• Realmilla

Ni som äter medicin för högt blodtryck (hypertoni) vad har ni för sort?Snälla svar snabbt!!

Har varit idag för mitt blodtryck har gått upp till 150/110 och fick medicin utskrivet av en läkare på Kvinnokliniken...
    o när jag läser bipacksedeln står dt "Risk finns att fostret påverkas" rådgör därför alltid med läkare före användning av LOMIR under graviditeten

hur ska man tolka detta vågar man ta denna blodtrycks medicin....man tycker ju att en läkare som vet att jag är gravid borde ha koll på vad som är okej o inte....
    men man blir ju lite stressad när man sen läser att fostret kan påverkas...o undrar på vilket sett bebisen kan påverkas...??

Vad äter ni???

LOMIR Heter detta läkemedel.....

Milla V 35+4
  • Svar på tråden Ni som äter medicin för högt blodtryck (hypertoni) vad har ni för sort?Snälla svar snabbt!!
  • linhen

Jag käkade Selocen Zoc förra graviditeten och reagerade som du på vad som stod. Fick förklaringen att det KAN påverkas lika som du då, att hjärtat inte bankar så hårt. Ska inte vara någon som helst fara för barnet!

• linhen

Lika som på dig alltså.... Lätt förvirrad nu på morgonen. Hoppas du förstår hur jag menar....

• Realmilla
    Ok det stod samma sak för dig då??? om risk att foster påverkas....

jag ringde till spec förlossningen för att vara på säkra sidan o de sa att de aldrig skriver ut något som är farligt...o sen sa hon att Lomir var ett jätte vanligt läkemedel man gav gravida vid högt blodtryck...så man får ju lita på dem men dt känns ju väldigt olustigt...
    hur var det för dig hur mkt gick ditt blodtryck ner???
    Någon annan som äter Lomir o kan berätta om sina erfarenheter?
    Milla V 35+6
  • LillaLulla

läste någonstans att barnet slutar å växa om man får alltför högt blodtryck...??

Men jag hade också högt under min grav. och han vägde 4200 g när han kom ut,så det är säkert bara bullshit!

• Hele79

Jag äter Trandate för blodtrycket och jag frågade om det var någon fara ocj han sa att de ABSOLUT inte skriver ut något som är farligt för barnet! Väl hemma läser jag i fass att det står att risk finns att fostret påverkas etc. När de skriver så betyder de att man inte riktigt vet om det påverkar, inte att de har hittat nåt konkret. Men jag tror att de vet rätt mycket om sånt på sjukhusen för annars har de rätt stor chans att bli stämda om nåt skulle hända!

• Realmilla

Ja man blir ju lite nervös....men inget som äter lomir? för det var enligt de som svara på spec förlossningen dt vanligaste blodtrycks medicinen....

Jag har gjort en viktuppskattning 9/3 o då låg bebisen på + 21% i vikt....

ska göra en ny 6/4 så vi får väll se om lillen fortafande växer som den ska...
    men igår fick jag göra ett Ul o då såg allt bra ut sa läkaren...

hur mkt gick erat blodtryck ner med era mediciner?

Milla V 35+6
  • lillalotta

jag äter trandate, 100 mg.
    är nu i v.18. hade tidigare 150/100 men nu ligger det på 147/87.

• linhen

Mitt tryck gick ner till normalt eller lite förhöjt nåt/85-90 brukade det ligga på.
    Tror att det står att foster kan påverkas i alla blodtrycksmediciners bipacksedel.

Jag reagerade på samma sätt som du eftersom det stod likadant på Seloken. Läkaren på min spec. mödravård på KS i Stockholm sade att det var den medicin de brukade använda på gravida. Det beror säkert på var i landet man bor vilken medicin de brukar skriva ut men jag är övertygad om att de har koll på att medicinen är ok för gravida.

Tror att du ska vara mer orolig att låta trycket vara för högt faktiskt...

Lycka till!

• Camillchen

Jag åt Atenolol innan graviditet och har fått byta till Trandate under graviditeten. Mitt blodtryck har varit stressrelaterat i flera år men hållits i schack av medicin. Sist jag var hos BM hade jag 134/90 och det tyckte inte hon var så farligt. Går på koll varannan vecka pga att jag inte mått så bra under graviditeten så det känns som om dom har koll på läget.

Men jag håller med om att när man kommer hem från obstretik avd och läser i papperna så blir man lite fundersam.

Lycka till med alla bebisar!

• MichelleoStefan

Jag blev lika orolig. Äter trandate. Men litar på att läkaren som skrev ut medicin vet vad han gör. Risken är nog otroligt liten skulle jag tro. Hoppas bara att jag får ner trycket.

• Hele79

Har nu ätit Trandate sen i onsdags, låg då på 160/110. idag hos bm var trýcket 170/95 så jag är nog på bättringsvägen! Tror också att det är bättre att få ner trycket med medicin, annars skulle man nog inte medicinera.... 25+0

• Realmilla

Var på sjukhuset idag...trycket gick ner lite efter 2 timmars vila på sjukhuset...så nu ligger dt på 150/100 hoppas dt går ner mer....ska till BM imorrn....

Milla V 37
  • Camillchen

Bra ... Vila och ta det lugnt ... Lycka till!

Svar på tråden Ni som äter medicin för högt blodtryck (hypertoni) vad har ni för sort?Snälla svar snabbt!!