• Anonym (?)
    Fri 23 Sep 2022 14:18
    3724 visningar
    27 svar
    27
    3724

    Hur mycket välling, 2-åring?

    Min 2 åring älskar välling. Till frukost och innan läggdags vill hon ha en flaska, och gärna en mitt på dagen som mellanmål. Hon äter lunch och kvällsmat(ibland hoppar hon den om hon är för trött). Brukar även kunna bli frukt eller knäckebröd till mellanmål om det inte blir välling. 

    Min fundering är om det är dåligt att ge så mycket välling? Vet ju att det är mycket näring och energi så jag har bara glatt gett henne sina vällingflaskor, hon har gått upp dåligt i vikt och jag vill försöka ge henne allt hon faktiskt vill ta emot. Har försökt att göra annan frukost, som gröt eller yoghurt med smörgås. Men hon mest petar i maten då och därför har jag tillslut gett upp och gett välling för att hon ska få något i sig.. Är även själv med henne och en nyfödd på dagarna och välling blir underlättande att ge henne när jag samtidigt ska ta hand om den nyfödda.. 

    hur äter era välling? 

  • Svar på tråden Hur mycket välling, 2-åring?
  • Anonym (?) Trådstartaren
    Tue 27 Sep 2022 18:22
    #26
    Anonym (Onyttigt.) skrev 2022-09-23 15:00:58 följande:

    Välling är ju inga nyttigheter direkt? Så se det som något som du möjligtvis ger för att det är bekvämt och hon tycker det är gott, alltså som att köpa hämtmat. Men inte för att det är nyttigt och bra. 


    Ehm nej det stämmer inte. Eftersom hon gått upp dåligt i vikt hade jag kontakt med dietist ett tag då hon var allergisk mot mjölkprotein, och dietisten sa att välling är väldigt bra näringsämnen i som kalcium, järn osv. som barn behöver & som hon inte fick i sig via maten pga vi var tvungna ta bort all mjölk. så onyttigt vet ja att det inte är men tänker mer på om det är dåligt att göra det till en vana. har inte kontakt med dietist längre. 
  • Anonym (?) Trådstartaren
    Tue 27 Sep 2022 18:25
    #27
    Anonym (Xxx) skrev 2022-09-23 22:16:28 följande:

    Du menar att det är vanligt att friska barn föredrar att dö av svält framför att äta det som bjuds? säkert. 


    Nej precis. Just därför skrev jag friska barn svälter inte istället för ts barn svälter inte. 


    Nej , inte svälter. Men i o med hennes viktkurva går nedåt så har vi fått i instruktion att vi måste försöka få i all näring vi kan i henne. Och i o med välling vart det enda hon äter ordentligt, har det blivit mycket välling. Viktkurvan behöver gå upp nu, inte om ett år. 
Svar på tråden Hur mycket välling, 2-åring?