Stressad över täta baenmorskekontroller vid graviditet
Undrar om det bara är jag som tycker att man träffar barnmorskan för ofta?Jag är sent gravid med mitt första barn.
Redan när jag ringde för att boka tid för ett första besök bad jag att få slippa informationssamtalet om livsstil osv där de informerar om att man inte ska dricka alkohol, använda tobak/narkotika samt gärna ska äta grönsaker och motionera. Jag fick samtalet ändå, mot min vilja.
Barnmorskan ville boka in besök under sommarsemestern. Jag tackade nej med hänvisning till semester på annan ort samt behov av ledighet. Barnmorskan tjatade då om att jag borde boka besök på semesterorten.
Nu i slutet av graviditeten vill hon träffas en gång varannan vecka. Om man försöker dra ut på tiden mellan besök blir hon inte glad och skriver i journalen att jag motsätter mig hennes rekommendationer.
Notera alltså att detta är en helt normal graviditet. Jag känner mig pressad och stressar upp mig inför besöken, känns kontraproduktivt såhär i slutet av graviditeten när man vill ha lugn och ro. Hur ska jag hantera detta och är det någon annan som också tycker att det är jobbigt att springa till barnmorskan i tid och otid?