• Anonym (TS)

Ultraljudet vid NIPT?

Hej,

vi har gjort ett KUB-test med resultat som precis inte ger oss kostnadsfritt NIPT men har nu valt att gå vidare och bekosta detta själva.

Barnmorskan sa att görs det inom kort så behövs inte ett nytt ultraljud. Jag undrar VAD från ultraljudet är det de tittar på för att göra NIPT?

vår krabat var nämligen väldigt svår att mäta. Nackspalten lyckades hon bara mäta en gång trots många försök. Övriga mått var också svåra.

om måtten från ultraljudet är viktiga för att få ett tillförlitligt resultat på NIPT funderar jag på om vi borde göra ett nytt?

• Svar på tråden Ultraljudet vid NIPT?
  • Anonym (K)
    Anonym (TS) skrev 2022-09-23 20:18:09 följande:
    Ultraljudet vid NIPT?

Hej,

vi har gjort ett KUB-test med resultat som precis inte ger oss kostnadsfritt NIPT men har nu valt att gå vidare och bekosta detta själva.

Barnmorskan sa att görs det inom kort så behövs inte ett nytt ultraljud. Jag undrar VAD från ultraljudet är det de tittar på för att göra NIPT?

vår krabat var nämligen väldigt svår att mäta. Nackspalten lyckades hon bara mäta en gång trots många försök. Övriga mått var också svåra.

om måtten från ultraljudet är viktiga för att få ett tillförlitligt resultat på NIPT funderar jag på om vi borde göra ett nytt?

Jag är inte helt säker men jag tror att det är för att få en så exakt datering som möjligt, för att se om det bara är ett foster samt för att se om fostret lever. Vi gjorde privat via utlandet för ett par år sedan och vi hade inget aktuellt ultraljud men vi hade ett tidigare ultraljud med de uppgifterna.
  • MagganTop

Nipt utgår från blodprov och ultraljudet är bara för att fastställa att fostret lever/datera som ovan skriver. att göra både kub och nipt är väl lite kaka på kaka?

• Anonym (Theresa)
    MagganTop skrev 2022-09-23 22:47:45 följande:

Nipt utgår från blodprov och ultraljudet är bara för att fastställa att fostret lever/datera som ovan skriver. att göra både kub och nipt är väl lite kaka på kaka?

Det är helt olika sorters fosterdiagnostik. Med NIPT så tar du blodprov där du sorterar ut celler från barnet för analys. Vid KUB sker ingen sådan analys alls utan det blodprovet tar med värden från mammans blod in i matrisen tillsammans med nackspalt och en del annan info (BMI, ålder mm) som ger ett utfall i form av sannolikhet. Det enda som är samma är att det sker ett ultraljud. Men ultraljudet vid KUB mäter nackspalt bl.a. medan ultraljudet vid NIPT just bara är till för att datera graviditeten.
    När jag gjorde NIPT hoppade barnmorskan över ultraljudet just pga jag kom nästan direkt från KUB och hade en väl daterad graviditet, det var liksom inga frågetecken runt det. Utan jag lämnade egentligen bara blod. 
  • Anonym (TS)

Tack för svar! om ultraljudet för NIPT bara är viktigt för själva dateringen så ska gårdagens ultraljud räcka. 

• Anonym (Ida)

Gjorde NIPT i våras i grav.vecka 12 kanske? Först ville de bara göra blodprov eftersom jag gjort ultraljud i v 10 för att bekräfta graviditeten, men jag insisterade på att jag ville göra ultraljud också. Och det var ett så bra ultraljud! Barnmorskan gjorde en väldigt grundlig undersökning av fostret från topp till tå, lika noggrannt som vid RUL. Kändes så bra att veta att bebisen faktiskt levde och var helt frisk enligt ultraljud OCH blodprov. 
    Annars hade jag ju fått gå ändå till RUL i v 18 för att få göra ett ordentligt ultraljud där de kollar på hjärta, hjärna, organ osv, och tänk om man upptäckt en avvikelse då? NIPT är ju bara en del av fosterdiagnostiken men  att kolla på ultraljud också är ju minst lika viktigt. Eller tänk om man gör ultraljud I v 10, NIPT i vecka 12 men fostret har dött i v 11? 

• Anonym (Ssk)
    Anonym (Ida) skrev 2022-09-24 09:07:40 följande:

Gjorde NIPT i våras i grav.vecka 12 kanske? Först ville de bara göra blodprov eftersom jag gjort ultraljud i v 10 för att bekräfta graviditeten, men jag insisterade på att jag ville göra ultraljud också. Och det var ett så bra ultraljud! Barnmorskan gjorde en väldigt grundlig undersökning av fostret från topp till tå, lika noggrannt som vid RUL. Kändes så bra att veta att bebisen faktiskt levde och var helt frisk enligt ultraljud OCH blodprov. 
    Annars hade jag ju fått gå ändå till RUL i v 18 för att få göra ett ordentligt ultraljud där de kollar på hjärta, hjärna, organ osv, och tänk om man upptäckt en avvikelse då? NIPT är ju bara en del av fosterdiagnostiken men  att kolla på ultraljud också är ju minst lika viktigt. Eller tänk om man gör ultraljud I v 10, NIPT i vecka 12 men fostret har dött i v 11? 

Vill dock bara poängtera att man inte ser allt i vecka 12 Som man gör i vecka 18. Det är en anledning till att man gör rutinultraljudet i dom veckorna man gör det. Det är ju inte för att plåga blivande föräldrar.
  • Fliselisan

Vi gjorde nipt tidigt, minns ej rakt men kanske v.13. Hade inte gjort nåt ultraljud innan men de gjorde ett på mottagningen där de tog provet för nipt, alltså samtidigt vi lämnade blodprovet. Ultraljudet är enbart till för att se så fostret lever. 

Svar på tråden Ultraljudet vid NIPT?