• Anonym (Funderingar i ett tomt bibliotek)

Mombod vs dadbod

Studerar just nu inom sociologi och fick en funderingen i huvudet under nattens läsning. 

Föräldraskap och framför allt sexualiseringen av olika kroppstyp och vad som gör att olika samhällen accepterar, hyllar eller ratar differential

Vad skulle ni säga är en mombod? 
    Vad är en dadbod? 

Kan båda vara sexiga? 

Varför verkar mombod vara mer tabu belagt än dadbod? 

Kvinnor: 
    Tänder ni på dadbod? 
    Varför/varför inte? 

Män:
    Tänder ni på mombod?
    Varför/varför inte?

• Svar på tråden Mombod vs dadbod
  • Anonym (Daddy Issues)

Du har kanske inte hört talas om MILF?

Ett tips är att läsa olika trådar här på forumet. Du kommer snart att se att män som är äldre anses vara ganska dåliga.
    Kvinnor är mer attraktiva och åtråvärda.

• enola
    Anonym (Daddy Issues) skrev 2022-09-22 08:12:30 följande:

Ett tips är att läsa olika trådar här på forumet. Du kommer snart att se att män som är äldre anses vara ganska dåliga.

Vem har sagt nåt om äldre män? En daddy bod kan man ha vid 30 likaväl som vid 50. 
    Anonym (Daddy Issues) skrev 2022-09-22 08:12:30 följande:

Jag är väl införstådd med MILF. 

Men det är inte samma sak som mombod dock. 

Äldre män har inte heller något med dadbod att göra. Eller kan ha men behöver inte. 
  • Anonym (Daddy Issues)
    enola skrev 2022-09-22 08:23:26 följande:
    Vem har sagt nåt om äldre män? En daddy bod kan man ha vid 30 likaväl som vid 50. 
    Märks att du inte vet vad du pratar om.

Dad bod is a slang term in popular culture referring to a body shape particular to middle-aged men.
  • Anonym (Daddy Issues)
    Anonym (Funderingar i ett tomt bibliotek) skrev 2022-09-22 08:25:15 följande:
    Jag är väl införstådd med MILF. 

Men det är inte samma sak som mombod dock. 

Äldre män har inte heller något med dadbod att göra. Eller kan ha men behöver inte. 
    Verkar inte som att du är införstådd.
    Men lycka till. Du lär behöva det.
    Anonym (Daddy Issues) skrev 2022-09-22 08:28:59 följande:
    Verkar inte som att du är införstådd.
    Men lycka till. Du lär behöva det.
    Och vad klassar du som medelålder? 

Och vad klassar du som äldre? 

Dina kommentarer blir väldigt osammanhängande du använder olika åldersbenämningar på något som definieras som en form utan ålders specifikation. 

Detta är en väldigt intressant diskussion om hur definitionen görs utifrån personliga vinklar, erfarenheter och tankar. 

Använder du samma ålders definition på kvinnor och när deras kroppar räknas som mombod? 
    MILF är en vedertagen term men definitionen är väldigt olika beroende på sexuell preferens hos betraktaren. 

För definition av dad bod bör Mackenzie pearsons bok läsas. Väldigt intressant bok om hur uttrycket uppkommit och definieras i sin rätt kontext och inte en Wikipedia artikel. 

• Anonym (Maja)

Jag skulle säga att begreppen "MILF" och "DILF" skiljer sig ganska rejält från begreppen "mombod" och "dadbod". De första två innebär personer man tycker är jättesexiga och snygga och gärna skulle ha sex med, som också råkar vara föräldrar. Medan de senare två innebär personer som har lite fett och valkar på "fel ställen", celluliter, bristningar, hängbröst, "chipsbröst", kanske inte lägger desto mer tid på att förändra utseendet (färga håret, sminka sig, fixa håret o.s.v.).

Hur som helst TS, jag tror absolut att dadbods döms mindre och slinker förbi lättare än mombods. Som kvinna ska du helst se precis likadan ut före barnen som efter barnen. Bottnar nog i att kvinnor i högre grad värderas olika beroende på hur de ser ut. Men detta är något som återspeglas på flera håll, så jag vet inte om du ska hänga upp dig så mycket på just dessa begrepp, utan överlag läsa på mer om patriarkala strukturer, normer, feminism m.m. om ämnet intresserar dig.

• Anonym (Daddy Issues)
    Anonym (Maja) skrev 2022-09-22 08:49:55 följande:

Hur som helst TS, jag tror absolut att dadbods döms mindre och slinker förbi lättare än mombods. 

Fel.
  • enola
    Anonym (Daddy Issues) skrev 2022-09-22 08:28:29 följande:
    Märks att du inte vet vad du pratar om.

Dad bod is a slang term in popular culture referring to a body shape particular to middle-aged men.
    Uppenbarligen vet inte heller du vad du pratar om utan bara väljer att citera den källan som passar dig. Så jag tar väl ett par andra.

"Best described as "softly round." It's built upon the theory that once a man has found a mate and fathered a child, he doesn't need to worry about maintaining a sculpted physique"

"The phrase "dad bod" refers to an average guy who doesn't have a lean, shredded physique. He might instead have a paunch or visible beer belly, without being hugely overweight?just like the stereotypical suburban father of a nuclear family."
    informal
    : a physique regarded as typical of an average father
    especially : one that is slightly overweight and not extremely muscular

Så. Nöjd?

Svar på tråden Mombod vs dadbod