Anonym (Åsa) skrev 2022-09-21 01:32:35 följande:
Hemundervisning är inte lagligt i Sverige om det inte handlar om mycket speciella fall. Att skolan tar ut ett barn och testar är knappast minsta lilla grej.
Misstänker skolan en diagnos anser jag att det är min rätt som förälder att veta. Vissa kanske inte bryr sig men jag hade sett allvarligt på det. Det finns ingen annan förklaring till att endast ett barn skulle väljas ut och testas. Det är brist på specialpedagoger, i min dotters skola gör en helt vanlig lärare den första bedömningen med hjälp av tester.
Nej, ingen
vanlig lärare kan göra dessa tester ..däremot kan en specialpedagog göra en första bedömning..och en specialpedagog
måste skolan ha tillgång till..men som jag sa
innan detta gör måste VH = vårdnadshavare vara tillfrågad .. Så fort det rör ett enskilt barn
måste det barnets VH vara tillfrågad
och gett sitt tillstånd innan en specialpedagog får titta på barnet.. hela klassen däremot behövs inte tillstånd för bara om de tittar på ett specifikt barn
Eftersom TS står frågande kan det alltså inte handla om någon sådan misstanke övh..utan dessa vad barnet / Ts baserat på vad barnet berättat uppfattar som
tester är antingen en bedömningsmatris som alla / större delen av klassen så småningom kommer att göra
eller en uppgift läraren har i en fortbildning hen går…