• diablo78

    Pengar i 40 årspresent, hur skriva det?

    Min sambo kommer att fylla 40år 2023 i november. Men redan i september är det tänkt att vi ska åka utomlands.
    Det kommer inte att bli något 40års kalas för honom med hans släkt och vänner.

    Men nu är då frågan om vi i förtid kan skriva till hans släkt och vänner att han inte önskar sig några presenter om någon vill ge han det ändå. Utan att han istället önskar sig pengar till resan.

    Och om de inte är för dumt, hur formulerar man sig i denna önskan som sks skickas ut till släkt och vänner.

    Tacksam för alla positiva svar!

  • Svar på tråden Pengar i 40 årspresent, hur skriva det?
  • Anonym (A)
    diablo78 skrev 2022-09-18 22:56:10 följande:
    Pengar i 40 årspresent, hur skriva det?

    Min sambo kommer att fylla 40år 2023 i november. Men redan i september är det tänkt att vi ska åka utomlands.
    Det kommer inte att bli något 40års kalas för honom med hans släkt och vänner.

    Men nu är då frågan om vi i förtid kan skriva till hans släkt och vänner att han inte önskar sig några presenter om någon vill ge han det ändå. Utan att han istället önskar sig pengar till resan.

    Och om de inte är för dumt, hur formulerar man sig i denna önskan som sks skickas ut till släkt och vänner.

    Tacksam för alla positiva svar!


    Om ni inte tänker ha kalas och bjuda in folk, så ska ni inte skriva något alls. Om någon undrar när det närmar sig, så är det bara att säga att ni inte ska fira honom. Be absolut inte om pengar.
  • Anonym (Ellen)

    Ni är vuxna människor.. jag köper aldrig typ presenter till mina kompisar när dom fyller år mer än symboliska saker då. Massa krims krams vill ingen av oss ha. Bjuder man in till en stor fest gör man det för att man gillar personer

  • Anonym (4-åring?)

    1) Har man inte kalas blir det ingen present.

    2) 40-åring som ber om pengar?!? Det är barn/ungdomar som gör sådant.

  • Anonym (E)

    Nej det är konstigt. Om hans släktingar frågar är det ok att säga att han önskar sig bidrag men att skicka ut ett brev om det kommer inte att falla väl.

  • Anonya

    Det är bra ni frågar och inte bara gör. 


    Om ni haft en stor fest, hade ni i inbjudan kunnat skriva något om att den som vill ge present gärna får bidra med en slant till er resa. 

    Eftersom ni inte har någon fest eller något firande överhuvudtaget, kan ni inte räkna med att någon annan än hans föräldrar kommer att ge något. Kanske dina föräldrar skickar några lotter eller så, övriga sms och några äldre släktingar kanske skickar kort. 

    Ni behöver alltså hitta andra sätt att fullt ut finansiera er utlandsresa. Det är dessutom mer än ett år kvar tills han fyller. Ni vet säkert hurdana presenter hans föräldrar brukar ge. Om det är stora, värdefulla presenter, kanske ni försiktigt kan närma er frågan i samband med tal om er resa, hans 40-årsdag eller något annat. Men bara eventuellt det också, ifall han tex har äldre syskon där det nyligen varit aktuellt så det finns något hur de brukar göra. I övrigt ser jag det mycket konstigt att nämna något alls och att göra det skriftligt och långt i förväg är helt enkelt ett absolut nej. 

  • Anonym (No)

    Nej. Det är pinsamt att fråga efter pengar. Särskilt som ni inte ens bjuder på fest. 


    Om ni har bestämt er för att resa så får ni betala det själva?

  • Anonym

    Vad är det för fjant som håller på och "ogillar" nästan alla vettiga inlägg om att vuxna människor som inte ska fira något heller inte kan skicka tiggarbrev?
    Någon som inte fick särskilt många jultidningar sålda?

  • Anonym (Åke)

    "Hej go vänner. Vi ska resa så ge oss cash"

  • Anonym (Frida)

    Har ni inte råd med resan är det bättre att ni gör något annat. Att tigga pengar är väldigt oförskämt. 

  • Anonym (Undrar)

    Brukar ni ge presenter till släkten och vad isåfall? Kan tycka konstigt att ge present till någon utan något sorts kalas/fika. Vilka hade  ni tänkt tigga pengar av?
    I min familj/släkt så ger får vi pengar/present till våra barn och ev våra föräldrar. Mina föräldrar gbrukar ge mig en slant och även våra barn. Hans föräldrar ger honom och barnen. Resten av släkten ger inget förutom vid tex dop, bröllop el liknande och då om man blir bjuden. 

    Men annars får ni väl skriva 
    Hej som ni säkert vet så fyller xxxx 40 år nästa år. Vi hade tänkt resa bort och undanbedes oss firande då men vill ni bidra så sätt gärna in en slant/swisha till  så vi får en härlig födelsedagsresa. 

    Annas, börjar ni spara nu så kommer ni ju en bra bit el så får ni anpassa resan efter budget.... 

  • Anonym (Jenny)

    Om man inte har något firande får man inte några presenter! Och även om man har ett firande ber man inte om presenter i förväg...
    Hans föräldrar kanske ändå vill ge honom något, och då kan ni ju hinta i god tid om er resa, men förvänta er inget av någon annan.

    Brukar ni skicka pengar/presenter till vänner när de fyller år, även om de inte har något firande? (det är en uppriktig fråga, för din fråga verkar tyda på det, men det känns ovant för mig)

  • Anonym (,,,)

    Oj, låter lite konstigt i mina öron, att folk ska bidra med pengar men inte få ens en tårtbit tillbaka? 

    Ni kan självklart åka på resa för att fira hans 40-årsdag på annan ort och bara ni, men då får ni ju betala för det själva. 

  • FuckGoggleAskMe

    Haha jag har en knepig släkting som skickade ett meddelande till några i släkten - som ni vet fyller jag snart jämnt och ni kanske funderar på present. Jag vill gärna köpa en XX till min stora hobby, så bidrag till det vore välkommet. 
    Det var helt säkert ingen som hade börjat att våndas av presentval 1,5 månad innan, så alla blev lite överraskade. Det bjöds sen på något slags födelsedagsfirande, men alla fick vatten på sin kvarn beträffande vad de tyckte om denne person. Haha! Och ja, jag gav en liten slant till Xx liksom någon annan gjorde, vet inte vad de andra gjorde. 

  • Anonym (kommer)
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-09-19 20:16:25 följande:

    Haha jag har en knepig släkting som skickade ett meddelande till några i släkten - som ni vet fyller jag snart jämnt och ni kanske funderar på present. Jag vill gärna köpa en XX till min stora hobby, så bidrag till det vore välkommet. 
    Det var helt säkert ingen som hade börjat att våndas av presentval 1,5 månad innan, så alla blev lite överraskade. Det bjöds sen på något slags födelsedagsfirande, men alla fick vatten på sin kvarn beträffande vad de tyckte om denne person. Haha! Och ja, jag gav en liten slant till Xx liksom någon annan gjorde, vet inte vad de andra gjorde. 


    Det här får mig att tänka på en ganska ytlig bekant (flickvän till en kompis, de hade varit ihop några månader) som skickade en önskelista till alla som skulle komma på hennes typ, 27-årsfest. Och det var en lista ungefär som till ett bröllop (vilket jag också tycker är tveksamt) som 4 glas av den sorten, salladsskål si och så, lyxig kniv av det märket...

    Tror det slutade med att vi inte gick på festen, kändes så oerhört girigt och pretentiöst. Och vår kompis dumpade henne rätt snart efter det, så vi slapp henne sen.
  • Anonym (Va?)

    Skojar du? Ska ni be om present fast ni inte ska bjuda nån? Konstigaste jag hört. Frågar de ändå Vad han Önskar sig så säger han bara att han önskar Sig bidrag till resan. Annars säger ni inget. Fy så pinsamt 

  • Um Hamza

    Glöm nu inte att ts bara är tacksam för de positiva svaren! Meaning: de kommer göra detta ändå oavsett hur oartigt andra tycker det låter. Skriv alltså: Vi reser bort i stället för att fira, och avböjer presenter och uppvaktning. Vill någon ändå uppmärksamma dagen så skulle ett bidrag till resan uppskattas mycket 

Svar på tråden Pengar i 40 årspresent, hur skriva det?