• Fri 23 Sep 2022 18:36
    3894 visningar
    7 svar
    7
    3894

    Gamla ägg?

    Fyller 43 nästa månad och har just nu fått mitt fjärde MA , undrar varför äggen ändå befruktas fast de är gamla? Blir så frustrerad och vet inte vad jag ska göra , testa IVf eller fortsätta försöka själv , är det verkligen värt att testa ivf ? Jag hade bra amh förra hösten 16 pmol , lite mindre nu då antar jag 


    Hur hade ni gjort ? Donerade ägg kan vi inte tänka oss då vi har 2 gemensamma barn redan 

  • Svar på tråden Gamla ägg?
  • Mon 10 Oct 2022 13:38
    #2
    SunnyP skrev 2022-10-01 14:48:56 följande:

    Jag beklagar dina missfall.
    Jag är 41 och vi har gjort en IVF pågrund av att jag streiliserade mig för 14 år sedan. Vi bor inte i Sverige och gjorde pgs screening på våra embryon, jag tror inte att det är tillåtet i Sverige tyvärr men det kan absolut vara värt att åka utomlands och göra om möjlighet finns. När man blir äldre så är så är det kromosomfel på så stor andel av äggen och vi tyckte helt klart att det var värt den extra kostnaden att minska risken för missfall. Vi har gjort två cykler, första gången fick vi 7 ägg, bara 3 befruktades normalt men alla klarade sig till dag 5 då man kan göra testning och ett av emryona var normalt. Tyvärr så implanterades inte det embryot så vi gjorde en ny cykel. Den andra gången fick vi 11 ägg och 7 befruktades normalt, bara 2 klarade sig till dag 5 men båda var otroligt nog normala och nu är jag gravid i vecka 14 med det första av dessa emryon som vi återförde. Eftersom du blir gravid naturligt så skulle jag inte göra IVF om det inte finns möjlighet att göra PGS screening då resultatet troligen inte kommer att bli annorlunda utan slumpen avgör om det är en "friskt" ägg som befruktas då man inte på något sätt kan se detta under en IVF om man inte gör kromosomtestning.
    Om man tänker att under min sista IVF så blev 7 ägg befruktade men 5 av dessa hade med största sannorlikhet lett till missfall om de återfördes så det gäller ju att träffa rätt och att rätt ägg blir befruktat. Ägg med kromosomfel kan tyvärr mycket väl bli befruktade men leder som sagt oftast till missfall. Jag har för mig att jag läst att i min ålder så är bara ca 30 procent av äggen ok och sedan går det snabbt utför tyvärr, har för mig att jag läst runt 10-15 procent vid 43 års ålder så tyvärr är odsen inte goda men omöjligt är det såklart inte om man bara orkar fortsätta försöka. Tillslut så bör man ju lyckas träffa rätt ägg tycker jag.
    Jag önskar dig all lycka till!


    Tack för ditt inlägg , tror inte att min man orkar gå igenom så mycket som jag är , Tänker också på ivf då det är slumpen som avgör om det är ett bra ägg eller ej och man slösar antagligen bara pengar i onödan.. En annan sak jag funderat på är att det kan bero på immunförsvaret? Vad tror du om det? Har dock inga autoimmuna sjukdomar , fö pollenallergi räknas väl inte? Är ju inte många som skriver ut Predisonol iheller ? 
  • Tue 1 Nov 2022 10:00
    #6
    Fyrklöverns skrev 2022-10-15 00:57:07 följande:

    Kan rekommendera coQ10, som är en stark antioxidant. Har läst studier där man sett att den förbättrar äggkvaliteten och många äldre kvinnor som det gått bra för efter att de började medicinera. Räkna med att det tar minst 3 månader innan den kan ha effekt pga tiden det tar för äggen att mogna. 


    Ska prova det!
  • Tue 1 Nov 2022 10:33
    #7

    Vet fortfarande inte vad jag ska göra, min man kommer inte orka att åka utomlands och göra screenat av embyro så då återstår det bara om jag ska göra vanlig IVF och hoppas på tur? Har dock bara råd med Max 3 försök och är det lönt då tänker jag , är det bortkastade pengar och har jag bättre chans att försöka själv hemma ? Missfallsutredning gjord men fick bara förklaringen gamla ägg men att jag hade lika många ägg kvar som en 36 åring 

Svar på tråden Gamla ägg?