• Anonym (Jaja)

Dryga kollegor

Hej jag är timanställd på ett äldreboende och de flesta kollegorna är trevliga men sedan finns det vissa som är dryga och otrevliga och vissa specifikt mot vikarier. Jobbade med en sådan igår som tror de är bättre och smartare. man märker även att de verkar irriterade Över att jobba med en vikarie. ibland svarar de även otrevligt om man frågar något. En specifik påpekar dessutom endast mig och vikarier om vi röker där men aldrig de fasta som hon gillar trots att nästan alla röker. Man får heller aldrig göra fel för då får man skit direkt. Glömde bestick på En plats när jag dukade och kollegan dumförklarade mig. Vissa av dem dumpar även sitt arbete på en trots att de vägrar göra uppgifter som de inte har för att sitta på sin lata häck. Är så trött på det då jag ofta hamnat med dem på senaste. Fler vikarier som känner igen sig?

• Svar på tråden Dryga kollegor
  • EpicF

Så sluts som vikarie. Eller ts upp det med din chef. 

• Dr Nail

Sätt dem på plats. Att prata med chefen hjälper inte: chefer är inte på golvet och det blir ord mot ord. Det enda som hjälper är att sätta dem på plats.

• Anonym (K)

Det känns rätt självklart att en person som har erfarenhet av att jobba på just det stället vet mer än en vikarie.

• Anonym (K)

Däremot ska de så klart inte idiotförklara någon för att man råkar glömma bestick t ex.

• Kockobello

Typisk kvinnodominerad atbetsplats. Säg åt dem att sluta röka, eller gillar de att ha cancer? 

• Kockobello

Röka och skvallra är väl typ det enda de klarar av. 

• Anonym (Jaja)
    Dr Nail skrev 2022-09-21 21:54:56 följande:

Sätt dem på plats. Att prata med chefen hjälper inte: chefer är inte på golvet och det blir ord mot ord. Det enda som hjälper är att sätta dem på plats.

Hur hade Du satt dem på plats?
  • Anonym (Jaja)
    Anonym (K) skrev 2022-09-21 22:02:40 följande:

Det känns rätt självklart att en person som har erfarenhet av att jobba på just det stället vet mer än en vikarie.

Men den som tror hon är bäst gör också fel och är inte perfekt. Sedan påpekades något misstag när jag skulle ge rapporten som vi gjort och då får jag ta den skiten
  • Jossymossii

Jobbar också inom vården, de finns alltid sånna på arbetsplatsen som tror dem är bättre och har jobbat där länge, va inte rädd för att säga ifrån och de bästa är att du får till verksamhets chefen och säger vad som händer varje gång Du är där

• Anonym (Jaja)
    Jossymossii skrev 2022-09-22 00:33:26 följande:

Jobbar också inom vården, de finns alltid sånna på arbetsplatsen som tror dem är bättre och har jobbat där länge, va inte rädd för att säga ifrån och de bästa är att du får till verksamhets chefen och säger vad som händer varje gång Du är där

Är rädd att man får fler emot sig för hon är även omtyckt av de andra i personalen 
  • Anonym (bristyrke)

Finns det inte andra boenden att jobba på istället? Bra timmisar är det brist på i de flesta städer vad jag vet. Rätt enkelt at bara byta till en trevlig arbetsplats.

Att sätta någon på plats som vikarie - jag jobbade extra på restauranger som student och på ett ställe var det en kock som var på mig hela tiden - klagade och påpekade minsta lilla misstag. Tills jag fräste ifrån rejält, då blev han plötsligt väldigt snäll och tillmötesgående. Det finns en viss personlighetstyp som testar hur långt de kan gå mot en nykomling på arbetsplatsen och kör med den så länge det går. Men när den personen säger ifrån på skarpen så får de respekt för den. Eventuellt är din kollega en sådan personlighetstyp. 

• Anonym (J)

Stackars boende som är utsätta för rökstinkande människor. 

• Kockobello
    Anonym (J) skrev 2022-09-22 13:56:49 följande:

Stackars boende som är utsätta för rökstinkande människor. 

Ja, äldre har inget värde idag, tyvärr. 
  • Anonym (Jk)

Du jobbar med kvinnor va..?

• Dr Nail
    Anonym (Jaja) skrev 2022-09-22 00:25:05 följande:
    Hur hade Du satt dem på plats?
    Inte fysiskt.
  • Anonym (Jaja)
    Anonym (bristyrke) skrev 2022-09-22 13:53:38 följande:

Finns det inte andra boenden att jobba på istället? Bra timmisar är det brist på i de flesta städer vad jag vet. Rätt enkelt at bara byta till en trevlig arbetsplats.

Att sätta någon på plats som vikarie - jag jobbade extra på restauranger som student och på ett ställe var det en kock som var på mig hela tiden - klagade och påpekade minsta lilla misstag. Tills jag fräste ifrån rejält, då blev han plötsligt väldigt snäll och tillmötesgående. Det finns en viss personlighetstyp som testar hur långt de kan gå mot en nykomling på arbetsplatsen och kör med den så länge det går. Men när den personen säger ifrån på skarpen så får de respekt för den. Eventuellt är din kollega en sådan personlighetstyp. 

Gillar just den arbetsplatsen och de flesta är trevliga även andra kvinnor i medelåldern 

men om det blir förmycket kanske jag ska stå upp för mig själv. Är annars en väldigt snäll och försiktig person
  • Anonym (Jaja)
    Anonym (Jk) skrev 2022-09-22 17:42:36 följande:

Du jobbar med kvinnor va..?

Många där är män också men de dryga har bara varit kvinnor i medelåldern
  • Anonym (Jaja)
    Anonym (SS) skrev 2022-09-23 09:18:04 följande:

Hej, 

Vilka typer är det som är dryga mot dig?

Mvh

Medelålderskvinnor 40-50 årsåldern ungefär. De har familj och har säkert jobba länge i vården. De gillar att sitta och prata strunt och är sociala mot folk i sin ålder. De har däremot ett trevligt bemötande mot de äldre
  • nernu

De sol påstår att det är så tryggt att vara omgiven av kvinnor ochvatt vi stöttar varandra har aldrig besökt en arbetsplats inom äldreomsorgen. Rent bedrövligt är det. Aldrig stött på så tragiska människor någonstans. Sura och bittra och skvallrar och gnäller. Förstår inte hur de orkar med sig själva. 

Svar på tråden Dryga kollegor