• Kaga

    Kan man spara vilka föräldradagar som helst till efter 4?

    När vårt barn fyller 4 får vi bara ha ett visst antal dagar sparade. Men får man spara dagar på sjukpenningnivå? Eller blir alla sparade dagar efter 4 lägsta nivå?

    Jag har hittills enbart tagit sjukpenningnivå dagar då jag trodde det var dem som skulle tas innan 4 år.
    Men så slog oss tanken att kanske vi kan ta lägsta ni å dagar nu innan 4? Och spara både av lägsta ni å och sjukpenningni å dagar?

    Det var ju dumt att ta sjukpenningnivå dagar nu om de ändå går att spara?

    6 månader tills äldsta fyller 4

    ( jag är medveten om antalet dagar som får sparas, har det bara inte i huvudet just nu, tror det är 90, men det jag undrar är alltså inte hur många dagar man fpr spara utan vilken nivå de ska vara)

  • Svar på tråden Kan man spara vilka föräldradagar som helst till efter 4?
  • Anonym (J)

    Ja, man får spara vilka dagar man vill. Enbart sgi-dagar, enbart lägsta nivå-dagar eller blandat. Det är helt upp till er.

    Och det är 96 dagar man får spara.

  • Anonvm

    Du tillåts spara båda typerna, men finns det fler än 96 dagar kvar när barnet fyller 4 så finns en formel som bestämmer vilka som "brinner inne".

  • Anonym (Elin79)

    Vilka dagar som blir kvar är ju beroende av vad ni har tagit ut. Så där kan man ju vara lite strategisk om man vill.

  • Jemp
    Anonvm skrev 2022-09-19 22:40:14 följande:

    Du tillåts spara båda typerna, men finns det fler än 96 dagar kvar när barnet fyller 4 så finns en formel som bestämmer vilka som "brinner inne".


    Det är i första hand lägstanivådagar som brinner inne vill jag minnas. 

    De kan man å andra sidan ta ut på helger även om man jobbar heltid. 
  • Anonym (Handläggare fk)

    Lägstanivå som försvinner först.
    kolla på mina sidor så ska du kunna se hur många dagar som brinner inne för vardera förälder 

  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (Handläggare fk) skrev 2022-09-20 20:31:53 följande:

    Lägstanivå som försvinner först.
    kolla på mina sidor så ska du kunna se hur många dagar som brinner inne för vardera förälder 


    Har du koll även på fördelningen mellan föräldrarna? Jag minns att det var något speciellt med det där. Jag hade redan separerat med mina barns mor när de fyllde 4 och jag minns att det blev riktigt taktiskt där sista året vad man tog ut och inte för att få så mycket som möjligt kvar själv...
  • Anonym (Handläggare fk)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-09-20 20:51:40 följande:
    Har du koll även på fördelningen mellan föräldrarna? Jag minns att det var något speciellt med det där. Jag hade redan separerat med mina barns mor när de fyllde 4 och jag minns att det blev riktigt taktiskt där sista året vad man tog ut och inte för att få så mycket som möjligt kvar själv...
    Fördelningen sker procentuellt eller hur man ska säga. Man kan se det preliminära avdraget på mina sidor också 
  • Anonym (Elin79)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-09-20 20:51:40 följande:
    Har du koll även på fördelningen mellan föräldrarna? Jag minns att det var något speciellt med det där. Jag hade redan separerat med mina barns mor när de fyllde 4 och jag minns att det blev riktigt taktiskt där sista året vad man tog ut och inte för att få så mycket som möjligt kvar själv...
    Det skulle kunna vara så att de som finns kvar till merparten är låsta på ena föräldern, det beror ju på hur mycket man plockat ut för resp. förälder innan. 
Svar på tråden Kan man spara vilka föräldradagar som helst till efter 4?