• Bebbelina1999

    Andfåddhet + munskydd = kaos, vad ska jag göra?

    Jag är gravid i vecka 10 med första barnet och håller på med en vårdyrkesutbildning där jag just nu har praktik. Patientnära arbete i min region innebär krav på munskydd från personalens sida. Problemet är att jag verkligen inte står ut med att bära munskydd nu under graviditeten!!!

    Ingen älskar väl att ha munnen övertäckt men jag upplever detta så jobbigt att jag drar mig från att gå till praktiken. Jag är pga graviditeten mer andfådd/?flåsig? än tidigare och kan även utan munskydd känna att jag har svårt att få tillräckligt med syre, med skyddet på känns det som att jag kippar efter andan hela tiden? känns oerhört kvävande och instängt, ger ångest och gör andningen ännu svårare Rynkar på näsan

    Dessutom har lukten av engångsmunskydden blivit en fet trigger för illamående. Behöver springa och kräkas om jag har på mig det för länge.

    Någon som jobbar i vården och haft samma/liknande problem under graviditeten? Vad ska jag göra??? Alla tips för att lindra symtom, om/hur jag bör prata med läraren?.? HJÄLP!!!

  • Svar på tråden Andfåddhet + munskydd = kaos, vad ska jag göra?
  • Kockobello

    Vad de har ställt till det med denna hysteri.

  • SunnyP

    Jag bor inte i Sverige och arbetar innom förskola. Vi måste också ha munnskydd och dessutom i 35 gradig värme, nu har det varit så här i ett par år och jag har vant mig. Under graviditeten så tycker jag faktiskt att det har underlättat att slippa känna alla lukter som för mig är mer triggande än lukten från munskyddet och jag personligen känner mig mer trygg när jag arbetar nära små barn och har varit sjuk betydligt mer sällan under den här perioden med munnskydd än innan.

  • Holy93

    Vet att vissa tillåts använda visir istället för munskydd på min arbetsplats, bland annat gravida. Har du möjlighet att prata med chef/ansvarig på praktikten? Men kanske inte så kul att berätta att du är gravid redan å andra sidan

Svar på tråden Andfåddhet + munskydd = kaos, vad ska jag göra?