• FundersamTokFia

    Jobba hemifrån

    Halloj!

    Har lite funderingar riktade till er som jobbar hemifrån. 
    Vad jobbar ni med och vad är det isf för utbildning som behövs?
    Finns det annat än bara teleförsäljning? Hör dåligt så den är inte aktuell känns det som. 

    Tack på förhand

  • Svar på tråden Jobba hemifrån
  • Anonym (Ibland)
    FundersamTokFia skrev 2022-09-19 17:05:50 följande:
    Jobba hemifrån

    Halloj!

    Har lite funderingar riktade till er som jobbar hemifrån. 
    Vad jobbar ni med och vad är det isf för utbildning som behövs?
    Finns det annat än bara teleförsäljning? Hör dåligt så den är inte aktuell känns det som. 

    Tack på förhand


    Jobbar ca två dagar i veckan hemifrån som projektledare inom industrin, civilingenjör. Har kollegor som jobbar hemifrån fyra dagar per vecka 
  • Antigone

    Jag jobbar som skulptör och säljer mina verk till privatpersoner och olika institutioner. Det går väldigt bra att jobba hemifrån som skulptör, men du behöver nog ha en konstnärlig utbildning Glad

  • FundersamTokFia
    Anonym (Ibland) skrev 2022-09-19 17:24:00 följande:
    Jobbar ca två dagar i veckan hemifrån som projektledare inom industrin, civilingenjör. Har kollegor som jobbar hemifrån fyra dagar per vecka 
    Tack för svar! Känns som att det är väldigt lång utbildning till att bli civilingenjör dock.
  • Anonvm

    I princip alla arbeten som du kan utföra från ett skrivbord utrustat med dator och telefon går ju att utföra hemifrån, i alla fall de flesta dagar....

  • FundersamTokFia
    Antigone skrev 2022-09-19 17:42:19 följande:

    Jag jobbar som skulptör och säljer mina verk till privatpersoner och olika institutioner. Det går väldigt bra att jobba hemifrån som skulptör, men du behöver nog ha en konstnärlig utbildning Glad


    Tack för svar! Låter jättespännande men vet inte om jag är tillräckligt konstnärligt lagd för det hehe
  • Anonym (Ibland)
    FundersamTokFia skrev 2022-09-19 17:54:16 följande:
    Tack för svar! Känns som att det är väldigt lång utbildning till att bli civilingenjör dock.
    Ja, men värt det
  • Anonym (...)

    Jobbar man hemifrån blir det väldigt mycket Teams (eller vilket system företaget nu använder) samt telefon eftersom man ju ändå måste hålla kontakten med kollegorna. Många är extremt dåliga på att slå på kameran.

    Som svar på din fråga jobbar jag med support på ett par serversystem. I stort sett vilken som helst grundutbildning inom IT eller erfarenhet av dessa system fungerar säkert eftersom man får väldigt mycket utbildning via företaget.

  • Anonym (Mannen)

    Tjena,

    Jag jobbar som teamledare för ett litet mjukvaruföretag, har endast gymnasieutbildning, men arbetat mig "uppåt" under många år i firman, jobbade hemifrån under stort sett hela pandemin, men nu åker jag gärna in till kontoret för att få tillbaka den sociala biten, att träffa kollegor är otroligt underskattat. Teams i all ära, men att inte kunna titta en annan människa i ögonen när du pratar med den tar bort otroligt mycket av kommunikationen, många gånger till den grad att det nästan är bekvämare utan kameran igång.

  • Hum Hum Humla

    Jag jobbar som systemutvecklare, har systemvetarutbildning. Jag jobbar hemifrån så mycket/lite jag vill, men oftast blir det 3-4 dagar i veckan, jag vill gärna träffa kollegorna lite också. 

  • Bejje

    Jobbar hemma ibland när jag känner för det.
    Typ idag,hade druckit lite vin igår så var lite halvt seg och jobbade då hemma

  • Anonym (Bortabramenhemmabäst)

    Jobbar hemifrån 2-3 dagar i veckan, vissa kollegor jobbar aldrig hemma och vissa jobbar nästan bara hemifrån och bara kommer in till kontoret för viktiga möten, mycket individuellt beroende på vilka förutsättningar man har. Jobbar med att upphandla och planera logistik på ett medelstort industriföretag. 3-årig utbildning.

    Så länge du har ett "kontorsjobb" fungerar det oftast i teorin, sen är det främst inte utbildning utan företagets policy som sätter gränserna. Vissa företag är mycket generösa och vissa är stenhårda att det är på plats som gäller.

  • Anonym (Katt)

    Jobbar på Länsstyrelsen med jordbrukarstöd. Sitter en del hemma. Finns olika utbildningar att gå inom lantbruk de är intressant.

  • PH76

    Jag arbetar som frilanskonsult (projekt/programledning, interim chef) och arbetar 100% hemifrån.

  • Anonym (Civ ing)

    Är civilingenjör och vi får jobba så mycket hemifrån som vi vill. Gillar det inte själv men möjligheten finns alltså.

    De flesta jobb där man arbetar på en dator på ett kontor går ju att utföra hemifrån. Skulle säga att mycket beror på arbetsgivarens attityd.

  • Aliona

    Jag har universitetsutbildning inom samhällsvetenskap och jobbar som projektledare. Jag kan jobba i det närmsta obegränsat hemifrån och gör det också minst 4 dagar i veckan. Det händer att det är möten eller events som man måste delta i personligen, annars spelar det ingen roll var man jobbar. För ett par veckor sedan åkte jag för att hälsa på en vän i Paris, satt hemma hos henne eller på caféer och jobbade på dagarna. Många av mina kolleger, inklusive jag själv, åker iväg några månader, hyr en airbnb-lägenhet och jobbat därifrån, tex i London, USA, Mallorca, Thailand?

    Som flera andra har sagt, de allra flesta kontorsjobb går att göra på distans, det handlar mest om att hitta en arbetsgivare som tillåter. 

  • Anonym (Huskul)

    Jag gör kulturmiljö-utredningar åt tex kommuner och är sakkunnig vid ombyggnationer av äldre bebyggelse mm. Läste till byggnadsantikvarie på Gotland. Men är inte alltid hemma. Måste åka ut och kolla på husen ibland. :)

  • PH76
    Aliona skrev 2022-10-06 19:12:03 följande:

    Jag har universitetsutbildning inom samhällsvetenskap och jobbar som projektledare. Jag kan jobba i det närmsta obegränsat hemifrån och gör det också minst 4 dagar i veckan. Det händer att det är möten eller events som man måste delta i personligen, annars spelar det ingen roll var man jobbar. För ett par veckor sedan åkte jag för att hälsa på en vän i Paris, satt hemma hos henne eller på caféer och jobbade på dagarna. Många av mina kolleger, inklusive jag själv, åker iväg några månader, hyr en airbnb-lägenhet och jobbat därifrån, tex i London, USA, Mallorca, Thailand?

    Som flera andra har sagt, de allra flesta kontorsjobb går att göra på distans, det handlar mest om att hitta en arbetsgivare som tillåter. 


    Väldigt likt det jag gör, jag satt i vårt hus på Sicilien och jobbade under 2 veckor nu i januari, Samt 1 vecka från Bilbao i Höstas.

    I och med familjen så kan jag inte dra iväg några månader, men jag kan ta ett par veckor här och där, barnen kan vara på stranden och jag jobbar.
  • Innnnnn

    Kan jobba hemma men gör det ej då jag tycker det är värdelöst 
    Vill ha de sociala samt att kunna vara nära verksamheten 
    Projektledare industrin 

Svar på tråden Jobba hemifrån