• Anonym (Rosalie)

Skolan testar mitt barn

Mitt barn går i lågstadiet och berättade att hen flera gånger fått ha "lektioner ensam". Tydligen får hen göra olika tester där de tex efter några sekunder tar bort saker och så ska han berätta vad, olika mattegrejer etc...

Lärare där ute, är inte det här något vi borde ha informerats om? Och varför tror ni de gör det?

• Svar på tråden Skolan testar mitt barn
  • Anonym (Test)
    Friger skrev 2022-09-20 13:10:05 följande:
    Det är väl inte så att lärarna ska behöva redovisa varje moment i undervisningen för föräldrarna? Det vore ju orimligt.

Halva mejl-korgen är ju redan fylld med info från skolan. Någon måtta får det vara.

Det är väl bara att fråga om det är något du tycker är konstigt eller ovanligt? Oftast finns det ju en förklaring.
    Nej..men när det är något extra som att lärarna går en  fortbildning och använder barnen som sina testobjekt så är det vettigt att meddela föräldrarna att man går den eller den fortbildningen…nu vet vi ju inte om TS skola haft höstens föräldramöte ännu..annars kan det vara så att detta är något de tänkt berätta då
    Anonym (Åsa) skrev 2022-09-20 13:27:34 följande:
    Jag hade blivit skitförbannad. Du har absolut rätt att veta. Först tycker jag du ska prata med läraren för att få veta vad det är frågan om och kräva att du uppdateras kontinuerligt sedan hade jag tagit upp det med rektorn också för att se till att det inte händer igen. 

Tala om att överreagera …  
    Lärarna har rätt att testa barnen på olika sätt för att se vilken nivåer ligger på i olika områden, oavsett om detta är en fortbildning eller inte .
    Skulle läraren vara orolig på något sätt för att ett barn oavsett om det vore intellektuellt eller koncentrations svårigheter, misstanke om dyslexi eller dyskalkyli så att läraren anser att skolans specialpedagog behöver kallas in för att göra en första bedömning så måste de först tala med VH och be om tillåtelse att koppla in elevhälsan ..
    då Ts inte hört något om detta tidigare och lärare inte  är kompetenta att göra några tester inom dessa områden övh så är det med största sannolikhet inget sådant inget här fallet .= absolut ingen anledning att koppla in rektor .. 

• Anonym (P)

Bedömningsstöd. 

Konstigt dock att ni inte fått information om det

• Anonym (Lärare 2)

Det låter som någon slags nivåtestning för att se hur ditt barn ligger till, ett slags diagnosverktyg. Det är inget som måste informeras om eller göras på alla elever. Det görs många anpassningar i undervisningen som föräldrar inte vet om och det är inget man informerar om och inget man behöver informera om heller.

• Anonym (Emsie)

När jag läser vissa svar i tråden så förstår jag varför det är brist på lärare. Det är inte ungarna som är jobbiga utan föräldrarna.

• Anonym (Åsa)
    Spucks skrev 2022-09-20 17:55:16 följande:
    Skitförbannad? Tar upp med rektorn? Att "det" inte händer igen?
    Herregud, om du vill vara informerad om exakt vad ditt barn gör i skolan under varenda minut då får du sitta med i skolan eller undervisa ditt barn hemma.

Hemundervisning är inte lagligt i Sverige om det inte handlar om mycket speciella fall. Att skolan tar ut ett barn och testar är knappast minsta lilla grej. 

Anonym (Test) skrev 2022-09-20 18:25:07 följande:
    Nej..men när det är något extra som att lärarna går en  fortbildning och använder barnen som sina testobjekt så är det vettigt att meddela föräldrarna att man går den eller den fortbildningen?nu vet vi ju inte om TS skola haft höstens föräldramöte ännu..annars kan det vara så att detta är något de tänkt berätta då
    Anonym (Åsa) skrev 2022-09-20 13:27:34 följande:
    Jag hade blivit skitförbannad. Du har absolut rätt att veta. Först tycker jag du ska prata med läraren för att få veta vad det är frågan om och kräva att du uppdateras kontinuerligt sedan hade jag tagit upp det med rektorn också för att se till att det inte händer igen. 

Tala om att överreagera ?  
    Lärarna har rätt att testa barnen på olika sätt för att se vilken nivåer ligger på i olika områden, oavsett om detta är en fortbildning eller inte .
    Skulle läraren vara orolig på något sätt för att ett barn oavsett om det vore intellektuellt eller koncentrations svårigheter, misstanke om dyslexi eller dyskalkyli så att läraren anser att skolans specialpedagog behöver kallas in för att göra en första bedömning så måste de först tala med VH och be om tillåtelse att koppla in elevhälsan ..
    då Ts inte hört något om detta tidigare och lärare inte  är kompetenta att göra några tester inom dessa områden övh så är det med största sannolikhet inget sådant inget här fallet .= absolut ingen anledning att koppla in rektor .. 

Misstänker skolan en diagnos anser jag att det är min rätt som förälder att veta. Vissa kanske inte bryr sig men jag hade sett allvarligt på det. Det finns ingen annan förklaring till att endast ett barn skulle väljas ut och testas. Det är brist på specialpedagoger, i min dotters skola gör en helt vanlig lärare den första bedömningen med hjälp av tester. 

• Bobo

I årskurs 1 testas alla barn i Sverige med hjälp av något som heter "Bedömningsstöd". Det är obligatoriskt för alla elever i Sverige och sker på både höst och vår. Man testar både svenska och matte och i mattedelen finns moment där man t ex gömmer saker och sedan visar eleven (så som TS beskriver). I svenskan testat man bl a om eleven kan bokstäverna och hur de låter. I 2:an finns också Bedömningsstöd, både muntliga och skriftliga. Det finns dessutom för hösten i 3:an, på våren är det nationella prov. Man för Bedömningsstödärm för att tidigt upptäcka om det finns elever i behov av stöd eller om det finns saker man behöver arbeta med på gruppnivå. Det finns ett bedömningsstöd för F- klass också men där är jag osäker på om det är obligatoriskt så det är inte säkert att alla gör det.

Skolan brukar lämna ut information om detta, bara för intresse, inte för att det är någon stor grej man gör. Fråga läraren: mitt barn säger att hen har gjort några tester. Vad är det för något? Så får du reda på svaret. 

Att bli förbannad och tro att det handlar om någon särskild undervisningssituation, begåvningstest Eller annat som vissa i tråden verkar tro kan möjligtvis sluta ganska pinsamt. ä

• Anonym (Lärare 2)
    Anonym (Åsa) skrev 2022-09-21 01:32:35 följande:

Misstänker skolan en diagnos anser jag att det är min rätt som förälder att veta. Vissa kanske inte bryr sig men jag hade sett allvarligt på det. Det finns ingen annan förklaring till att endast ett barn skulle väljas ut och testas. Det är brist på specialpedagoger, i min dotters skola gör en helt vanlig lärare den första bedömningen med hjälp av tester. 

Jag kan lugna dig på den punkten. Skolan har INGA verktyg för att diagnosticera barn inom NPF, inte specialpedagoger eller speciallärare eller kuratorer eller elevhälsovården i övrigt, ingen håller på med sådant och sådana testverktyg existerar inte ens på skolorna. Det de kan göra är att se en indikation på hur svåra problem en elev har med vissa typer av uppgifter, det är milsvid skillnad mot en "diagnos". Om skolan misstänker en NPF-diagnos är det självklart att man pratar med föräldern om man börjar se starka indikationer på det, och då kan skolan berätta vad man sett samt försiktigt föreslå att det kan vara något man skulle behöva ta vidare, då från förälderns håll. Skolan har ingen som helst befogenhet att medverka i sådana vidare utredningar, samverka med BUP och liknande.
  • Anonym (Rosalie)
    Anonym (SS) skrev 2022-09-21 09:06:37 följande:

Hej,

Fast än din son är ung så måste han gjort något som fått skolan att reagera på detta vis. Han kanske har råkat göra något för stort att skolan blir tvungna att göra såna tester. 

Har du kollat din sons umgängskretts? Vet du inte att han har några? Då har han förmodligen större än du eller andra kan uppfatta.

?

• Spucks

Hemundervisning är inte lagligt i Sverige om det inte handlar om mycket speciella fall. Att skolan tar ut ett barn och testar är knappast minsta lilla grej. 

Det finns fri rörlighet inom EU - flytta!

Och lärare testar barn hela tiden på olika sätt. Det är del av deras jobb att få reda på vad barnen kan, hur de tänker osv.
  • Anonym (Test)

Nej, ingen vanlig lärare kan göra dessa tester  ..däremot kan en specialpedagog göra en första bedömning..och en specialpedagog måste skolan ha tillgång till..men som jag sa innan detta gör måste VH = vårdnadshavare vara tillfrågad .. Så fort det rör ett enskilt barn måste det barnets VH vara tillfrågad och gett sitt tillstånd innan en specialpedagog får titta på barnet.. hela klassen däremot behövs inte tillstånd för bara om de tittar på ett specifikt barn 
    Eftersom TS står frågande kan det alltså inte handla om någon sådan misstanke övh..utan dessa vad barnet / Ts baserat på  vad barnet berättat  uppfattar som  tester är antingen en bedömningsmatris som alla / större delen av klassen så småningom kommer att göra eller en uppgift läraren har i en fortbildning hen går…

Svar på tråden Skolan testar mitt barn