar trots det rådande läget.
Då tillhör inte ni den grupp TS pratar om. Var skriver TS att det gäller alla?
Intressant ändå att du kände dig tvungen att gå till försvar, fast TS inte pratade om dig eller de du känner.
Skryta lite?
Problemet just nu är inte att räntan ökat utan att ALLA kostnader ökar - SAMTIDIGT. Vi har aldrig sett något liknande ekonomiskt läge tidigare, åtminstone inte på väldigt väldigt många år.
Ingen har räknat med att räntan ska öka med 10000kr/månad, elen med upp emot 20000 kr mer per månad, maten med 30% och bränslekostnader med 60%.
Även de som HAR räknat med en ganska stor marginal vid bostadsköp får det tufft nu. Framförallt om någon blir sjukskriven på lång tid eller behöver vara föräldraledig.
De allra flesta som drabbas är vanliga människor som jobbar och sliter för att få ihop vardagen, visst finns det några som tagit miljonlån för renoveringar som nu sitter i skiten, men det är nog inte det vanligaste.