-
Det tror jag är det normala för ensamstående föräldrar.Anonym (19) skrev 2022-09-24 15:16:34 följande:Ok....nej jag trollar inte. Sonen bor 100 % hos mig, får underhåll från FK vilket han ger till mig. Han behåller CSN.
-
Underhållstödet ska ju inte vara nöjespengar, utan är för barnet/ungdomens försörjning.Anonym (japp) skrev 2022-09-24 10:00:33 följande:Ber om ursäkt, trodde faktiskt att du trollade för att göra andra upprörda och kunna skratta åt det. Jag tycker det är totalt orimligt att ta betalt av ungdomar som går i gymnasiet, men när jag läser i tråden så förstår jag att det finns olika uppfattningar. Jag vet som sagt EN familj som ville ha betalt av sin son när han hade slutat gymnasiet trots att han inte hade något jobb, det är undantaget som bekräftar regeln här där jag bor i varje fall.
-
Så bedömde de inte i mitt fall. De bedömde att jag skulle få underhållet av min pappa där jag inte stod skriven. Jag hade haft svårt att klara mig ekonomiskt under gymnasietiden utan det. Jag bodde på internat.Anonym (Jag slipper underhåll) skrev 2022-09-25 09:04:59 följande:
Där har du fel!
jag har ett barn som bott hos bara föräldern. När barnet var 16 och skulle fylla 17 flyttade hen in på ett elevhem flera mil från båda oss för att gå gymnasium. Jag hade ingen lust att betala underhåll till den andre föräldern då jag viste att dessa pengar inte kommer barnet till gagn alls då hen inte ens bor med föräldern.
jag skrev då till FK att barnet inte bor hos någon av oss och att betala underhåll till en förälder som hen inte bor hos känns fel. Skickade även med kvitton som visade att jag hade utgifter Ändå tex betalade jag barnets mobilabonnemang osv.
Jag fick rätt och FK dömde att jag inte behöver betala underhåll efter som de ska gå till den föräldern barnet bor hos och nu bor hen inte hos någon förälder.
sen skulle vi inte låta vuxna barn bo hemma. Nu har hen ju flyttat och efter studenten får man fixa eget boende