• ITrust

    Vad tycker ni om namnet?

    Vad tycker ni om namnet Lina? Rösta eller kommentera i tråden. 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om namnet?
  • Sanna43
    ElaineBenes skrev 2022-09-22 20:08:22 följande:

    Känner och har känt flera Lina, gillar ingen av dem så för mig bara dåliga associationer 

    Annars hade jag nog tyckt det var ganska intetsägande och platt


    Ett ?intetsägande? namn ger mer utrymme till personen bakom att skapa sin egen personlighet. Alla kan inte heta sky eller Lunabelle

  • fluu
    Sythir skrev 2022-09-22 23:16:04 följande:

    Helt okej men väldigt originellt.

    Vad tycker ni om Freja?


    Hur är Lina originellt? Det är supervanligt, gammalt och långt vanligare än Freja.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (D)
    Jag är bara jag skrev 2022-09-22 22:34:48 följande:

    Okej namn. Aldrig hört nån under 40 heta så, men det kanske är dags för en revansch av namnet?


    Hade två i min klass som hette Lina, 30 år gamla nu. 
  • Jag är bara jag
    Anonym (D) skrev 2022-09-23 13:19:03 följande:
    Hade två i min klass som hette Lina, 30 år gamla nu. 
    Ja, det finns säkert rätt många i den åldern med tanke på att medelåldern var 31, men jag är själv över 50 så dom under 40 har jag dålig koll på.
  • fluu
    Anonym (D) skrev 2022-09-23 13:19:03 följande:
    Hade två i min klass som hette Lina, 30 år gamla nu. 
    Det är faktiskt inte helt ovanligt bland barn heller. En trend nu är att Lina har blivit ett namn som invandrare från nellanöstern/Östeuropa använder för att det funkar i bägge kulturerna. Lena, Sara och Maria funkar likadant utan att vara minsta rätt tidsmässigt i den svenska trenden.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Sanna43 skrev 2022-09-23 06:31:08 följande:

    Ett ?intetsägande? namn ger mer utrymme till personen bakom att skapa sin egen personlighet. Alla kan inte heta sky eller Lunabelle


    Fast det är ju skillnad på "intetsägande" och "neutralt". Ett neutralt namn ser jag som positivt, ett intetsägande som negativt.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Vackert)

    Jag tycker det är ett vackert namn. Känner bara en Lina. Hon är vacker, smart och godhjärtad så för min del får jag bara bra associationer. Hon är i 25-årsåldern.

  • Anonym (E.)

    Röstade på "fult" fast jag egentligen inte tycker att det är fult, men det är olämpligt på andra sätt. Det är för enkelt, för simpelt, för smeknamnsbetonat, och hopplöst förknippat med pigan i Lönneberga...

  • Anonym (E.)
    Sythir skrev 2022-09-22 23:16:04 följande:

    Helt okej men väldigt originellt.

    Vad tycker ni om Freja?


    Tycker inte alls om. Det är förknippat med låtsasvikingar som inte förstår att asarnas namn inte användes som namn på människor på vikingatiden, med fruktbarhetsriter och den svenska synden. 
  • Xenia

    Helt ok namn, passar både en liten flicka och en vuxen kvinna. Det behövs inget smeknamn. Jag gillar själva ljudet av namnet men föredrar t ex Linnea.

    Lina var en gång en kortform av Karolina precis som Lena var en kortform av Helena. Men både namnen känns som "riktiga" namn dag.

Svar på tråden Vad tycker ni om namnet?