• Anonym (hedda)

Fördelar/nackdelar med att vara lång/kort

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Fördelar/nackdelar med att vara lång/kort
  • Anonym (S)

Man uppfattas lätt som lite sötare om man är kort :)

• Anonym (hedda)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-09-20 23:12:39 följande:

Specifecera.

Fördelar som kort

praktiskt om man är smidig
    tar mindre plats
    bättre på vissa sporter
    vissa hälsoaspekter

Nackdel som kort

karriär?
    konserter
    sämre på vissa sporter
  • Anonym (S)

Nackdel: man når inte till de höga hyllorna..... Men då kan man ju få hjälp av någon stilig karl, så fördel ändå? ;)

• flygrl

- Kan va fördel va kort när man ska vistas i trånga utrymmen som att man kan sträcka ut benen i baksätet på små bilar eller när man flyger.

- Liten risk slå i huvudet i lampor och annat som hänger ner och som långa personer verkar besväras av. 

- Är väl också oftast positivt att som tjej ses som liten och söt FAST samtidigt jobbigt när en del snubbar får för sig lyfta upp en bara sådär. Att ses som liten och söt inger inte alltid värst mycket respekt utan där får man försöka hävda sig med attityd i stället.

Nackdelar:
    - Att man lätt blir skymd och får dålig överblick på konserter och i folkmassor öht.

- Svårt få ner grejer från högsta hyllan både hemma och på affären.

- Kan va svårt ibland hitta somliga klädesplagg och skor i rätt storlekar. Tröttsamt  när man hänvisas till barnavdelningen. :/ 

Anonym (hedda) skrev 2022-09-20 23:26:14 följande:
    Fördelar som kort

praktiskt om man är smidig
    tar mindre plats
    bättre på vissa sporter
    vissa hälsoaspekter

Nackdel som kort

karriär?
    konserter
    sämre på vissa sporter

I vilka sporter är det fördel va kort menar du? Gymnastik kanske eller?
    Vilka är dom positiva hälsoaspekterna?
    Vilka nackdelar i karriären?

• Aniiee

Som varande kort-ish (160 cm) så kan jag säga att det mesta är relativt. Min längd här i Sverige är närmast handikappande ibland. Byggnadsstandarden är utmätt efter personer nästan 2 dm längre än mig. Det är nästan ett helt huvud. ALLT är för högt. Och att hitta kläder som inte behöver läggas upp minst 1 dm är omöjligt. Utom kanske på barnavdelningen. Ni skulle bara veta hur många byxor som jag gåll sönder för att jag är för lat för att lägga upp dem. Jag sträcker mig efter näst översta hyllan i många butiker, når ibland inte ner i frysar, hemma står inget jag använder högre upp än andra hyllan, osv, osv. Skämtar ibland med mitt ex om att jag numera slipper stegen om jag ska pussa min partner, på vilket hon svarar att det räcker med en sån där ikea-trappall.  

Men... Utanför nordeuropa är jag mer normallång. I Japan är jag till och med över medel för kvinnor. Yay! Och Hide är fortfarande assnygg, for the record, trots att han är 2 cm kortare än mig. 

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Aniiee
    flygrl skrev 2022-09-21 00:28:29 följande:

I vilka sporter är det fördel va kort menar du? Gymnastik kanske eller?
    Vilka är dom positiva hälsoaspekterna?
    Vilka nackdelar i karriären?

Kan vara bra i kampsport. Framför allt som psykologiskt vapen.

Om man ramlar kanske man slår sig mindre pga kortare fallhöjd

Som kort blir man ofta förbisedd. Alla är ju huvudet längre och glömmer titta ner. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Tar det positiva)

Som dvärgväxt finns det en massa nackdelar, ett fåtal positiva men då jag har ångest och inte kan sova blir det en av de värre. En blir ofta upplyft när en inte vill bli upplyft och sällan när man vill bli upplyft.

Min ex kunde läsa av det perfekt, jag tittade på honom och sträckte upp armarna (exakt som en ettåring gör) och då lyfte han upp mig till det jag ville nå eller bara för att jag ville det.

Det här har satt sig i huvudet på mig så jag kan signalera det till andra människor som inte kopplar/eller kanske inte vill. Då får jag hämta pall/stege istället. Samtidigt som random personer lyfter mig utan att ens fråga.

• Härjedarling

Jag är 165,5 cm, ganska perfekt längd enligt mig, lagom liksom. Själv tycker jag inte att jag är så himla kort, men andra påpekar ibland hur kort jag är (?) Oftast är de som säger att jag är "såå kort" till och med kortare än mig!! Vill de hävda sig för att de själva har komplex, eller?? 
    Jag är inte lång, det vet jag, och jämfört med många andra är jag kort. Men det jag har svårt att förstå är varför andra pratar som att jag vore uppseendeväckande kort, och det är jag verkligen inte! Ser man på statistiken så ligger jag på medellängd, eller strax under. Det är inte speciellt kul att folk ser en som en dvärg eller nåt! OK jag är extremt tunn och spinkig och har ett ungdomligt utseende, det är nog därför jag uppfattas som kortare än jag är? 

Enda gången jag känner mig kort är när jag ska köra bil. Når bara precis ner till pedalerna! Hur sjutton kan folk som är ännu kortare köra bil!?? 

Och det som nån skrev om respekt; Nej man får verkligen noll respekt, särskilt inte av män! 
    Långa har färre nackdelar än korta enligt mig! 

• Anonym (J)

Jag är kvinna och mäter 1,78 meter över havet. 

Fördelar:
    - Når lättare. 
    - Lättare att se smal ut/en viktökning märks inte lika tydligt.
    - Pondus, folk verkar i alla fall inte våga bråka med en i samma utsträckning som "små" människor.

Nackdelar:
    - Slår huvudet ofta...
    - Hitta korta snygga klänningar som inte visar rumpan (längre klänningar är för tantiga), och alla jeans är för korta. 

Svar på tråden Fördelar/nackdelar med att vara lång/kort