• Anonym (Trött dotter)

Pappa dement - hur mycket ska man ta?

Min pappa har hela livet varit oberäknelig med plötsliga utbrott etc. Nu har han blivit dement och är ännu värre. Han dricker dessutom, vilket gör det hela värre. Känner att jag helt enkelt inte orkar. Problemet är att jag är enda barnet och mamma har får länge sedan lämnat honom. Han har ett syskon, men de har ingen vidare kontakt. Ikväll har han spammat mig med otrevliga meddelanden om hur dålig jag är. Har själv problem med hälsan och orkar snart inte med. Vad gör man? Förstår ju att en del är hans demens men samtidigt har han varit en skit (sorry) hela sitt liv. Ge mig gärna råd. 

Ps. Vet att jag låter hemsk, men det börjar verkligen bli för mycket nu.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-09-23 20:47
    Vill bara tillägga hur tacksam jag är över era svar och ert stöd. Känns så himla skönt att få skriva av sig och jag är uppriktigt tacksam..

• Svar på tråden Pappa dement - hur mycket ska man ta?
  • Anonym (Y)
    Anonym (Trött dotter) skrev 2022-09-23 19:14:03 följande:
    Pappa dement - hur mycket ska man ta?

Min pappa har hela livet varit oberäknelig med plötsliga utbrott etc. Nu har han blivit dement och är ännu värre. Han dricker dessutom, vilket gör det hela värre. Känner att jag helt enkelt inte orkar. Problemet är att jag är enda barnet och mamma har får länge sedan lämnat honom. Han har ett syskon, men de har ingen vidare kontakt. Ikväll har han spammat mig med otrevliga meddelanden om hur dålig jag är. Har själv problem med hälsan och orkar snart inte med. Vad gör man? Förstår ju att en del är hans demens men samtidigt har han varit en skit (sorry) hela sitt liv. Ge mig gärna råd. 

Ps. Vet att jag låter hemsk, men det börjar verkligen bli för mycket nu.

Ignorera gubben och lev ditt liv.
    Du ska inte ta mer skit från honom än du skulla ta från vem som helst.
  • Anonym (Trött dotter)
    Anonym (Y) skrev 2022-09-23 19:16:54 följande:
    Ignorera gubben och lev ditt liv.
    Du ska inte ta mer skit från honom än du skulla ta från vem som helst.
    Tack, är så skönt att läsa de orden. Känner verkligen att han håller på att bryta ner mig totalt. 
  • Anonym (Y)
    Anonym (Trött dotter) skrev 2022-09-23 19:20:17 följande:
    Tack, är så skönt att läsa de orden. Känner verkligen att han håller på att bryta ner mig totalt. 

Har en liknande förälder själv.
    Du mäste välja dig själv om du vill överleva.

Och bry dig inte om människor som har inga egna erfarenheter om liknande föräldrar och försöker ge dig dåligt samvete.

• Anonym (Trött dotter)
    Anonym (Y) skrev 2022-09-23 19:28:53 följande:

Har en liknande förälder själv.
    Du mäste välja dig själv om du vill överleva.

Och bry dig inte om människor som har inga egna erfarenheter om liknande föräldrar och försöker ge dig dåligt samvete.

Beklagar! Hur har du hanterat det? Bara dragit dig undan eller sagt ifrån?

Tack! Jag försöker, men det är så svårt när de tycker att man ska ta hänsyn till sin sjukdom. Han har terroristerat mig ändå sedan jag var barn och nu har det förstås förvärrats.

Och tack igen, verkligen, för dina lugnande ord. Var så uppskakad ikväll.
  • Axis Doen

Glöm honom. Är han med hemtjänst eller äldre boende? Du kan inte låta honom påverka dig. Personen du kände är inte kvar. Och jag menar inget illa men du har inte kunskapen att handskas med honom. Lev ditt liv, och överlämna honom till kommunen. 

• Anonym (Y)

Jag har dragit mig undan eftersom det fungerar inte att säga ifrån.
    Hen är perfekt och har alltid rätt och alla andra är fel på?

Jag tycker inte du behöver ta hänsyn till hans sjukdom eftersom han har behandlat dig illa sen du var liten. 
    Om han har en underbar person och bra pappa som frisk då vore det en annan sak , men du kan inte skylla hans beteende helt på demensen .

• Anonym (Trött dotter)
    Axis Doen skrev 2022-09-23 19:39:01 följande:

Glöm honom. Är han med hemtjänst eller äldre boende? Du kan inte låta honom påverka dig. Personen du kände är inte kvar. Och jag menar inget illa men du har inte kunskapen att handskas med honom. Lev ditt liv, och överlämna honom till kommunen. 

Tack för svar! Vad menar du med att glömma honom? Bryta kontakten? Eller något annat?

Han har hemtjänst. Borde egentligen vara på boende (fast det är bara min åsikt) för det är bara en tidsfråga innan något händer. Han har ett sådant larm som han ringer på ibland när han ramlat på fyllan. När de kommer dit för att hjälpa honom vägrar han att ta emot hjälpen. Så jäkla trött på det. Hemsk mot personalen är han också. Och du har helt rätt, tar inte illa upp, har inte kunskapen att handskas med honom. 
  • Anonym (Trött dotter)
    Anonym (Y) skrev 2022-09-23 19:41:33 följande:

Jag har dragit mig undan eftersom det fungerar inte att säga ifrån.
    Hen är perfekt och har alltid rätt och alla andra är fel på?

Jag tycker inte du behöver ta hänsyn till hans sjukdom eftersom han har behandlat dig illa sen du var liten. 
    Om han har en underbar person och bra pappa som frisk då vore det en annan sak , men du kan inte skylla hans beteende helt på demensen .

Men precis så! Var SÅ nära på att skriva att nu får det för fan vara nog, men gjorde det inte. Hade nog bara förvärrat allt. Samtidigt är jag så himla trött på att förhålla mig till honom och vara snäll. Fast så ifrån en gång och då fick jag låsa in mig för att han blev våldsam. Usch! 

Känner som du. Så trött på alla som frågar om jag ringt honom idag till exempel. För jag orkar inte ta emot hans skit varenda dag liksom. Bodde hos honom i fyra veckor i somras och det är sista gången jag gör något sådant. Vilket mörker.
  • Dennadagdettaårdennastund

Ja du TS jättesvår situation. Men självklart ska du vara fri och kunna lämna honom. Du har rätt till det. Fundera ut vilken form av kontakt du kan tänka dig ha för känns ju tråkigt att aldrig mer ha kontakt men samtidigt om han är elak mot dig så ger han dig inte mycket till val. Men kanske kan ringa honom ca 1gång i veckan i ca 10 min?
    Tänk på dig själv först och främst, du är viktigast. Hemtjänsten får ta hand om honom. Han är trygg iaf. Jag förstår hur du känner hade en pappa som var lik din, han kunde vara mkt otrevlig mot personal sa dem till mig. Inte kul. Så jag fick alltid anstränga och vara EXTRA trevlig haha, så de kunde få undra hur kunde han få en sådan trevlig dotter ;) 

• Anonym (Trött dotter)
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2022-09-23 20:09:00 följande:

Ja du TS jättesvår situation. Men självklart ska du vara fri och kunna lämna honom. Du har rätt till det. Fundera ut vilken form av kontakt du kan tänka dig ha för känns ju tråkigt att aldrig mer ha kontakt men samtidigt om han är elak mot dig så ger han dig inte mycket till val. Men kanske kan ringa honom ca 1gång i veckan i ca 10 min?
    Tänk på dig själv först och främst, du är viktigast. Hemtjänsten får ta hand om honom. Han är trygg iaf. Jag förstår hur du känner hade en pappa som var lik din, han kunde vara mkt otrevlig mot personal sa dem till mig. Inte kul. Så jag fick alltid anstränga och vara EXTRA trevlig haha, så de kunde få undra hur kunde han få en sådan trevlig dotter ;) 

Tack snälla för din förståelse. Önskar att jag kunde bryta helt, men hade nog inte mått bra av det heller. Hade varit skönt att få ner det till ett samtal i veckan, men då måste jag blockera honom emellan för han skriver hela tiden. Och han skulle bli arg och galen om jag inte svarade (och ringa mamma och härja med henne istället och det vill jag inte). Så himla svårt.

Haha ja jag gör likadant. Jag är mitt trevligaste jag när vi är där samtidigt. En riktig äckelgubbe också. Hemskt att se. Tråkigt att höra att du hade/har det så med din också. Det är inte kul alltså. 
Svar på tråden Pappa dement - hur mycket ska man ta?