• Anonym (Funderar)

Jag vill att min bonussyster ska ärva

Jag och min bonussyster har hängt ihop som ler och långhalm som det heter sen vi var 3 år. Tillsammans med våra bröder, den ena är min med samma föäldrar/hennes bonusbror, och den andra är vår halvbror.

Den senaste tiden har jag fått flera illavarslande besked både vad gäller barnalstring, framtida hälsa och kvarvarande livstid.

Det har fått mig att fundera över arv osv. Syskon ärver vad jag har förstått varandra om det inte finns andra arvingar. Men bonussyskon gör väl inte det? KAn man skriva testamente så de får lika mycket, liksom är lika viktiga? 

• Svar på tråden Jag vill att min bonussyster ska ärva
  • Anonym (Dallas Cowboys)
    Anonym (Funderar) skrev 2022-09-18 21:23:44 följande:
    Jag vill att min bonussyster ska ärva

Jag och min bonussyster har hängt ihop som ler och långhalm som det heter sen vi var 3 år. Tillsammans med våra bröder, den ena är min med samma föäldrar/hennes bonusbror, och den andra är vår halvbror.

Den senaste tiden har jag fått flera illavarslande besked både vad gäller barnalstring, framtida hälsa och kvarvarande livstid.

Det har fått mig att fundera över arv osv. Syskon ärver vad jag har förstått varandra om det inte finns andra arvingar. Men bonussyskon gör väl inte det? KAn man skriva testamente så de får lika mycket, liksom är lika viktiga? 

Ja, det kan du. Och du kan ju även skänka bort innan du kolar så vet du med säkerhet. 
  • Anonym (Fia)

Genom testamente kan du göra alla i arvsordningen arvlösa utom bröstarvingar (som du ju inte har). Du kan alltså testamentera 100% av din kvarlåtenskap till din bonussyster, om du önskar det.

• Anonym (Fia)
    Anonym (Fia) skrev 2022-09-18 21:33:43 följande:

Genom testamente kan du göra alla i arvsordningen arvlösa utom bröstarvingar (som du ju inte har). Du kan alltså testamentera 100% av din kvarlåtenskap till din bonussyster, om du önskar det.

Skriv alltså testamente på fördelningen. 
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Dallas Cowboys) skrev 2022-09-18 21:25:25 följande:
    Ja, det kan du. Och du kan ju även skänka bort innan du kolar så vet du med säkerhet. 
    De mesta pengarna är uppbundna i saker som jag allt vill njuta av tills dess. Sen för de göra vad de vill med sakerna, behålla eller sälja och dela på Pengarna. 
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Fia) skrev 2022-09-18 21:33:43 följande:

Ok. Visste jag inte men det låter ju då som att det inte blir så krångligt. 
    Anonym (Fia) skrev 2022-09-18 21:35:18 följande:
  • Anonym (Trasslat)
    Anonym (Funderar) skrev 2022-09-18 21:44:07 följande:
    Ok. Visste jag inte men det låter ju då som att det inte blir så krångligt. 
    Anonym (Fia) skrev 2022-09-18 21:35:18 följande:
    Väldigt enkelt. Men ta ändå hjälp av en jurist så att det blir helt korrekt på alla sätt.
  • Anonym (qwerty)

Kontakta en jurist. Det brukar erbjudas via din bank om du inte känner någon.
    Du kan skriva att din bonussyster får ärva allt. Det är upp till dig. Den enda du inte kan utesluta i ett testamente är eventuella barn om du har det, annars kan du skriva att att allt går till syskon eller katthem eller vad du gillar.

• Anonym (Jo)
    Anonym (qwerty) skrev 2022-09-19 12:02:09 följande:
    Kontakta en jurist. Det brukar erbjudas via din bank om du inte känner någon.
    Du kan skriva att din bonussyster får ärva allt. Det är upp till dig. Den enda du inte kan utesluta i ett testamente är eventuella barn om du har det, annars kan du skriva att att allt går till syskon eller katthem eller vad du gillar.
    Håller med
Svar på tråden Jag vill att min bonussyster ska ärva