Anonym (Åsa) skrev 2022-09-21 01:32:35 följande:
Misstänker skolan en diagnos anser jag att det är min rätt som förälder att veta. Vissa kanske inte bryr sig men jag hade sett allvarligt på det. Det finns ingen annan förklaring till att endast ett barn skulle väljas ut och testas. Det är brist på specialpedagoger, i min dotters skola gör en helt vanlig lärare den första bedömningen med hjälp av tester.
Jag kan lugna dig på den punkten. Skolan har INGA verktyg för att diagnosticera barn inom NPF, inte specialpedagoger eller speciallärare eller kuratorer eller elevhälsovården i övrigt, ingen håller på med sådant och sådana testverktyg existerar inte ens på skolorna. Det de kan göra är att se en indikation på hur svåra problem en elev har med vissa typer av uppgifter, det är milsvid skillnad mot en "diagnos". Om skolan misstänker en NPF-diagnos är det självklart att man pratar med föräldern om man börjar se starka indikationer på det, och då kan skolan berätta vad man sett samt försiktigt föreslå att det kan vara något man skulle behöva ta vidare, då från förälderns håll. Skolan har ingen som helst befogenhet att medverka i sådana vidare utredningar, samverka med BUP och liknande.