Inlägg från: Anonym (Lärare 2) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lärare 2)

Skolan testar mitt barn

Det låter som någon slags nivåtestning för att se hur ditt barn ligger till, ett slags diagnosverktyg. Det är inget som måste informeras om eller göras på alla elever. Det görs många anpassningar i undervisningen som föräldrar inte vet om och det är inget man informerar om och inget man behöver informera om heller.

• Anonym (Lärare 2)
    Anonym (Åsa) skrev 2022-09-21 01:32:35 följande:

Misstänker skolan en diagnos anser jag att det är min rätt som förälder att veta. Vissa kanske inte bryr sig men jag hade sett allvarligt på det. Det finns ingen annan förklaring till att endast ett barn skulle väljas ut och testas. Det är brist på specialpedagoger, i min dotters skola gör en helt vanlig lärare den första bedömningen med hjälp av tester. 

Jag kan lugna dig på den punkten. Skolan har INGA verktyg för att diagnosticera barn inom NPF, inte specialpedagoger eller speciallärare eller kuratorer eller elevhälsovården i övrigt, ingen håller på med sådant och sådana testverktyg existerar inte ens på skolorna. Det de kan göra är att se en indikation på hur svåra problem en elev har med vissa typer av uppgifter, det är milsvid skillnad mot en "diagnos". Om skolan misstänker en NPF-diagnos är det självklart att man pratar med föräldern om man börjar se starka indikationer på det, och då kan skolan berätta vad man sett samt försiktigt föreslå att det kan vara något man skulle behöva ta vidare, då från förälderns håll. Skolan har ingen som helst befogenhet att medverka i sådana vidare utredningar, samverka med BUP och liknande.
  • Anonym (Lärare 2)
    Anonym (Test) skrev 2022-09-21 17:39:53 följande:
    Samverka o medverka vid utredningar  på BUP kan och ska ju lärarna göra , dela med sig av ev individuell kartläggning ,ev handlingsplaner etc?.men först efter att en utredning är påbörjad med föräldrarnas godkännande antingen genom att föräldrarna själva skickat en egenremiss eller om det är någon läkare som skickat remissen till BUP 
    Ja naturligtvis MED vh:s godkännande, men skolan kan inte ta initiativ till detta på egen hand, särskilt inte utan att prata med vh först. Om det finns en utredning hos BUP kommer skolan tillfrågas om information, det är en helt annan sak.
  • Anonym (Lärare 2)
    Anonym (Åsa) skrev 2022-09-21 22:21:33 följande:

När har jag sagt att skolan sätter en diagnos? Och varför tror du jag tänker på NPF? Det finns flera diagnoser än så. De får de givetvis inte sätta en diagnos det förstår vem som helst. Däremot kan de göra en första bedömning för att avgöra om de ska rekommendera till föräldern att barnet skickas vidare till vården och den bedömningen vill jag inte att de gör utan m8n vetskap. Misstänker de något får de prata med mig först. 

Precis, skolan sätter inga diagnoser men de ska så klart vara uppmärksamma på om ett barn verkar avvika från normen och då informera med vårdnadshavaren. Så vad är problemet?
  • Anonym (Lärare 2)
    Anonym (Rosalie) skrev 2022-09-23 15:42:04 följande:

Idag vill de prata med mig i samband med hämtning. Är där om runt en halvtimme. Hatar att inte veta vad jag kan förvänta mig.

Då kanske du äntligen får svar kring den här testningen i alla fall!
  • Anonym (Lärare 2)
    Anonym (Rosalie) skrev 2022-09-23 18:27:59 följande:

De upplever att skolan är understimulerande för hen och bedömer att hen ligger långt före resten av klassen. Vi diskuterade att hoppa upp en årskurs. Vi ska fundera under helgen och prata med vårt barn och se hur hen känner inför det. 

Tycker du fortfarande att skolan gjort fel som försökt bedöma ditt barns kunskapsnivåer?
Svar på tråden Skolan testar mitt barn