Svart att veta varfor de gor sa.
Om det hade varit mitt barn hade jag istallet forsokt hitta fritidsaktiviteter dar han kan traffa andra barn, och inte bara barn fran forskolan eller omradet. Det ar ju ocksa lattare att bonda om man har ett gemensamt intresse. Kanske 4H, fotboll, gymnastik, snickra, simma eller vad som nu finns tillgangligt. Dar kanske han hittar en kompis att bjuda hem lite da och da?
Har du slakt i narheten? Det kanske finns kusiner eller andra som han kan leka med parallelt, nar det just nu ar kompistorka. Huvudsaken att han inte kanner sig utanfor, utan far umgange oavsett situationen pa forskolan.
Sen hade jag forsokt se om det fanns nagon potentiell kompis pa forskolan som han kanske anda skulle passa ihop med och forsokt bjuda hem den. Det kanske gar battre nar de bara ar tva och inte hela forskolan, och jag hade dessutom hallit ett oga pa leken, sa att det hela gar bra. Om de t ex. inte vet vad de ska leka med sa kanske kompisen trottnar och da ar det lage for dig som foralder att komma in och erbjuda alternativ, sa att besoket blir roligt. Om de trottnade pa legot och kompisen verkar vilja ga, sa kan du plocka fram lantgarden eller racerbanan. Gasten vet ju inte vad ni har for saker och din 4-aring kanske inte ar sa initiativtagande, och da riskerar det att rinna ut i sanden. Da far du se till att halla leken igang ifall de fastnar.
Fraga ocksa personalen pa forskolan om det finns nagon som han verkar komma extra bra overens med.
Sen kan det ju vara sa att vissa barn styr och att din 4-aring, som ar snall, blir ett latt offer nar nagon ska tuffa sig eller bestamma vem som ska fa vara med. De vet ju att han inte kommer att gora vasen av sig eller paborja ett slagsmal for att de springer ifran honom, sa bestammaren riskerar ju inget men visar samtidigt sin "makt" infor de andra.