• Anonym (trött på bm)

Stressad över täta baenmorskekontroller vid graviditet

Undrar om det bara är jag som tycker att man träffar barnmorskan för ofta?

Jag är sent gravid med mitt första barn.
    Redan när jag ringde för att boka tid för ett första besök bad jag att få slippa informationssamtalet om livsstil osv där de informerar om att man inte ska dricka alkohol, använda tobak/narkotika samt gärna ska äta grönsaker och motionera. Jag fick samtalet ändå, mot min vilja.

Barnmorskan ville boka in besök under sommarsemestern. Jag tackade nej med hänvisning till semester på annan ort samt behov av ledighet. Barnmorskan tjatade då om att jag borde boka besök på semesterorten.

Nu i slutet av graviditeten vill hon träffas en gång varannan vecka. Om man försöker dra ut på tiden mellan besök blir hon inte glad och skriver i journalen att jag motsätter mig hennes rekommendationer.

Notera alltså att detta är en helt normal graviditet. Jag känner mig pressad och stressar upp mig inför besöken, känns kontraproduktivt såhär i slutet av graviditeten när man vill ha lugn och ro. Hur ska jag hantera detta och är det någon annan som också tycker att det är jobbigt att springa till barnmorskan i tid och otid?
  • Svar på tråden Stressad över täta baenmorskekontroller vid graviditet
  • Anonym (Buhu)

Ja stackars dig! Får gratis besök för att se hur bebisen mår och du. 

• Anonym (Tvåbarnsmamma)

Jag tyckte att det kändes bra att de såg till att jag och, framför allt, mitt barn mådde bra.

Se det som att de hjälper dig att ta hand om ditt barn. Det är täta besök hos bvc sen när barnet är litet också. Vi människor är ömtåliga när vi är alldeles nya och både mvc och bvc finns där för att det har visat sig behövas. Mödra- och spädbarnsvård räddar liv. 

• Anonym (Anonym)

Hej,
    Jag tyckte också att det var jobbigt. Fick barn i juni och vi kunde knappt åka till stugan i sommar för att vi skulle på alla dessa kontroller. självklart vill jag veta babyns utveckling men kunde inte ens boka fram tiden några dagar utan att barnmorskan blev sur. 

• Anonym (trött på bm)
    Anonym (Buhu) skrev 2022-09-21 21:10:30 följande:

Ja stackars dig! Får gratis besök för att se hur bebisen mår och du.

Du är felinformerad. Det är inte gratis utan något jag och många andra betalar för via skattesedeln. Jag tycker att de resurserna kan prioriteras om till folk som vill ha dem och behöver dem bättre än jag.
  • Anonym (trött på bm)
    Anonym (Tvåbarnsmamma) skrev 2022-09-21 21:11:32 följande:

Jag tyckte att det kändes bra att de såg till att jag och, framför allt, mitt barn mådde bra.

Se det som att de hjälper dig att ta hand om ditt barn. Det är täta besök hos bvc sen när barnet är litet också. Vi människor är ömtåliga när vi är alldeles nya och både mvc och bvc finns där för att det har visat sig behövas. Mödra- och spädbarnsvård räddar liv. 

Tack för input, du har såklart helt rätt i att det räddar liv och hindrar lidande dör både mammor och barn. Det är bara det att på individnivå, dvs i mitt fall, känns det som att det skapar mer stress än vad som är bra för barnet/mig.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (trött på bm) skrev 2022-09-21 21:19:38 följande:
    Tack för input, du har såklart helt rätt i att det räddar liv och hindrar lidande dör både mammor och barn. Det är bara det att på individnivå, dvs i mitt fall, känns det som att det skapar mer stress än vad som är bra för barnet/mig.
    Du får gärna berätta varför det stressar dig?
  • Anonym (trött på bm)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-09-21 21:13:40 följande:

Hej,
    Jag tyckte också att det var jobbigt. Fick barn i juni och vi kunde knappt åka till stugan i sommar för att vi skulle på alla dessa kontroller. självklart vill jag veta babyns utveckling men kunde inte ens boka fram tiden några dagar utan att barnmorskan blev sur. 

Skönt att veta att jag inte är ensam om att tycka så, men synd att du haft samma upplevelse som jag. Det är just detta att de blir sura/tjatar som jag tycker är jobbigt.

Typ "jag vet vad som är bäst för barnet och om du inte gör som jag säger så kan något hemskt hända ditt barn utan att du vet om det och då är det ditt fel".

Suck. Jag förstår att graviditeten gör mig extra känslig men tycker verkligen att detta är skitjobbigt 😞
  • Anonym (Jo)
    Sockerikaffet skrev 2022-09-21 21:00:25 följande:
    Jag tyckte inte att det var jobbigt. Jag ville gärna hålla koll på att min barn mådde bra. 
    Det tyckte inte jag heller.
  • Anonym (trött på bm)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-09-21 21:21:52 följande:
    Du får gärna berätta varför det stressar dig?
    Bor långt ifrån barnmorskemottagningen då jag nyligen flyttat till andra änden av stan och måste åka flera olika bussar med byte för att komma dit. Har massor att stå i hemma med uppackning efter flytten och förberedelser inför födseln. Den tid som inte går åt till det vill jag helst vila och klappa katten, inte flänga över halva stan med buss ... förklarat för bm men hon vill inte riktigt lyssna ... och onödigt att byta bm nu när det bara är ett par v kvar av graviditeten.
Svar på tråden Stressad över täta baenmorskekontroller vid graviditet