• Spucks

Skolan testar mitt barn

Anonym (Åsa) skrev 2022-09-20 13:27:34 följande:

Jag hade blivit skitförbannad. Du har absolut rätt att veta. Först tycker jag du ska prata med läraren för att få veta vad det är frågan om och kräva att du uppdateras kontinuerligt sedan hade jag tagit upp det med rektorn också för att se till att det inte händer igen. 

Skitförbannad? Tar upp med rektorn? Att "det" inte händer igen?
    Herregud, om du vill vara informerad om exakt vad ditt barn gör i skolan under varenda minut då får du sitta med i skolan eller undervisa ditt barn hemma.
  • Spucks
    Anonym (Åsa) skrev 2022-09-21 01:32:35 följande:

Hemundervisning är inte lagligt i Sverige om det inte handlar om mycket speciella fall. Att skolan tar ut ett barn och testar är knappast minsta lilla grej. 

Det finns fri rörlighet inom EU - flytta!

Och lärare testar barn hela tiden på olika sätt. Det är del av deras jobb att få reda på vad barnen kan, hur de tänker osv.
  • Spucks
    Anonym (Åsa) skrev 2022-09-21 22:21:33 följande:

Spucks skrev 2022-09-21 10:17:57 följande:
    Det finns fri rörlighet inom EU - flytta!

Och lärare testar barn hela tiden på olika sätt. Det är del av deras jobb att få reda på vad barnen kan, hur de tänker osv.

Jag trivs bra här i Sverige, det finns ingen anledning för mig att flytta. Hur lång tycker du lärarna ska få gå utan att meddela föräldern? Är det okej om de kontaktar vården utan förälderns medgivande? Är det okej att göra en dyslexi utredning utan att berätta för föräldern? Är det okej att de byter klass på barnet utan att berätta? 

Om du inte vill flytta får du helt enkelt acceptera att ditt barn går i skolan och att du varken har något rätt att veta vad hon gör varende minut eller rätt att få bestämma hur lärarna bedriver sin undervisning.
    Vad har dina exempel med TS fall att göra? Att bedöma barnens kunskapter och kompetenser är en del av det dagliga arbete i skolan.
Svar på tråden Skolan testar mitt barn